O ENSINO DAS LUTAS NA EDUCAÇÃO FÍSICA ESCOLAR
Abstract
Introduction: The present literature review has as its theme the teaching of struggles in school physical education. The praxis of struggles presents values that help in the development of the citizen, in bodily expressions, in movements, in the physical capacities involved in its practice, in morality and respect among the participants, in the promotion of health, among others. Objective: to know the struggles as a pedagogical resource in physical education classes for the final grades of elementary school. This content was chosen due to the lack of the discipline of struggle in schools for several reasons, aiming to draw the attention of future teachers to this practice. Methodology: It was outlined through books and scientific articles in electronic databases. Results and Discussion: For the valorization of the struggle in the education of children and young people to happen, it is essential to adopt new teaching methods. In view of this, the continuing education of physical education teachers is of paramount importance in order to idealize knowledge and theory about practice based on critical reflection. Conclusion: It is hoped that this research can improve the academic strength of the discipline so that these contents can be developed, as recommended by the literature and the main documents that regulate Brazilian sport.
Keywords: School Physical Education. Teaching. Fights. Contents. Contributions
Downloads
References
BARROS, A. M.; GABRIEL, R. Z. Lutas. In: DARIDO, S. C. (Org.). Educação física escolar: compartilhando experiências. São Paulo: Phorte, 2011. P. 75-96.
BETTI, M. Valores e finalidades na Educação Física escolar: uma concepção sistêmica. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, v. 16, n. 1, p. 14-21, 1994.
BETTI, M; ZULIANI, L. R. Revista Mackenzie de Educação Física e Esporte. V.I, n.1, p. 73-81, 2002.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular/Ministério da Educação. Secretária de Educação Básica. Diretoria de Currículos e Educação Integral. Brasília: MEC, 2017.
______ Base Nacional Comum Curricular/Ministério da Educação. Secretária de Educação Básica. Diretoria de Currículos e Educação Integral. Brasília: MEC, 2018.
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Diário Oficial da União, 5 out. 1988.
BRASIL. Ministério da Educação e Cultura. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: Educação Física. Brasília: MEC/SEF, 1997.
BRASIL. Ministério da Educação e Cultura. Parâmetros Curriculares Nacionais: Educação física. Vol. 7. Brasília, Secretaria de Educação Fundamental, 2001.
BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional, LDB. 9394/1996. São Paulo: Saraiva, 1996.
BRASIL. Plano Nacional de Educação (PNE). Plano Nacional de Educação 2014-2024. Lei nº 13.005, de 25 de junho de 2014, que aprova o Plano Nacional de Educação (PNE) e dá outras providências. Brasília: Câmara dos Deputados, Edições Câmara, 2014.
BRASIL, Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: Educação Física/ Secretaria de Educação Fundamental – Brasília: MEC/SEF, 1998.
CORREA, Edimara Antunes. Alternativas Pedagógicas para a Inclusão das lutas na Educação Física escolar. SC. 2011. 50 f. Monografia (Graduação em Educação Física) – Universidade do Sul de Santa Catarina, Tubarão, 2011.
DARIDO, S. C. Educação física na escola: questões e reflexões. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 2003.
FERREIRA, H. S. As lutas na Educação Física escolar. Revista de Educação Física, Rio de Janeiro, v. 135, n.1, p. 36-44, 2006.
FRANCHINI, E.; Del VECCHIO, F. B. Estudos em modalidades esportivas de combate: estado da arte. Rev. bras. Educ. Fís. Esporte, São Paulo, v.25, p.67-81, dez. 2011.
GOMES, M. S. P. Procedimentos pedagógicos para o ensino das lutas: contextos e possibilidades. Tese (mestrado em Educação Física). Universidade Estadual de Campinas, Faculdade de Educação Física. Campinas, SP, 2008.
HARNISCH, G.S. et al. O conteúdo lutas nas aulas de educação física dos anos finais do ensino fundamental. 2017. Disponível em: http://www.uel.br/eventos/conpef/portal/pages/arquivos/20129073-19877.doc.pdf. Acesso em: mar. 2021.
KUNZ, E. Transformação didático-pedagógica do esporte. 7. ed. Ijuí: Unijuí, 2006.
LANÇANOVA, J. E. S. Lutas na Educação Física Escolar: alternativas pedagógicas. 2006. 70 f. Monografia (Licenciatura em Educação Física) – Universidade da Região da Campanha, Alegrete, 2006.
_________ Lutas na educação física escolar: alternativas pedagógicas. 2007. Disponível em: http://lutasescolar.vilabol.uol.com.br/lutas_na_educ_fis_escolar .pdf. Acesso em: mar. 2021.
LIBÂNEO, José Carlos. Organização e gestão da escola: teoria e prática. Goiânia: Alternativa, 2004.
MATTOS, M. G. Educação Física infantil: construindo o movimento na escola. 7. ed. São Paulo: Ágora, 220p. 2000.
MOCARZEL, R. C.S. Artes marciais e jovens: violência ou valores educacionais? Um estudo de caso de um estilo de Kung-fu / Rafael Carvalho da Silva Mocarzel. – Niterói, 108p. 2011.
PAES, R, R. A pedagogia do esporte e os jogos coletivos. In: DE ROSE JÚNIOR, D. Esporte e Atividade Física na Infância e na Adolescência: uma abordagem multidisciplinar. Porto Alegre: Artmed, 2002. p. 1-200.
PRADO, B. M. B. Educação física escolar: um novo olhar. Passo Fundo – RS, v. 10, n. 21, JUL, 2015.
PREYER, C. T. Educação física escolar: a importância da diversificação no ensino de seus conteúdos. 94f. (Monografia) – Faculdade de Educação. Universidade Estadual de Campinas, Campinas: 2000.
RUFINO, L. G. B.; DARIDO, S. C. O ensino das lutas nas aulas de educação física: Análise da prática pedagógica à luz de especialistas. Rev. Educ. Fís./UEM, v. 26, n. 4, p. 505-518, 4. Trim. 2015.
SILVA, E. I. As lutas como recurso pedagógico nas aulas de educação física. Universidade do Extremo do Sul Catarinense – UNESC. Dez/2015.
Published
Versions
- 2022-07-29 (3)
- 2022-07-29 (2)
- 2022-07-29 (1)