This is an outdated version published on 2022-07-29. Read the most recent version.

THE ROLE OF THE PHYSICAL EDUCATION PROFESSIONAL IN THE EDUCATION OF ELEMENTARY SCHOOL STUDENTS

Authors

  • Taline Silva souza Universidade Estadual de Montes Claros
  • Alexandre Alves Caribé da Cunha
  • Josária Ferraz Amaral Universidade Federal de Juiz de Fora - MG

Abstract

Introduction: This work focuses on making considerations about the importance of the physical education professional's role, which is to promote health as a whole, focusing on physical activity as one of the means for this. Objective: To analyze the role of the Physical Education professional in the psychic, social and teaching-learning process of elementary school students. Justification: The accomplishment of this study is justified by the discussion about the relevance that Physical Education has for the global development of the student, integrating it in the corporal culture of the movement, transmitting diverse knowledge. Methodology: For the development of this work, a literature review was used, making consultations in articles, books and abstracts published in online scientific databases. Results and Discussion: The teacher's role is to teach what is right This makes their role important in the formation of the student for society. Therefore, it is very important to awaken in the student the awareness of taking care of health, and having healthy habits. In physical education, you can deal with psychomotor movements, develop children's skills and prepare them for proper learning in the future. Considerations: Physical education is a gateway to the social formation and principles of the student. It is necessary that the teacher has autonomy to manage and awaken these values ​​in the student, transforming the environment in which he is inserted.

Keywords: Physical education. Psychomotricity. Teacher

Downloads

Download data is not yet available.

References

AGUIAR, O. R. B. P.; FROTA, P. R. O.. Educação Física em questão: resgate histórico e evolução conceitual. 2002. Disponível em: encurtador.com.br/fQV47. Acesso em: 30 out. 2021

ALARCÃO, I. Professores reflexivos em uma escola reflexiva. São Paulo: Cortez, 2003.

ALCÂNTARA, F. C. Estudo Bibliográfico Sobre o Processo Histórico de Atuação do Educador Físico e da sua Inserção na Estratégia Saúde da Família do Município de Sobral-CE. 2004. 65f. Monografia (Especialização com Caráter de Residência em Saúde da Família) - Escola de Formação em Saúde da Família Visconde de Sabóia, Universidade Estadual Vale do Acaraú.

ARAUJO, G.S.A. Silva, R.E. As contribuições da Psicomotricidade na educação infantil. CECIERJ. Disponivel em: encurtador.com.br/eoK13. Acesso em 30 out. 2021.

BARBOSA C. A. Educação Física Escolar: as representações sociais. Rio de Janeiro: Shape, 2001.

BNCC, Base nacional Curricular .Disponivel em: encurtador.com.br/ptQWX. Acesso em 31 out. 2021.

BORGES, F. et al. A psicomotricidade no ensino fundamental. 9º Fórum de Ensino, Pesquisa, Extensão e Gestão – FEPEG, 2015. Disponível em: http://www.fepeg2015.unimontes.br/sites/default/files/resumos/arquivo_pdf_anais/a_psicomotricidade_no_ensino_fundamental_pronto_0.pdf. Acesso em: 19 nov. 2021.

CÁSSIA, R.L.K. SCHULTZ, E.W. A prática pedagógica na educação física escolar: pensando além da prática. Dissertação (Mestrado em Educação Física Escolar) - FEFUNICAMP, Campinas,1992.

COLETIVO DE AUTORES. Metodologia do ensino de Educação Física. Coleção magistério 2° grau; serie formação do professor, Cortez Editora.

CONFEF. Organización de las naciones unidas para la educación, la ciencia y la cultura. Disponível em: http://www.confef.org.br/arquivos/unesco.doc. Acesso em: 22 out. 2021.

COSTA, L. C. A. et al. Educação física e esporte: motivando para prática cotidiana escolar. Revista de Educação Físca da UFRGS, Movimento, Porto Alegre, v. 23, n.3, p. 935-948, jul./set. de 2017. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/Movimento/article/view/66430. Acesso em: 19 nov. 2021.

FOLLE, A.; TEIXEIRA, F. A. Motivação de escolares das séries finais do ensino fundamental nas aulas de educação física. Revista da Educação Física/UEM, v. 23, n. 1, p. 37-44, 2012.

FONSECA, J. J. S. da. Metodologia da Pesquisa Científica.. Curso de Especialização em Comunidades Virtuais de Aprendizagem - Informática Educativa. UECE, 2002.

FRAGA, A. B. Corpo, identidade e bom-mocismo: cotidiano de uma adolescência bem-comportada. Belo Horizonte: Autêntica. 2000.

FREITAS, J. F.; BORGES DA SILVA, J. E.; AFONSO LACERDA, M. R.; LEONARDI, T. J. A identidade da educação física escolar sob o olhar dos alunos do 5ª ano do ensino fundamental I. Pensar a Prática, Goiânia, v. 19, n. 2, 2016. DOI: 10.5216/rpp.v19i2.39482. Disponível em: https://www.revistas.ufg.br/fef/article/view/39482. Acesso em: 28 maio. 2022.

GALLAHUE, D. L; DONNELLY, F. C. Educação Física desenvolvimentista para todas as crianças. 4. ed. São Paulo: Phorte, 2001.

JERÔNIMO, A. O Handebol nas escolas: praticado ou ensinado. 1998. 25 f. Monografia (Graduação em Educação Física) Universidade Gama Filho, Rio de Janeiro, 1998.

PRESIDÊNCIA DA REPÚBLICA. Lei nº 9.394 – Lei de Diretrizes e Bases da Educação, de 20 de dezembro de 1996. Diário Oficial, Brasília, 2 dezembro 2003a.

LEI DE DIRETRIZES E BASES DA EDUCAÇÃO NACIONAL (1996). Lei Federal n. 9.394, de 26/12/1996. 5. Ed. Brasília, DF, MEC, 2013.

LIMA, J. S. F. Motivação nas aulas de educação física na turma do 9º ano do ensino fundamental. Piritiba – Bahia, 2014. Disponível em: https://bdm.unb.br/bitstream/10483/9529/1/2014_JerusaSantosFreitasLima.pdf. Acesso em: 19 nov. 2021.

MARTINS, H.M et al. Educação Física Escolar no desenvolvimento da psicomotricidade. Pesquisa, Sociedade e Desenvolvimento , [S. l.] , v. 10, n. 8, pág. e59310817982, 2021. DOI: 10.33448/rsd-v10i8.17982. Disponível em: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/17982. Acesso em: 28 maio 2022.

Molinari, P.M.A.; SENS, M.S. A Educação Física e sua Relação com a Psicomotricidade. Revista PEC. Curitiba. v.3 n.1 p.85-93 2002.

NEIRA; M. G. O Papel da Educação Física na Escola. Disponível em: https://novaescola.org.br/conteudo/918/entrevista-com-marcos- neira-sobre-o-papel-da-educacao-fisica-nas-escolas. Acesso em: 30 out. 2021.

NUNES, S. G. Planejamento das aulas de Educação Física nas séries iniciais do Ensino Fundamental em São Sebastião do Cai. RS. Centro Universitário FEEVALE. Novo Hamburgo. 2007.

RETONDAR, M. J. As representações sociais do ato pedagógico dos professores de educação física que atuam no ensino fundamenta no município do Rio de Janeiro. Motrivivência, a. XXI, n. 32/33, p. 211-229, jun-dez de 2009. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/2175-8042.2009n32-33p211. Acesso em: 19 nov. 2021.

ROSSI, S.F. Considerações sobre a Psicomotricidade na Educação Infantil. Revista Vozes dos Vales. São Paulo. n.01 Disponivel em: https://pt.scribd.com/document/132358492/Consideracoes-sobre-a-Psicomotricidade-na-Educacao-Infantil. Acesso em 31 out. 2021.

SACRISTÁN, J.G, e PÉREZ GÓMEZ, A. J. Compreender e transformar o ensino. 4. ed. Porto Alegre: Artmed, 2007.

SANTANA, M. S.; SANTANA, A. S.; DE OLIVEIRA, R. .C. S. A importância da educação física nos anos iniciais do ensino fundamental: uma breve apreciação. Educação e Contemporaneidade – VI Colóquio Internacional, São Cristovão – SE, 2012. Disponível em: https://ri.ufs.br/bitstream/riufs/10180/21/20.pdf. Acesso em: 19 nov. 2021.

SILVA, V. S. et al. A importância da Educação Física Escolar no desenvolvimento motor de crianças nos anos iniciais do ensino fundamental. Visão dos responsáveis. EFDeportes: Buenos Aires, (16) 156, 2011. Disponível em: http://www.efdeportes.com/efd156/a-educacao-fisica-escolar-do-ensino-fundamental. Htm. Acesso em: 1 de mar. 2021.

SOARES, E. R. Educação Física no Brasil: da origem até os dias atuais. EFDeportes: Buenos Aires Disponível em: https://www.efdeportes.com/efd169/educacao-fisica-no-brasil-da-origem.htm . (17): 169, 2012. Acesso em: 30 out. 2021.

TANAKA, C. C.; FERRAZ, M. A. A psicomotricidade nas aulas de educação física sob a ótica dos professores das escolas públicas e particulares. UNIESP, 2017. Disponível em: http://uniesp.edu.br/sites/_biblioteca/revistas/20180302133001.pdf. Acesso em: 19 nov. 2021.

TODISCO, W. M. D.; OLIVEIRA, P. R.D. Psicomotricidade: desenvolvimento do ritmo motor nas aulas de educação física no ensino fundamental I. DIVERSITÀ: Revista Multidisciplinar do Centro Universitário Cidade Verde, v. 4, n. 1, p. 55-71, 2018. Disponivel em: https://revista.unifcv.edu.br/index.php/revistapos/article/view/82/92. Acesso em: 27 maio 2022.

XAVIER, A. M. V. C. et al. A visão dos professores sobre a importância da educação física escolar para a qualidade de vida dos alunos e seus reias impactos. Base Institucional Acadêmica do Instituto Federal do Piauí, 2017. Disponível em: encurtador.com.br/bgHY8. Acesso em: 19 nov. 2021.

Published

2022-07-29 — Updated on 2022-07-29

Versions

How to Cite

SOUZA, T. S.; ALVES CARIBÉ DA CUNHA, A.; FERRAZ AMARAL, J. . THE ROLE OF THE PHYSICAL EDUCATION PROFESSIONAL IN THE EDUCATION OF ELEMENTARY SCHOOL STUDENTS. RENEF, [S. l.], v. 5, n. 6, p. 14–23, 2022. Disponível em: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/renef/article/view/5278. Acesso em: 23 nov. 2024.

Most read articles by the same author(s)