DESAFIOS E CONTRIBUIÇÕES DA EDUCAÇÃO FÍSICA PARA A INCLUSÃO ESCOLAR

Authors

Keywords:

School Physical Education. Inclusion. Inclusive teaching practices.

Abstract

Inclusion is necessary in the school, since it provides permanent conditions and possibilities to develop learning, maximizing the student's potential. The Physical Education discipline plays an important role in student development and can be an important tool in the inclusion process. Thus, seeking to understand the potential of this discipline in school inclusion, the objective was to carry out a literature review on the challenges and contributions of Physical Education for school inclusion. The bibliographic search consisted of researching articles published between 2011 and 2021, in the electronic databases Scielo and Portal Periodicals CAPES, using the descriptors Physical Education, inclusion, and inclusive pedagogical practices. The electronic search returned 30 articles that, after analyzing the abstract, 21 were excluded. Therefore, 9 articles were used in this review. It is concluded that the main challenges of School Physical Education is the lack of adequate pedagogical practices, lack of physical spaces and absence of continuing education. Since these challenges can be minimized when the teacher exercises his creativity based on the contents of playful classes; adaptation of rules and use of natural helpers.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.

CARVALHO, Camila; Et al. Inclusão na educação física escolar: estudo da tríade acessibilidade-conteúdos-atitudes. Revista de Educaçao física, esporte e Lazer v. 29 (2017): n. especial. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/21758042.2017v29nespp144. Acesso em: 24 jun 2021.

DINIZ, Rakel; et al. A Educação Física como método inclusivo para crianças com necessidades especiais. Revista Científica Multidisciplinar Núcleo do Conhecimento. Ano 1. Vol. 9. pp. 235-253, outubro / novembro de 2016. ISSN. 2448-0959. Disponível em: https://www.nucleodoconhecimento.com.br/educacao/educacao-fisica. Acesso em: 02 jan. 2022.

FIORINI, Maria; ET al.dificuldades e sucessos de professores de Educacao Fisica em relação a inclusão escolar. Rev. bras. educ. espec. 22,1Jan/Mar. 2016. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbee/a/9DgGGb7khDNxQX8CK7hrqGj/abstract/?lang=pt. Acesso em: 02 jan. 2022.

FREITAS, Josiane; et al. Inclusão escolar e educação física: a participação dos professores de Hortolândia SP. Revista pensar a prática, v. 17 n. 1 (2014). Disponível em: https://www.revistas.ufg.br/fef/article/view/23732. Acesso em: 02 jan. 2022.

LARA, Fabiane; et al. A importância da educação física como forma inclusiva numa perspectiva docente. Revista Universitas: Ciências da Saúde, Brasília, v. 15, n. 1, p. 67-74, jan./jun. 2017.Disponível em: https://www.publicacoesacademicas.uniceub.br/cienciasaude/article/download/4293/3494. Acesso em: 02 jan. 2022.

MANTOAN, Maria Teresa Eglér. Inclusão escolar: o que é? Por quê? Como fazer? São Paulo: Summus Editorial, 2015.

SALLES, William et al. Inclusão de alunos com deficiência na escola: percepção de professores de educação física. Conexões, 13(4), 1–21. Disponível em: https://doi.org/10.20396/conex.v13i4.8643430>. Acesso em: 04 ago. 2021.

SANTOS, Nilvânia; et al. Educação Física Escolar : dificuldades e estratégias. Disponível em: http://congressos.cbce.org.br/index.php/5sudeste/lavras/paper/viewFile/6383/3226. Acesso em: 05 ago. 2021

SEABRA, L. Educação Física e inclusão educacional: entender para atender. 2012. 98f. (Tese de Doutorado). UNICAMP.Campinas, 2012.

SCHMITT, Jessica; et al. Concepção de professores de Educação Física em relação à qualificação e atuação junto de alunos com deficiência. Revista da Faculdade de Educação Física da Unicamp. Campinas, v. 13, n. 1, p. 1-19.Disponivel em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/conexoes/article/view/2146. Acesso em 04 set. 2021.

SOUZA, Dulce. As contribuições da Educação Física para o processo de inclusão no ensino regular. Disponível em: https://bdm.unb.br/handle/10483/2128

STEINHILBER, Jorge. Educação física como um meio para a inclusão social e qualidade de vida. Disponível em: https://diversa.org.br/artigos/educacao-fisica-como-um-meio-para-a-inclusao-social-e-qualidade-de-vida/.

Published

2022-10-01

How to Cite

SOUSA FONSECA, Cristina; ALVES CARIBÉ DA CUNHA, Alexandre; FERRAZ AMARAL, Josária. DESAFIOS E CONTRIBUIÇÕES DA EDUCAÇÃO FÍSICA PARA A INCLUSÃO ESCOLAR . RENEF, [s. l.], vol. 5, no. 7, p. 57–64, 2022. Disponível em: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/renef/article/view/5301. Acesso em: 3 jul. 2024.

Most read articles by the same author(s)