Athletics in school
Keywords:
Athletics., Physical Education., Elementary School.Abstract
Athletics works and develops the natural movements of human beings, such as running, jumping and throwing, which is why it is called base sport. As it is a sport with different tests, such as speed, endurance, throwing and throwing, it becomes an interesting modality to work in the school environment, which can be applied at all levels of education. Although its practice is not very present at school, the benefits that this modality brings to students should lead the school and teachers to review their behavior, trying to insert, more and more, athletics in their pedagogical proposal. In this sense, this article intends to analyze Athletics in Public Elementary Schools in the Early Years in the State of Minas Gerais, seeking to understand which factors influence the adoption or not of its practice, also verifying its benefits. For the development and application of this project, a descriptive study was carried out with a quantitative approach, where a questionnaire was used to interview Physical Education teachers from the early years of Elementary School
Downloads
References
AUSTUN, Cristiane de Fátima; FOGAGNOLI, Alissianny Haman. Desenvolvimento motor das crianças de 6 a 8 anos de idade da Escola Municipal ‘Monteiro Lobato’ do município de Terra Boa, PR. EFDeportes.com, Revista Digital. Buenos Aires, Año 17, Nº 177, Fevereiro de 2013. Disponível em: https://www.efdeportes.com/efd177/desenvolvimento-motor-das-criancas-de-6-a-8.htm . Acesso em: 12 nov. 2021.
BOAVENTURA, Eduardo; RICCI, Christiano Streb. Atletismo. In: DARIDO, S. C. (Org.). Educação física escolar: compartilhando experiências. São Paulo: Phorte, 2011.
BRAGADA, José. O Atletismo na Escola: Proposta programática para abordagem dos lançamentos “leves”. Horizonte - Revista de Educação Física e Desporto, v. XVII, n 99, Jun-Jul, 2000.
CAJUEIRO, Roberta Liana Pimentel. Manual para elaboração de trabalhos acadêmicos: guia prático do estudante. Rio de Janeiro: Saraiva, 2013.
CONFEDERAÇAO BRASILEIRA DE ATLETISMO. O atletismo: origens. Disponível em: http://www.cbat.org.br/atletismo/origem.asp. Acesso em: 29 abr. 2021.
CONFEDERAÇAO BRASILEIRA DE ATLETISMO. O atletismo: história. Disponível em: https://www.cbat.org.br/acbat/historico.asp. Acesso em: 12 nov. 2021.
DA SILVA MARQUES, Carmen Lúcia; IORA, Jacob Alfredo. Atletismo Escolar: possibilidades e estratégias de objetivo, conteúdo e método em aulas de Educação Física. Movimento, v. 15, n. 2, p. 113-118, 2009.
DO PRADO, Vagner Matias; MATTHIESEN, Sara Quenzer. Para além dos procedimentos técnicos: o atletismo em aulas de Educação Física. Motriz. Journal of Physical Education. UNESP, 2007, 120-127.
DE FRANÇA, D. L.; FRANÇA, C. V.; DE CASTRO JUNIOR, C. A.; CORDEIRO, G. A. A importância do ensino do atletismo nas séries iniciais do ensino fundamental. EFDeportes.com, Revista Digital. Buenos Aires, Año 17, Nº 171, Agosto de 2012. Disponível em: https://www.efdeportes.com/efd171/a-importancia-do-ensino-do-atletismo.htm. Acesso em: 12 nov. 2021.
MATTHIESEN, Sara Quenzer. Atletismo se aprende na escola. 2. ed. Fontoura. Jundiaí-SP, 2012.
MOTA E SILVA, Eduardo Vinícius et al. Atletismo (ainda) não se aprende na escola? Revisitando artigos publicados em periódicos científicos da Educação Física nos últimos anos. Movimento, v. 21, n. 4, 2015.
Ribas RD, Dos Santos RB, Guimarães AJ, Consalter I, Dos Santos AS, Marthins AG. Fatores que influenciam a não aplicabilidade do atletismo na escola. REBESDE. 2021; 1(1): e-005.