THE PEDAGOGICAL PRACTICE OF PHYSICAL EDUCATION TEACHERS IN THE EARLY YEARS OF ELEMENTARY SCHOO

Authors

  • Ricardo Teixeira da Rocha UNIMONTES
  • Vânia Olímpia Barbosa Silva Universidade estadual De Montes Claros - UNIMONTES
  • Marcos Antônio de Araújo Leite Filho Universidade estadual De Montes Claros - UNIMONTES

Keywords:

Physical Education Teachers; Pedagogical Practice; Early Years.

Abstract

The pedagogical practice of Physical Education teachers has been the object of several academic researches in order to clarify its construction process, the concerns that guide its intention, as well as the challenges faced in the school reality. As a mandatory subject of basic education, Physical Education develops possibilities of movements, helps in the teaching and learning process of other subjects, promotes well-being actions, being an important axis of the school. Due to this relevance, the present research aims to investigate the pedagogical practice of Physical Education teachers in the early years of elementary school. For the feasibility of this study, a bibliographic review will be carried out together with a field research through the application of a questionnaire that will seek to identify how the pedagogical practice of Physical Education teachers in the early years of elementary school happens; how the teaching strategies of the research subjects are planned; and to know the reality of the daily life of Physical Education teachers in public schools.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANTUNES, A. C. Educação Física escolar: apontamentos sobre sua prática pedagógica. EFDeportes Revista Digital, Buenos Aires, ano 15, n. 154, Mar. 2011. Disponível em: http://www.efdeportes.com/efd154/educacao-fisica-escolar-pratica-pedagogica.htm. Acesso em: 15 nov. 2015.

ANTUNES, C. As inteligências Múltiplas e seus estímulos. São Paulo: Ed. Papirus, 8. ed. 2002.

BARBOSA C. L. A. Educação física e filosofia: a relação necessária. Petrópolis: Vozes; 2005.

BOLINO, C. Educação Física Escolar: primeiros tempos. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2007.

BRACHT, V. A constituição das teorias pedagógicas da educação física. Cad. CEDES v.19 n.48 Campinas ago. 1999.

BRASIL. Ministério da Educação. Diretrizes Curriculares Nacionais do Curso de Graduação em Educação Física. Brasília, DF, 2002.

BRASIL. Ministério da Educação. Nota Técnica 387/2013/CGLNRS/DPR/SERES/MEC. Brasília, DF, 2013. Disponível em: http://www.educacao.gov.br/index.php?option=com_content&viewarticle&id=18540&Itemid=1215. Acesso em: 10 nov. 2015.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria da Educação Média e Tecnológica. Parâmetros Curriculares Nacionais do Ensino Médio: Linguagens, Códigos e suas Tecnologias. Brasília: MEC/SEMTEC,1997.

CANESTRARO, J. F.; ZULAI, L. C.; KOGUT, M. C. Principais dificuldades que o professor de educação física enfrenta no processo ensino-aprendizagem do ensino fundamental e sua influência no trabalho escolar. Anais, 2008. Disponível em: http://www.pucpr.edu.br/eventos/educere/educere2008/anais/pdf/872_401.pdf. Acesso em: 10. Nov. 2015.

DARIDO, S. C. A. Educação Física na escola e o processo de formação dos não participantes de atividade física. Revista Brasileira de Educação Física e Esportes, v.18, n.1, p. 61-80, 2004.

DARIDO, S. C. Os conteúdos da educação física escolar: influências, tendências, dificuldades e possibilidades. Perspectivas em Educação Física Escolar. Niterói, v. 2, n. 1 (suplemento), p. 05-25, 2001.

DARIDO, S. C.; RANGEL, I. C. A. Educação Física na escola: implicações para a prática pedagógica. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 2005.

DARIDO, S. C. et al. Educação física: a formação do cidadão e os parâmetros curriculares nacionais. Revista Paulista de Educação Física, v.15, n.1, p. 17-32, 2001.

DIEHL, Rosilene Moraes. Jogando com as diferenças: jogos para crianças e jovens com deficiência. São Paulo: Phorte, 2006.

ETCHEPARE, L. S. A avaliação escolar da Educação Física na rede municipal, estadual, particular e federal de ensino de Santa Maria. 2000. 89f. Dissertação (Mestrado em Ciência do Movimento Humano) – Centro de Educação Física e Desportos, Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria

FARIAS, G.O. SHIGUNOV, V.; NASCIMENTO, J.V do. Formação e desenvolvimento profissional dos professores de Educação Física. In: SHIGUNOV, V.; SHIGUNOV NETO, A. (Orgs.). A formação profissional e a prática pedagógica: ênfase nos professores de Educação Física. Londrina: O Autor, 2001, p.19-53.

GALLAHUE, David L.; DONNELLY, Frances C. Educação Física Desenvolvimentista para Todas as Crianças. 4 ed. São Paulo: Phorte, 2008.

METZNER, A. C.; RODRIGUES, W. Educação Física Escolar Brasileira: Do Brasil Império até os dias atuais. 2011. Disponível em: http://unifafibe.com.br/revistasonline/arquivos/revistafafibeonline/sumario/16/3003201 1212850.pdf >. Acesso em: 1 dez. 2021.

PEREIRA, M. M; MOULIN, A. F. V. Educação Física para o Profissional Provisionado. Brasília: CREF7, 2006.

RABINOVICH, S. B. O espaço movimento na Educação Infantil: formação e experiência profissional/ Shelly Blecher Rabinovich. São Paulo: Phorte Editora, 2007.

SAYÃO, D. Infância, prática de ensino de Educação Física e Educação Infantil. In: VAZ, A. (Org.) Educação do corpo e formação de professores. Reflexões sobre a prática de ensino de Educação Física. Florianópolis: Ed. da UFSC, 2002.

SIMÕES, E. et. al. Educação física escolar: um diálogo com sua história, desafios e possibilidades. REDSIS -Revista Didática Sistêmica, Rio Grande, v.1, Ed. Especial, p.219- 233. 2011. Disponível em: http://www.seer.furg.br/redsis/article/view/1757. Acesso em: 5 Nov. 2015.

SOUSA, J. C. A História da Educação Física como disciplina escolar no Piauí: de 1939 a 1975. 111f. (Dissertação de Mestrado). Universidade Federal do Piauí, Teresina- PI, 2010.

TAFFAREL, C. Z. et al. Uma proposição de diretriz curricular para a formação de professores de Educação Física. In: TAFFAREL, C. Z.; HILDEBRANDT- STRAMANN, R. (orgs.). Currículo e Educação Física: formação de professores e práticas pedagógicas nas escolas. Ijuí: Editora Unijuí, 2007.

VAGO, T. M. Pensar a educação física na escola: para uma formação cultural da infância e da juventude. Cadernos de Formação RBCE, p. 25-42, Set. 2009. Disponível em: http://www.institutounipac.com.br/aulas/. Acesso em: 9 dez. 2021.

Published

2022-07-29 — Updated on 2022-07-29

Versions

How to Cite

TEIXEIRA DA ROCHA , Ricardo; OLÍMPIA BARBOSA SILVA , Vânia; ANTÔNIO DE ARAÚJO LEITE FILHO , Marcos. THE PEDAGOGICAL PRACTICE OF PHYSICAL EDUCATION TEACHERS IN THE EARLY YEARS OF ELEMENTARY SCHOO . RENEF, [s. l.], vol. 5, no. 6, p. 200–215, 2022. Disponível em: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/renef/article/view/5370. Acesso em: 22 jul. 2024.