GAMES AND PLAY IN PHYSICAL EDUCATION CLASSES
Keywords:
Games; jokes; PEAbstract
Through games, children will be able to develop basic cognitive skills such as expression of ideas, reasoning and understanding, in addition to living with rules, developing respect for others. This article aims to make an analysis of games and games in Physical Education classes and its main objective is to research the importance of using games and games in physical education classes in the early years of elementary school, with a view to the development of learning and the construction of knowledge. The specific objectives of this research are: to analyze games and games as enabling children's learning in a creative, voluntary and conscious perspective; investigate the pedagogical practice of educators in the initial grades of elementary school, involving moments and spaces for play and games; researching what advantages games and games bring to the child's development; understand if games and games help in the development of learning in Physical Education classes in the early grades We used field research through interviews carried out with Physical Education teachers..
Downloads
References
ALMEIDA, P. N. de. Educação lúdica: prazer de estudar técnicas e jogos pedagógicos. São Paulo: Loyola, 2003.
BARROS, L. R. M. A cor no processo criativo: um estudo sobre a Bauhaus e a teoria de Goethe. São Paulo: Editora Senac São Paulo, 2006.
BRASIL. Referencial Curricular Nacional para a Educação Infantil. Ministério da Educação e do Desporto, Secretaria de Educação Fundamental. Brasília, MEC/SEF, 1998.
BRASIL. Secretaria de Ensino Fundamental (1998ª). Parâmetros Curriculares Nacionais: Educação Física 1ª a 4ª séries. Vol. 7. Brasília: MEC/SEC,1997.
BRASIL. Referencial Curricular Nacional para a Educação Infantil. Ministério da Educação e do Desporto, Secretaria de Educação Fundamental. Brasília, MEC/SEF, 1998.
CANESTRARO, J. F.; ZULAI, L. C.; KOGUT, M. C. Principais dificuldades que o professor de Educação Física enfrenta no processo ensino-aprendizagem do Ensino Fundamental e sua influência no trabalho escolar. 2008. Disponível em: http://www.pucpr.br/eventos/educere/educere2008/anais/pdf/872_401pdf. Acesso em: 25 nov. 2021
CARNEIRO, M. A. B. O brincar hoje: da colaboração ao individualismo. Simpósio Internacional da OMEP. Campo Grande, julho de 2012.
CRAIDY, C. M.; KAERCHER, G. E. P. da S. Educação Infantil: Pra que te quero? Porto Alegre: Artmed, 2001.
DARIDO, S. C. Diferentes Concepções sobre o Papel da Educação Física na Escola. In: PAULISTA, Universidade Estadual. Caderno de Formação: Formação de Professores Bloco 02 - Didática dos Conteúdos. 6. ed. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2012. p. 34-50. Disponível em: Acesso em: 17 maio 2019.
DE MASI, D. O ócio criativo. Rio de Janeiro: Sextante, 2000.
FONSECA, J. J. S. da. Metodologia da pesquisa científica. Ceará: Universidade Estadual do Ceará, 2002.
GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Atlas, 2002.
KISHIMOTO, T. M. O jogo e a Educação Infantil. São Paulo: Pioneira,1994.
KISHIMOTO, T. M. (Org.): Jogo, brinquedo, brincadeira, e a educação. 4.ed. São Paulo: Cortez, 2000.
KRAMER, S. Com a pré-escola nas mãos. São Paulo: Ática, 2000.
LUCKESI, C. C. Educação, Ludicidade e Prevenção das Neuroses Futuras: uma Proposta Pedagógica a partir da Biossíntese. Ludo pedagogia, Salvador, BA: UFBA/FACED/PPGE, v. 1, p. 9-42, 2000.
MANTOAN, I.; PIVOVAR, W.; KOGUT, M. C. A motivação dos alunos de Ensino Fundamental I nas aulas de Educação Física. In: EDUCERE - XII CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO, 12., 2015, Curitiba. Anais. Curitiba: 2015. p. 1 - 14. Disponível em: Acesso em: 01 nov. 2021.
OLIVEIRA, Z. R. de. Educação Infantil: fundamentos e métodos. São Paulo: Cortez, 2002.
PIAGET, J. A Formação do Símbolo na Criança: imitação, jogo e sonho. Rio de Janeiro: Zanar, 1978.
ZANLUCHI, Fernando Barroco. O brincar e o criar: as relações entre a atividade lúdica e o desenvolvimento da criatividade e educação. Londrina, PR: O autor, 2005
Published
Versions
- 2022-07-29 (2)
- 2022-07-29 (1)