THE IMPORTANCE OF DANCE AS A CONTENT OF PHYSICAL EDUCATION AT SCHOOL

Authors

Abstract

The aim of this article was to analyze the proposal for teaching dance in the Physical Education school curriculum and to know and value the expressive possibilities of the body itself. The research method was qualitative, the research was classified as explanatory. The studied public of that research was composed of 04 Physical Education teachers, who work in the area for more than five years. For data collection, a structured interview was used. . Data were analyzed using descriptive statistics using percentage values. The results presented according to the questionnaire reveal that most Physical Education teachers believe the role of dance in their classes is important, they believe in the benefit it provides, but some believe that certain rhythms can be an obstacle when applying the content. as there are students of different religions and races who may feel uncomfortable. In conclusion, dance contributes to the teaching-learning process, through this art one acquires a gradual development, with improvement in school performance, positive changes in behavior, among many other aspects

Downloads

Download data is not yet available.

References

AYOUB, E. Brincando com o ritmo na Educação Física. Belo Horizonte: Revista presença pedagógica disponível em: //educacaofisica.paginas.ufsc.br/files/2020/08/DEF-5835-01444-Teoria-e-Metodologia-da-Ginástica.pdf. 2000.

BARRETO, D. Corporeidade e Deficiência: Um introdutório. In: REVISTA BRASILEIRA DE CIÊNCIAS DO ESPORTE, V21, n.01.Disponível em: http://rbce.cbce.org.br/index.php/RBCE/article/viewFile/834/497. Florianópolis: CBCE, 1999.

BRASILEIRO, L.T. Artigo – O conteúdo “Dança” em aulas de Educação Física: Temos o que ensinar. Disponível: www.revistas.ufg.br/index.php/ifef/article/view. Acesso em: 03 out. 2018.

DE CARVALHO, Thainá; COFFANI, Márcia CR da S. A dança como conteúdo de ensino da educação física escolar: uma investigação sobre a visão dos professores do município de Cáceres- -MT. Revista da Faculdade de Educação, v. 15, n. 17, p. 115-132, 2019. Disponível em: <https://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/article/view/4024/3227. Acesso em: 09 de ago. 2020.

GARIBA, C. M. S. Personal Dance: Uma Proposta Empreendedora. 2002.133f. Dissertação (Mestrado em Engenharia de Produção) - Programa de Pós-Graduação em Engenharia de Produção, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis. 2002.

GASPARI, T.C. Educação Física Escolar e Dança: uma proposta de intervenção. 2005. 168 f. Dissertação (Mestrado em Ciências da Motricidade) - Instituto de Biociências, Universidade Estadual Paulista, Rio Claro. 2005.

GODOY, K.M.A; SÁ, I.R. Oficinas de dança e expressão corporal para o ensino fundamental. São Paulo: Cortez, 2009.

MARQUES, I.A. Dançando na escola. São Paulo: Cortez, 2003.

NANNI, D. Dança educação, princípios métodos e técnicas. 2.ed. Rio de Janeiro: SPRINT, 1998. p.8

NETO. S.S. Educação Física, Esporte e Recreação: Perspectiva históricas e tentativa de definição. Pesquisa realizada junto ao departamento de educação do Instituto de Biociências da UNESP, Rio Claro, 1992.

PAIM, M.C.C; MANFIO.J. B Artigo – A dança no contexto da Educação Física escolar: e a percepção de professores de ensino médio. Disponível: www.efdesportes.com. Acesso em: 04 out. 2018.

SANTOS, J.; LUCAREVSKI, J.; SILVA, R. Dança na escola: benefícios e contribuições. (2005).

SOUSA N. C. P; HUNGER D. A. C. F; CARAMASH S. O ensino da dança na escola na ótica dos professores de Educação física. 2014. Revista brasileira de Educação e esporte. Disponível em: /repositorio.unesp.br/bitstream/handle/11449/114386/S180755092014000300505.pdf?sequence=1&isAllowed=y.

SOUZA. R.S, REIS. D. A. A dança como recurso na educação física escolar: uma análise da literatura. 2020. Revista Humanidade e Inovação. Disponível em: //revista.unitins.br/index.php/humanidadeseinovacao/article/view/4572.

VERDERI, E.B. Dança na escola. 2 ed. Rio de Janeiro: SPRINT, 2000.

WALLON, H. Psicologia e educação da infância. Lisboa. Editorial Estampa, 1975.

Published

2022-12-08

How to Cite

DIAS, Plinio Fabricio; ANTÔNIO ARAÚJO FILHO, Marcos. THE IMPORTANCE OF DANCE AS A CONTENT OF PHYSICAL EDUCATION AT SCHOOL. RENEF, [s. l.], vol. 5, no. 7, p. 94–104, 2022. Disponível em: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/renef/article/view/5382. Acesso em: 22 jul. 2024.