This is an outdated version published on 2022-09-29. Read the most recent version.

PERCEPÇÃO DE AMBIENTE E CONDIÇÕES DE TRABALHO DE PROFESSORES DE GINÁSTICA EM ACADEMIAS

Authors

DOI:

10.46551/rn2022132000061

Keywords:

Jornada de trabalho, Saúde do trabalhador, Salários e benefícios, Meio social, Qualidade de vida

Abstract

Objective: To analyze the working conditions and perception of the environment of Physical Education professionals who work with collective gymnastics. Methods: 21 teachers of Step Training, Power Jump, Indoor Cycling modalities participated. The instrument for evaluating the dependent variables was the “Profile of the Environment and Working Conditions and Lifestyle Profile”. This instrument consists of 15 questions in five domains: physical environment (PA), social environment (SA), professional development and fulfillment (DRP), remuneration and benefits (RB) and social relevance of work (RST). Descriptive analyzes (means and standard deviations), simple and relative frequency were used. For inferential analysis, Spearman's correlation test was used, and for the difference between means, the Mann-Whitney U test. For all analyses, a significance level of 5% was considered. Results: The domain with the lowest score was RB (5.71 points). Regarding the indicators in this domain, the health benefits offered by the institution to workers stand out with 1.33 points. On the other hand, the domain with the best score was AS (7.53 points), with opportunities for leisure and socializing with workers and family members as the indicator with the best score (2.76 points). Conclusion: Teachers of collective gymnastics at the analyzed gyms showed a better perception of the social environment, highlighting the relationship with their colleagues and bosses. In addition, they perceive the social relevance of their companies to society as high. On the other hand, the results for RB indicate the need for greater attention, as it presents a lower score between the domains.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AMORIM, W.A.C.; COMINI, G.; FISCHER, A.L. Ensino e pesquisa em gestão de pessoas/gestão de recursos humanos no brasil: convergência ou divergência. Revista de Administração de Empresas, São Paulo, v. 59, n. 3, p. 215-221, 2019.

ANTUNES, M.F.C.; LÜDORF, S.M.A; COELHO FILHO, C.A.A. O trabalho do profissional de educação física com ginástica coletiva em academia. Educação em Foco, Juiz de Fora, v. 1, n. 22, p. 212-236, 2017.

ANVERSA, A.L.B. et al. Satisfação de profissionais de educação física na regência em aulas de ginástica de academia. Revista Psicologia e Saúde, Campo Grande, v. 11, n. 1, p. 63-71, 2019.

BIROLIM, M.M. et al. Trabalho de alta exigência entre professores: associações com fatores ocupacionais conforme o apoio social. Ciência & Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v. 24, p. 1255-1264, 2019.

BORGES, A.F. et al. Condições de Trabalho e Aspectos Pedagógicos de Professores de Educação Física em Academias de Ginástica. Arquivos em Movimento, Rio de Janeiro, v. 1, n. 1, p. 454-470, 2021.

BORGES, L.O. et al. Questionário de condições de trabalho: reelaboração e validação de construto. Avaliação Psicológica, Itatiba, v. 12, n. 2, p. 213-225, 2013.

BRASIL. Presidência da República. Lei n.º 9.696 de 1 de setembro de 1998. Dispõe sobre a regulamentação da Profissão de Educação Física e cria os respectivos Conselho Federal e Conselhos Regionais de Educação Física. Brasília/DF, 1998.

COSTA, M.C.S. Trabalho docente na educação básica: as condições e a jornada de trabalho na educação física na Educação de Jovens e Adultos trabalhadores no município de Belém do Pará. Revista Trabalho Necessário, Niterói, v. 16, n. 29, p. 138-155, 2018.

DORSEY, J. et al. Using the WEIS-SR to evaluate employee perceptions of their college work environment. Work, Amsterdam, v. 54, n. 1, p. 103-111, 2016.

FERREIRA, G.B.; DIAS, C.C. A importância da qualidade de vida no trabalho e da motivação dos colaboradores de uma organização. Psicologia e Saúde em Debate, Patos de Minas, v. 3, n. 2, p. 30-43, 2017.

HARTWIG, T. et al. A. Condições de saúde de trabalhadores de academias da cidade de Pelotas-RS: um estudo de base populacional. Revista Brasileira de Atividade Física & Saúde, Florianópolis, v. 17, n. 6, p. 500-511, 2012.

KRUG, H.N. et al. Implicações das Condições de Trabalho na Prática Pedagógica de Professores de Educação Física Iniciantes na Educação Básica. Pensar Acadêmico, Manhuaçu, v. 18, n. 3, p. 487-509, 2020.

MACHADO, C.C.; FREITAS, A.M.; OLIVEIRA, C.C.M.F. As Dificuldades do Exercício Profissional da Educação Física e o Aparecimento de Sintomas Sugestivos para a Síndrome de Burnout, no Município de Cabo Frio, RJ. Revista Olhares, Salvador, v. 1, n. 7, 2017.

MACHADO, L.R. O profissional de educação física na saúde: inserção e intervenção. Revista Científica Multidisciplinar Núcleo do Conhecimento, São Paulo, v. 4, n. 3, p. 137-146, 2018.

MANFREDI, S.M. Educação profissional no Brasil. São Paulo: Cortez editora, 2002.

MENDES, A.D. Atuação profissional e condições de trabalho do educador físico em academias de atividades físicas. 2010. 235 f. Dissertação (Mestrado em Educação Física) – Faculdade de Educação Física, Universidade de Brasília, Brasília, 2010.

MENDES, A.D.; AZEVÊDO, P.H. O trabalho e a saúde do educador físico em academias: uma contradição no cerne da profissão. Revista brasileira de educação física e esporte, São Paulo, v. 28, n. 4, p. 599-615, 2014.

MOITINHO, G.C. Remuneração, benefícios e a retenção de talentos nas organizações. Revista Digital de Administração, Gama, v. 1, n. 1, 2011.

MUKAKA, M. A guide to appropriate use of correlation coefficient in medical research. Malawi Medical Journal, Zomba, v. 24, n. 3, p. 69-71, 2012.

NAHAS, M.V. et al. Reprodutibilidade de uma escala para avaliar a percepção dos trabalhadores quanto ao ambiente e às condições de trabalho. Revista Brasileira de Saúde Ocupacional, São Paulo, v. 34, n. 120, p. 179-183, 2009.

PEREIRA, É.F. et al. Associação entre o perfil de ambiente e condições de trabalho com a percepção de saúde e qualidade de vida em professores de educação básica. Cadernos Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v. 22, n. 2, p. 113-119, 2014.

PIZZIO, A.; KLEIN, K. Qualidade de vida no trabalho e adoecimento no cotidiano de docentes do Ensino Superior. Educação & Sociedade, Campinas, v. 36, n. 131, p. 493-513, 2015.

SAMPAIO, J.R. Qualidade de vida no trabalho: perspectivas e desafios atuais. Revista Psicologia Organizações e Trabalho, Florianópolis, v. 12, n. 1, p. 121-136, 2012.

SANTOS, C.S.F. Qualidade de vida no trabalho: O Papel da Psicologia Organizacional. Revista Científica Multidisciplinar Núcleo do Conhecimento. São Paulo, v. 3, n. 4, p. 54-71, 2019.

SILVA, M.C.; BORGES, L.O. Condições de trabalho e clima de segurança dos operários da construção de edificações. Revista Psicologia Organizações e Trabalho, Brasília, v. 15, n. 4, p. 407-418, 2015.

SILVA, M.M. As condições de trabalho e sua relação com o processo de ensino e aprendizagem em educação física no ensino médio em formosa (GO). 2019. 140 f. Dissertação (Mestrado em Ciências da Educação) - Facultad De Ciencias Jurídicas, Políticas y de la Comunicación, Universidad Autónoma de Asunción, Assunção, 2019.

SOUZA, A.P et al. Qualidade de vida no trabalho utilizando a ginástica laboral. Saúde em Foco, São Lourenço, n. 7, p. 271-281, 2015.

Published

2022-09-29

Versions

How to Cite

ANDRADE, Rubian Diego; MARTINS, Bruna; FERNANDES DE AZEVEDO, Sabrina; MARTINS , Ana Claudia Vieira; DOS SANTOS, Rafaella Zulianello. PERCEPÇÃO DE AMBIENTE E CONDIÇÕES DE TRABALHO DE PROFESSORES DE GINÁSTICA EM ACADEMIAS. RENEF, [s. l.], vol. 13, no. 20, p. 19–31, 2022. DOI: 10.46551/rn2022132000061. Disponível em: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/renef/article/view/5383. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos