This is an outdated version published on 2022-12-13. Read the most recent version.

A A IMPORTÂNCIA DA DANÇA NOS ANOS INICIAS DO ENSINO FUNDAMENTAL

Authors

  • Edicarlos Almeida Miranda Unimontes
  • Vânia Vânia Olímpia Barbosa Silva Universidade Estadual de Montes Claros - UNIMONTES
  • Marcos Antônio de Araújo Leite Filho

Abstract

Dance is one of the first languages ​​in the world. Through it, human beings develop critical and reflective awareness of the context in which they are inserted, providing self-knowledge and knowledge about the other. Dance can be worked in different spaces, reaching different audiences, the school being one of these places. Especially through Physical Education classes, students have the opportunity to learn about movements and improve their skills. In this sense, this work seeks to understand the importance of dance in the early years of elementary school. In this age group, dance provides children with better possibilities for motor development, coordination and physical conditioning, in addition to acting in the psychological sphere. Therefore, a bibliographic research will be carried out to understand the benefits of dance for students in the early years of elementary school. Its results aim to contribute so that Education professionals and managers can plan strategies making dance part of the daily school life.

 

Keywords: Education. Devlopment. Dance

Downloads

Download data is not yet available.

References

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: Educação Física / Secretaria de Educação Fundamental. – Brasília: MEC/SEF, 1997.

CORSARO, W. A. (2011). Reprodução interpretativa e cultura de pares. In F. Muller, & W. A. Corsaro. Sociologia da Infância (L. G. R. Reis, Trad., 2. ed.). Porto Alegre: Artmed. Originalmente publicado em 1997. Acesso em: 15/08/2021

COSTA, Eduarda Cosentino. A Educação Física nos anos iniciais do ensino fundamental: a aula é proporcionada? Por quem? O que se desenvolve e

o que realmente se deve desenvolver? EFDeportes.com, Revista Digital. Buenos Aires, Año 18, Nº 190, Marzo de 2014. Disponível em: https://www.efdeportes.com/efd190/a-educacao-fisica-do-ensino-fundamental.htm Acesso em: 20/11/2021.

DALFOVO, Michael Samir; LANA, Rogério Adilson; SILVEIRA, Amélia. Métodos quantitativos e qualitativos: um resgate teórico. Revista Interdisciplinar Científica Aplicada, Blumenau, v.2, n.4, p.01- 13, Sem II. 2008 ISSN 1980-7031. Acesso em: 01/12/2021

FINCK Madrid, Silvia Christina, CAPRI Schiebelbein, Fabíola As representações sociais da dança em aulas de Educação Física nos anos iniciais do ensino fundamental. Práxis Educativa (Brasil) [en linea]. 2011, 6 (2), 249-263 ISSN: 1809-4031. Disponível em: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=89420791009 acesso em: 02/12/2021

GIL; Antônio Carlos. Como classificar as pesquisas? Academia.edu. 2002.Diponivel em: https://scholar.google.com.br/scholar?hl=ptBR&as_sdt=0%2C5&q=pesquisas+bibliograficas&lr=lang_pt&oq=pes. Acesso em. 02/12/2021

GODOY Kathya Maria Ayres de; Estudos e Abordagens sobre Metodologias de Pesquisa e Ensino: 2020 Dança ... EDITORA APPRIS. 2020. Disponível em: https://www.editoraappris.com.br/produto/4635-estudos-e-abordagens-sobre-metodologias-de-pesquisa-e-ensino-2020-dana-arte-e-educao-volume-i Acesso em: 01/10/2021

GUEDES Adrianne Ogêda; LAGE Lívia; VIEIRA Nuelna. Dançar, mover, deslocar: o corpo na formação dos profissionais da educação infantil. Revista Veras, São Paulo, v. 8, n. 1, p. 48-67, janeiro/junho, 2018. Disponível em: http://hotsite.tvescola.org.br/conexaoescolas/wpcontent/uploads/2020/03/Dan%C3%A7ar-mover-deslocar-o-corpo-na-forma%C3%A7%C3%A3o-dos-profissionais-da-educa%C3%A7%C3%A3o-infantil-2018-REVISTA-VERAS.pdf Acesso em 10/10/2021

MARQUES, Isabel. A Linguagem da dança: Arte e Ensino. 1 ed. São Paulo: Digitexto, 2010.

MOURA. Diellen Maryane de. SANTOS Rosirene Campêlo dos. Possibilidades metodológicas para o ensino da dança na educação infantil. Disponível em: file:///C:/Users/Usuario/Downloads/13960-Texto%20do%20artigo-42080-1-10-20200209%20(1).pdf Acesso em: 10/11/2021

OLIVEIRA, Ana Pietrina. ABRANTES, Ester Padilha. Filipe, Marluce Dança na educação infantil: a contribuição da dança no desenvolvimento psicomotor na educação infantil. Faculdades IDAAM. 2020 Disponível em: http://repositorio.idaam.edu.br/jspui/handle/prefix/1154 Acesso em 10/11/2021

OLIVEIRA, Veronica Valentim de. Dança na escola: jogos corporais no ensino da dança na educação infantil. Instituição: UFPB. 2019. Disponível em: https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/19765 Acesso em 12/11/2021

RENGEL, Lenira; VAN LANGENDONCK, Rosana. Pequena viagem pelo mundo da dança. São Paulo: Moderna, 2006.

RODRIGUES, Mayara. Dança –A dança e a mídia: Conceito e História da Dança Através dos Tempos. 2018. Disponível em: <https://profmayaraeducacaofisica.blogspot.com/2018/04/danca-e-midia-9-ano-matutino-e.html>. Acesso em: 15/11/2021

SBORQUIA, Silvia Pavesi; GALLARDO Jorge Sérgio Pérez. As danças na mídia e as danças na escola. Rev. Bras. Cienc. Esporte, Campinas, v. 23, n. 2, p. 105-118, jan. 2002

TAVARES, I. M. Educação, corpo e arte. Curitiba: IESDE, 2005

Published

2022-12-13

Versions

How to Cite

ALMEIDA MIRANDA, E.; VÂNIA OLÍMPIA BARBOSA SILVA , V.; ANTÔNIO DE ARAÚJO LEITE FILHO , M. A A IMPORTÂNCIA DA DANÇA NOS ANOS INICIAS DO ENSINO FUNDAMENTAL. RENEF, [S. l.], v. 5, n. 7, p. 105–114, 2022. Disponível em: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/renef/article/view/5431. Acesso em: 22 dec. 2024.