A IMPORTÂNIA DA EDUCAÇÃO ´FISICA NO AMBIENTE ESCOLAR: CONTRIBUIÇÕES PARA A FORMAÇÃO DO INDIVIDUO CRÍTICO E CONSCIENTE

Authors

Keywords:

. Palavras-Chave: Educação Física Escolar; Desenvolvimento. Estratégias de ensino

Abstract

ABSTRACT

Introduction: Physical activities experienced in childhood and adolescence are characterized as important contributors in the development of attitudes and habits that can help in choosing a physically active lifestyle in adulthood. Objective: To identify the challenges that physical education teachers face in the school environment. Methodology: this is a literature review, based on several authors, about the Importance of Physical Education in the School Environment. Results: This research was and is of paramount importance, since it made us understand the importance of school physical education and that in order to deal with the challenges that emerge in daily practice it is essential to train professionals in order to be able to create strategies of teaching that respect the diversity and the reality in which it is inserted.

Keywords: School Physical Education. Development. Teaching Strategies

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANDRADE, Thiago Eliel; EL TASSA Khaled Omar Mohamad. Motivação nas aulas de Educação Física no ensino médio. EFDeportes.com, Revista Digital. Buenos Aires, Año 20, Nº 203, Abril de 2015.

ANSER, Maria Aparecida Carmona Ianhes; JOLY,Maria Cristina Rodrigues Azevedo; VENDRAMINI, Claudette Maria Medeiros. Avaliação do conceito de violência no ambiente escolar: visão do professor. Psicologia: teoria e prática 5.2 (2003): 67-81.

BARROSO, André Luís Ruggiero; DARIDO, Suraya Cristina. Escola, educação física e esporte: possibilidades pedagógicas. Revista Brasileira de Educação Física, Esporte, Lazer e Dança 1.4 (2006): 101-114.

BERTINI JUNIOR, Nestor; TASSONI, Elvira Cristina Martins. A Educação Física, o docente e a escola: concepções e práticas pedagógicas. Revista Brasileira de Educação Física e Esporte, v. 27, p. 467-483, 2013.

BETTI, Mauro; ZULIANI, Luiz Roberto. Educação física escolar: uma proposta de diretrizes pedagógicas. Revista mackenzie de educação física e esporte 1.1 (2002).

BERTINI JUNIOR, Nestor; TASSONI, Elvira Cristina Martins. A Educação Física, o docente e a escola: concepções e práticas pedagógicas." Revista Brasileira de Educação Física e Esporte 27 (2013): 467483.

BOTELHO, Rafael Guimarães; SOUZA, José Maurício Capinussú de. Bullying e educação física na escola: características, casos, consequências e estratégias de intervenção. Revista de Educação Física/Journal of Physical Education 76.139 (2007).

BOUCHARD, C. Exercise, Fitness and Health: A Consensus of Current Knowledge. Champaign: Human Kinetics, 1990.

CANESTRARO, Juliana de Félix; ZULAI, Luiz Cláudio; KOGUT Maria Cristina. Principais dificuldades que o professor de educação física enfrenta no

processo ensino-aprendizagem do ensino fundamental e sua influência no trabalho escolar. VIII Congresso Nacional de Educação-EDUCERE. Vol. 8. 2008.

CASTRO, Juliana Telles de et al. Violência em aulas de educação física: corporalidade, docência e formação. Revista Iberoamericana de Educación (2013). de Educação Física, Conselho Federal. "Código de ética do profissional de educação física." ConScientiae Saúde 3 (2004): 121-129.

DARIDO, Suraya Cristina. A educação física na escola e o processo de formação dos não praticantes de atividade física. Revista Brasileira de Educação Física e Esporte 18.1 (2004): 61-80

DARIDO, Suraya Cristina, et al. A educação física, a formação do cidadão e os parâmetros curriculares nacionais. Revista Paulista de Educação Física, São Paulo 15.1 (2001): 17-32.

DARIDO, Suraya Cristina. Os conteúdos da educação física na escola. Educação Física na escola: implicações para a prática pedagógica. Rio de Janeiro:

Guanabara Koogan, p. 64-79, 2005.

FALKENBACH, Atos P. A Educação Física na Escola: uma experiência como professor. Lajeado, UNIVATES, 2002.

FERREIRA, Heraldo Simões; SAMPAIO, José Jackson Coelho. Tendências e abordagens pedagógicas da Educação Física escolar e suas interfaces com a saúde. EFDesportes. com, Buenos Aires, Ano 18 (2013).

GUEDES, D. P; NETO, J. T. M; GERMANO, J. M; LOPES, V; SILVA, A. J. R. M.

Aptidão física relacionada à saúde de escolares: programa fitnessgram. Rev. Bras. Med. Esporte. Vol. 18, N° 2 – Mar/Abr, 2012.

MACHADO, A. F.; ABAD, C. C. C. Manual de Avaliação Física. 2. ed. São Paulo: Ícone, 2012.

NEIRA, Marcos Garcia. Incoerências e inconsistências da BNCC de Educação Física. Revista Brasileira de Ciências do Esporte 40 (2018): 215-223

PAULA, Alisson Slider do Nascimento de, et al. O ensino da educação física e a sua infraestrutura em questão: correlação com a prática pedagógica dos professores das escolas da rede municipal de Sobral/CE. Motrivivência, 39 (2012): 57-65.

RANGEL, Irene Conceição Andrade. Esporte na escola: mas é só isso, professor? Motriz. Journal of Physical Education. UNESP (1995): 25-31.

SARMENTO, Graziela. Desenvolvimento da cultura no contexto da Educação Física. (2013): 39-p.

SILVA ILHA, Franciele Roos; HYPOLITO, Álvaro Moreira. Esportivização da educação física escolar: um dispositivo e seus regimes de enunciação. Movimento 22.1 (2016): 173-186.

SOARES, Carmen Lucía. Educação Física escolar: conhecimento e especificidade. Revista Paulista de Educação Física (1996): 6-12.

WEIMER, Weyboll Rocha; MOREIRA, Evando Carlos. Violência e bullying: manifestações e consequências nas aulas de Educação Física escolar. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, 36 (2014)

Published

2022-09-15

How to Cite

CRUZ, Denise Elias; CUNHA , Alexandre Alves Caribé da; AMARAL , Josária Ferraz. A IMPORTÂNIA DA EDUCAÇÃO ´FISICA NO AMBIENTE ESCOLAR: CONTRIBUIÇÕES PARA A FORMAÇÃO DO INDIVIDUO CRÍTICO E CONSCIENTE. RENEF, [s. l.], vol. 5, no. 7, p. 2–16, 2022. Disponível em: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/renef/article/view/5550. Acesso em: 22 jul. 2024.