INCLUSÃO DE ALUNOS COM DEFICIÊNCIA NAS AULAS DE EDUCAÇÃO FÍSICA

A PERSPECTICA DOS PROFESSORES

Authors

  • Rodolfo Guimarães Silva
  • Guilherme de Souza Nunes Centro Universitário de Volta Redonda - UniFOA
  • Raul Felipe Rodrigues Lopes Centro Universitário de Volta Redonda - UniFOA
  • Ivanete da Rosa de Oliveira
  • Cláudio Delunardo Severino Centro Universitário de Volta Redonda - UniFOA

DOI:

10.46551/rn2022132000063

Abstract

Discussions about the inclusion of people with disabilities are present in society and these debates take place with one of the intentions to reflect on ways that will ensure the rights and duties of all. And in this scenario, school inclusion is perceived as an essential pillar for the achievement of a full and democratic society. The objective of the study was to analyze situations related to the inclusion of students with disabilities in Physical Education classes, through a teaching perspective in the educational scenario. To this end, specific objectives were established: to meet essential assumptions for the inclusive process as a whole; provide culminating aspects that reflect on the difficulties of the teaching-learning process of the AAD (Students and Students with Disabilities); to reflect in a way associated with research in literary character and the interview guide, for a contemplation of arguments regarding the teaching praxis regarding the inclusion of AAD in Physical Education classes. The methodological path followed was a quantitative and exploratory research in which a questionnaire was applied with the objective of exposing the participants' opinions about the object of study. It was considered that Physical Education at school must be committed to the attention to all students and not only to those possessing the necessary skills to practice the proposed activities. In this sphere, it is up to the teacher to know how to persuade didactic-pedagogical mechanisms capable of stimulating all students regardless of their subjectivities, in which the vast contents provided by Physical Education are permeated by a body culture of movement in its entirety, contextualizing with sociocultural relations adjacent to our social body.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANDRADE, P. F.; DAMASCENO, A. R. Pensando a inclusão que temos para tecer a inclusão que queremos: refletindo sobre a reorientação político pedagógica do PME de Itaguaí/RJ. Revista Educação Especial, Santa Maria– RS, v.32, p.1-16, 2019.

BRASIL. Constituição, 1988. Constituição Federal. São Paulo: Lex, 1988.

______. Lei no.8069, de 13 de julho de 1990. Dispõe sobre o Estatuto da Criança e do Adolescente e dá outras providências. [lei na Internet]. Disponível em:

http://www.planalto.gov.br/ccivil/LEIS/L8069.htm. Acesso em: 09 out. 2022.

______. Lei 13.146 de 6 de julho de 2015. Institui a Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência (Estatuto da Pessoa com Deficiência). Presidência da República, Atos do Poder Legislativo, Brasília, jul. 2015. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2015/lei/l13146.htm. Acesso em: 08 out. 2022.

______. Congresso Nacional. Lei nº 13.185, de 06 de novembro de 2015. Institui o Programa de Combate à Intimidação Sistemática (Bullying). Brasília, DF, 2015. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato20152018/2015/lei/l13185.htm. Acesso em: 08 out. 2022.

CIDADE, R. E. A; FREITAS, P. S. Introdução à educação física adaptada para pessoas com deficiência. Curitiba: Ed. da UFPR, 2009.

FERNANDES, M. M. et al. Autoeficácia Docente de Futuros Professores de Educação Física em Contextos de Inclusão no Ensino Básico. Revista Brasileira de Educação Especial, Bauru-SP, v.25, n.2, p.219-232, abr./jun., 2019.

FIORINI, M. L.; MANZINI, E. J. Dificuldades e sucessos de professores de educação física em relação à inclusão escolar. Revista Brasileira de Educação Especial, Bauru-SP, v. 22, n. 1, p. 49-64, jan./mar.,2016.

GORGATTI, M. G.; DE ROSE JUNIOR, D. Percepções dos professores quanto à inclusão de alunos com deficiência em aulas de educação física. Movimento, Porto Alegre, v. 15, n. 02, p. 119-140, abr./jun., 2009.

GREGUOL, M. et al. Inclusão de alunos com deficiência nas aulas de educação física: atitudes de professores nas escolas regulares. Revista Brasileira de Educação Especial, Bauru-SP, v. 24, n.1, p.33-44, jan./mar., 2018.

LOPES, A. C.; NABEIRO, M. Educação física escolar e o contexto inclusivo: o que pensam os educandos sem deficiência? Motriz, Rio Claro, v. 14, n. 4, p. 494-504, out/dez. 2008.

MANTOAN, M. T. E. Inclusão, diferença e deficiência: sentidos, deslocamentos, proposições. Inclusão Social, Brasília-DF, v.10 n.2, p.37-46, jan./jun. 2017.

MAZZARINO, J.M.et al. Acessibilidade e inclusão de uma aluna com deficiência visual na escola e na educação física. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, Florianópolis, v. 33, n.1, p. 87-102, jan./mar. 2011.

NABEIRO, M. O colega tutor nas aulas de educação física. “Das margens ao centro: perspectivas para as políticas e práticas educacionais no contexto da educação especial inclusiva. Araraquara: Junqueira & Marin, 2010.

PALMA, L. E.; LEHNHARD, G. R. Aulas de educação física e inclusão: um estudo de caso com a deficiência física. Revista Educação Especial, Santa Maria – RS, v. 25, n.42, p. 115-126, jan./abr., 2012.

ROCHA, J. J. G.; ANDRADE, J. A.M. A inclusão de alunos com deficiência física nas aulas de Educação Física. Revista Eletrônica Nacional de Educação Física, Montes Claros-MG, v. 5, n. 6, ago. 2022.

RODRIGUES, D.A. A educação física perante a educação inclusiva: reflexões conceptuais e metodológicas. Journal of Physical Education, Maringá – PR, v. 14, n.1, p. 67-73, 2003.

________; RODRIGUES, L.L. Educação Física: formação de professores e inclusão. Práxis Educativa, Ponta Grossa, v.12, n.2, p.317-333, maio/ago.2017.

SANTOS, N. B. et al. A inclusão de alunos com deficiência na educação física. Revista Eletrônica Nacional de Educação Física, Montes Claros-MG, v.13, n.19, p. 110 -119, jan./ jun., 2022.

SASSAKI, O. M. S; SILVA, E. S. Inclusão escolar: um saber necessário à prática docente? InFor, Inov. Form., Rev. NEaD-Unesp, São Paulo, v. 4, n. 1, p. 86-112, 2018.

Published

2022-10-17 — Updated on 2022-10-17

Versions

How to Cite

GUIMARÃES SILVA, Rodolfo; DE SOUZA NUNES, Guilherme; RODRIGUES LOPES, Raul Felipe; DA ROSA DE OLIVEIRA, Ivanete; DELUNARDO SEVERINO, Cláudio. INCLUSÃO DE ALUNOS COM DEFICIÊNCIA NAS AULAS DE EDUCAÇÃO FÍSICA: A PERSPECTICA DOS PROFESSORES. RENEF, [s. l.], vol. 13, no. 20, p. 43–68, 2022. DOI: 10.46551/rn2022132000063. Disponível em: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/renef/article/view/5554. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos