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Update time? New basketball strategic-tactical-technical settings

Authors

DOI:

10.46551/rn2022131900070

Keywords:

basketball; strategy; tactics; technique.

Abstract

Basketball has been going through continuous processes of modification and detailing of understanding about styles of play, player roles and diversification of tactical-technical actions. With this perspective in mind, we aimed to identify and analyze new patterns of players' strategic-tactical roles, team playing styles and players' tactical-technical actions, different from what is commonly presented in traditional basketball textbooks. This is a descriptive-exploratory research with a documentary procedure. The data source consisted of all 1,795 publications from the Instagram profile specialized in basketball player analysis, called Draft Central, between September 2019 and February 2022. A total of 105 new roles/styles/actions were identified, of which 39 strategic-tactical functions, 5 styles of play and 61 tactical-technical actions. Most concern the offensive phase of the game. The number of functions/styles/actions identified corroborates the premise that basketball has been modified and detailed.

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Author Biographies

Felipe Canan, Universidade do Estado do Amazonas

Possui graduação em Licenciatura Plena em Educação Física pela Pontifícia Universidade Católica do Paraná (PUC-PR) (2002), graduação em Direito pela Universidade Paranaense (UNIPAR) (2015), mestrado em Educação Física pela Universidade Federal do Paraná (UFPR) (2008) e doutorado em Educação Física pela Universidade Estadual de Maringá (UEM) (2018). É professor adjunto e coordenador (2021-2023) do Curso de Licenciatura em Educação Física (oferta regular) da Universidade do Estado do Amazonas (UEA), professor permanente do Programa de Pós-Graduação em Segurança Pública, Cidadania e Direitos Humanos (PPGSP) da UEA e coordenador do Grupo de Pesquisa PRÁXIS - Teoria e Prática da Educação Física (UEA/CNPq). Estuda e pesquisa a Educação Física e o esporte em perspectiva pedagógica, epistemológica e sociocultural, com ênfase nos jogos esportivos de bola, pedagogia do esporte e políticas públicas de esporte.

Edson Hirata, Universidade Tecnológica Federal do Paraná

Possui graduação em Educação Física pela Universidade Estadual de Londrina (1993), Mestrado em Ciências Sociais Aplicadas pela Universidade Estadual de Ponta Grossa (2005) e Doutorado em Educação Física pela Universidade Estadual de Maringá (2020). É Professor Titular da Universidade Tecnológica Federal do Paraná- Campus Campo Mourão. Tem experiência na área de Educação Física, atuando principalmente nos seguintes temas: Basquetebol, Sociologia do Esporte, História do Esporte e Gestão do Esporte. Atualmente tem assessorado a gestão de entidades esportivas por meio de acordos institucionais. É membro do Grupo de Estudos e Pesquisa em Políticas Públicas do Esporte e Lazer (GEPPOL/UEM).

Yan Carlos Souza da Silva, Universidade do Estado do Amazonas

Estudante de Educação Física UEA

André Luís Pimentel Alencar, Universidade do Estado do Amazonas

Estudante de Educação Física UEA

João Paulo Melleiro Malagutti, Universidade Estadual de Maringá, campus Ivaiporã

Doutorando em Educação Física pelo Programa de Pós-Graduação Associado em Educação Física UEM/UEL (2020 - 2024). Graduado em Educação Física (Licenciatura/Bacharelado) pela Universidade Estadual de Maringá (2012). Mestre pelo Programa de Pós-Graduação Associado em Educação Física UEM/UEL (2015), na linha Práticas, Políticas e Produção do Conhecimento em Educação Física. Membro do Comitê Científico do Grupo de Trabalhos Temáticos de Políticas Públicas do Colégio Brasileiro de Ciências do Esporte (CBCE) Tem interesse de pesquisa relacionado à área do Esporte Universitário.

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Published

2023-05-24

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How to Cite

CANAN, F.; HIRATA, E.; SOUZA DA SILVA, Y. C.; PIMENTEL ALENCAR, A. L.; MELLEIRO MALAGUTTI, J. P. Update time? New basketball strategic-tactical-technical settings. RENEF, [S. l.], v. 14, n. 21, p. 67–83, 2023. DOI: 10.46551/rn2022131900070. Disponível em: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/renef/article/view/6200. Acesso em: 23 dec. 2024.

Issue

Section

Artigos