THE INCLUSION OF MARTIAL ARTS AS A TOPIC OF SCHOOL PHYSICAL EDUCATION
DOI:
10.46551/rn2024152400091Keywords:
Teachers, Physical Education, Inclusion, Martial ArtsAbstract
The inclusion of martial arts in physical education classes is limited due to many issues affecting teachers' decisions about teaching martial arts. This study aimed to analyze the real difficulties faced by teachers so that martial arts is included as a school physical education topic. That is a quantitative, descriptive, and cross-sectional study. The sample was composed of 30 public elementary school final years and high school teachers from Montes Claros/MG, both genders, in the age group between 30 and 56 years old, randomly selected. The instrument used was a closed-ended questionnaire containing ten thoroughly elaborated questions to respond to this study matter. After data collection, a descriptive analysis was made, including the minimum, maximum, average, standard deviation, actual and absolute frequency values. Results indicate that most participants have already employed martial arts in their classes and are acquainted with the benefits of this topic application. However, those researched complain about a shortage of technical knowledge about the topic, lack of time for class planning, infrastructure scarcity, and resource insufficiency to include and employ the topic. Accordingly, it was possible to conclude that the professionals are limited from using martial arts due to the school's structural problem and also lack mastery and appropriation of the topic, an issue that will only be solved through investments and better educational policy, as well as, more qualified and competent professionals active within the school context.
Downloads
References
ARAÚJO B.G.; et al. Lutas: um panorama do conteúdo pedagógico nas aulas de Educação Física nas escolas da região da Grande Vitória no Estado do Espírito Santo. Revista Científica Esfera Acadêmica Humanas, v.24, n.1, p.44-57, 2022.
BECKER A. C.; HARNISCH, G. S.; BORGES, G. A. O conteúdo "lutas" nas aulas de educação física em escolas do Oeste do Paraná. Revista Pensar a Prática, v. 24, n.1, p 1-21, 2021.
BOEHL W. R.; LIMA, L.S.; FONSECA, D. G. da. (In)justificativas e (im)possibilidades do professor de educação física em adotar as lutas como unidade temática. Caderno de Educação Física e Esporte, v.16, n.1, p. 69–77, 2018.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Educação Física. Brasília: MEC/SEF, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em 15 abr. 2023.
CISNE M. D. N.; et al. Training and pedagogical practice in school physical education: the perception of teachers on the theme of fights. Research, Society and Development, v.11, n.1, p.1-15, 2022.
DINIZ C. J. S. Desmistificação e a importância das lutas na educação física escolar, 2022. Disponível em: https://dspace.uniceplac.edu.br/bitstream/123456789/1761/1/Cleison%20J%c3%banior%20Santos%20Diniz.pdf. Acesso em: 12 de jun. 2023.
PAIM T.; TOZETTO, A.; DUEK, V.P.; COLLET, C.; FARIAS, G.O.; PEREIRA, M.P.V.C. Inserção do conteúdo de lutas na escola: percepções de professores de Educação Física. Revista Conexões, Campinas: SP, v.19, n.1 p.1-20, 2021.
SANTOS G. O. Relato de experiência com o ensino de artes marciais na formação em Educação Física em Diamantina-MG. Horizontes - Revista de Educação, v. 7, n. 14, p.229–245, 2019.
SANTOS N. D.; SOUSA, F. J. F. Lutas e artes marcias nas aulas de educação fisica. 2020. Disponível em: https://www.unifacvest.edu.br/assets/uploads/files/arquivos/67acb-santos,-nadine-debora.-lutas-e-artes-marciais-como-recurso-nas-aulas-de-educacao-fisica.-lages-unifacvest.-tcc.pdf. Acesso em: 3 nov. 2023.
SANTOS M. A. R.; BRANDÃO, P. P. S. Lutas e a formação de professores de educação física: reflexos na atuação profissional de docentes da rede municipal de educação de Belém. Caderno de Educação Física e Esporte, v. 16, n. 1, p. 79-87, 2018.
SO M. R.; BETTI M. Sentido, mobilização e aprendizagem: as relações dos alunos com os saberes das lutas nas aulas de educação física. Revista Movimento, Porto Alegre, v. 24, n. 2, p. 555-568, 2018.
SOUTO, L. C. L.; SILVA, T. W. B. da; SILVA, A. S. B. da; SILVA, S. A. da. Limitações das aulas de Educação Física em decorrência da Infraestrutura na ótica de professores do Ensino Médio público. Revista de Instrumentos, Modelos e Políticas em Avaliação Educacional, v.2, n.2, 1-16. 2021.
Published
Versions
- 2024-08-27 (2)
- 2024-08-14 (1)
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 RENEF
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.