INCLUSION OF STUDENTS WITH DISABILITIES IN PHYSICAL EDUCATION CLASSES: TRUTH OR UTOPIA?

Authors

DOI:

10.46551/rn2024152300082

Keywords:

Physical Education, Deficiency, Inclusion, Students

Abstract

Objective: Identify whether the inclusion of students with disabilities in physical education classes is configured as truth or utopia. Methodology: This is a descriptive, quantitative and cross-sectional study. They responded to a questionnaire consisting of 20 questions 30 Physical Education teachers from public and private schools in the city of Montes Claros – MG. The data were tabulated and it was carried out a descriptive analysis with real and absolute frequency values. Results: School Physical Education teachers aged from 25 to 49 years old participated in the study (with a predominance of males (51.3%), with the majority (67.3%) having more than 5 years of teaching. The teachers were asked whether they studied any subject in the undergraduate curriculum related to inclusion, and 83.3% (n=25) of them responded yes while (16.7%) n=5 responded no. This demonstrates that most teachers have knowledge of the importance of knowing how to deal with students with disabilities. We sought to address whether teachers receive support from the school and other specialized professionals, we can identify that 46.7% (n=14) pointed up that they sometimes receive this support and only 13.3% (n=4) always receive support and assistance. Conclusion: The study highlights several difficulties encountered in providing a quality inclusive education, especially at school. This includes the lack of accessibility for students with disabilities, the lack of sufficient emphasis on teacher training in inclusive education, as well as the lack of support from the school pedagogical body for access to courses and lectures in this area. This shows the importance of continuing to work to build more inclusive and liberating educational environments for all.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Luana Larissa Caetano Soares, Universidade Estadual de Montes Claros - Unimontes

Acadêmica do curso de Educação Física do Centro Universitário de Saúde da pela Universidade Estadual de Montes Claros – Unimontes. E-mail:luanahsoares@outlook.com. ORCID:  https://orcid.org/0009-0002-4439-3793. Lattes: http://lattes.cnpq.br/0889596084947151.

Paulo Eduardo Gomes de Barros, Universidade Estadual de Montes Claros - Unimontes

Mestre em Educação Física pela Católica de Brasília e docente do curso de Educação Física da Universidade Estadual de Montes Claros – Unimontes, MG, Montes Claros, Brasil, Coleta dos dados. E-mail: paulo.barros@unimontes.br. ORCID: https://orcid.org/0000-0001-5320-9615. Lattes: http://lattes.cnpq.br/8050515281106378.

Walter Luiz Moura, Universidade Estadual de Montes Claros - Unimontes

Mestre em Ciência da Motricidade Humana pela Universidade Castelo Branco e docente do curso de Educação Física da Universidade Estadual de Montes Claros – Unimontes, Montes Claros, MG, Brasil – Análise me interpretação dos dados. E-mail: walter.moura@unimontes.br. ORCID: https://orcid.org/0000-0003-0912-3333. Lattes: http://lattes.cnpq.br/8037604394073512

References

AMARAL, G. B. D. S. Trajetória esportiva dos atletas de Goalball da CESA/UFSC. 69f. Trabalho de Conclusão de Curso – Universidade Federal de Santa Catarina/UFSC. 2023.

ANDRADE, J.A. M.; MONTE, E.O. Políticas de inclusão e acessibilidade no Instituto Federal da Amazônia Amapaense. Revista Vértices, v.22, n.2, p.368–391, 2020. DOI: 10.19180/1809-2667.v22n22020p368-391.

CUSTÓDIO, A. S. M. Inclusão nas escolas municipais de cachoeira dourada-go: desafios e perspectivas. Trabalho de Conclusão de Curso – Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Goiás – Itumbiara, 2023.

DA SILVA, K. F. Do direito à efetivação: educação especial e inclusão na educação infantil. 55f. Trabalho de Conclusão de Curso – Faculdade de Educação da Universidade Federal do Rio de Janeiro – 2023.

DIAS, B. A. Inclusão de alunos com deficiência nas aulas de Educação Física. 39f. Trabalho de Conclusão de Curso – Faculdade de Ciências da Educação e Saúde Centro Universitário de Brasília – UniCEUB. 2019.

DOS SANTOS, C. F. Inclusão e acessibilidade escolar da criança com necessidades especiais na educação infantil. 41f. Trabalho de Conclusão de Curso – Escola de Formação de Professores e Humanidades, da Pontifícia Universidade Católica de Goiás.

GOBBO, M. D. C. S.; ALBUQUERQUE, D. I. D. P. A educação física na educação infantil: perspectivas da contemporaneidade. Corpoconsciência, v.25, n.3, suplemento 2, p.1-175, Set-Dez, 2021

GUALBERTO, C. G. Atitudes Sociais e práticas pedagógicas nas aulas de educação física em uma perspectiva inclusiva. Jataí, 2017. Dissertação (Mestrado) – Universidade Federal de Goiás.

KRUG, H. N.; KRUG, R. R. A complexidade da docência na educação física escolar diante da inclusão: as percepções dos professores da área. Revista Educação Inclusiva, v.7, n.2, p.1-22, 2022.

OLIVEIRA, C. A. Educação Física inclusiva dos alunos com deficiência: uma revisão sistemática da literatura. Revista Brasileira de Ensino e Aprendizagem, v.4, n.1, p.151-161, 2022.

RIBEIRO, V. B.; et al. Inclusão nas aulas de educação física escolar em escolas de ensino regular: desafios enfrentados pelos professores de educação física antes e durante a pandemia da COVID-19. Pedagogia Ação, v.20, n.1, 2023.

RODRIGUES, R. R. Formação continuada de professores de educação física na perspectiva freiriana: diálogos necessários para a inclusão de alunos com deficiência. Dissertação – Faculdade de Ciências e Tecnologia da Universidade Estadual Paulista – UNESP. 2022.

SCARPATO, L. C.; FERNANDES, P. T.; ALMEIDA, J. J. G. Inclusão e o esporte adaptado na educação física escolar: o que pensam os professores da rede pública de ensino? Revista da Associação Brasileira de Atividade Motora Adaptada, v. 21, n.1, 2020.

SILVA, R. G.; et al. Inclusão de alunos com deficiência nas aulas de educação física: a perspectiva dos professores. Revista Eletrônica Nacional de Educação Física, v.13, n.20, Ago-Dez, 2022.

Published

2024-02-28

How to Cite

SOARES, W. D.; SOARES, L. L. C.; BARROS, P. E. G. de; MOURA, W. L. INCLUSION OF STUDENTS WITH DISABILITIES IN PHYSICAL EDUCATION CLASSES: TRUTH OR UTOPIA?. RENEF, [S. l.], v. 15, n. 23, p. 44–55, 2024. DOI: 10.46551/rn2024152300082. Disponível em: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/renef/article/view/7189. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos

Most read articles by the same author(s)