AUTISM AND SCHOOL PHYSICAL EDUCATION: LITERATURE REVIEW
DOI:
10.46551/rn2024152300089Keywords:
Physical Education, Autism, SchoolAbstract
Analyze the interface between Physical Education and ASD in the school context, observing the scope of the professional, seeking information and knowledge that can help in the work of the Physical Education teacher through the inclusion of day-to-day, through a theoretical study. This is a literature review of a qualitative nature. It was carried out a bibliographic survey online in the main indexed databases, such as Google Scholar, Scientific Electronic Librany (SciELO) and Capes journals using the descriptors: Physical Education; Autism; School, using the Boolean connector "and". According to the data obtained through this study, it was possible to conclude that Physical Education brings numerous benefits to students with ASD, however there is still a lack of professional qualifications to work with this group, requiring greater coverage both in the training of professionals and in scientific production with themes aimed at this group. It was possible to verify that there was a great advance in Physical Education in working with people with Autism, the studies cited corroborate that the Physical Education teacher has a great importance in the process of acquiring cognitive, motor and social.Downloads
References
BARBOSA, L.; GALLINA, I.; NUNES, C. C. Percepção dos responsáveis por crianças com autismo sobre a importância das aulas de educação física escolar. Caderno de Educação Física e Esporte, v. 21, n. 1, p. 31, 2023.
BEGO, G. .; ANJOS, J. R. C. A importância da Educação Física Escolar Para a Formação do Indivíduo na Sociedade. Revista Saúde UniToledo, v. 4, n. 1, p. 13-26, 2020.
COSTA, W. C. P. et al. O Transtorno de Espectro Autista e a Educação Inclusiva sob a perspectiva de docentes em duas escolas de Belém no estado do Pará. Research, Society and Development, v. 11, n. 10, p. 1-9, 2022.
CRUZ, D. E.; CUNHA, A. A. C.; AMARAL, J. F. A importância da educação física no ambiente Escolar: contribuições, na formação do Indivíduo crítico e consciente. Revista Eletrônica Nacional de Educação Física, Edição Especial. v. 5, n. 7, p. 2-16, 2022.
DIAS, F. K.; ANTUNES, F. R.; BORGMANN, M. E. O ensino da educação física com alunos com Transtornos do Espectro Autista (TEA): Inclusão em pauta. Revista Saberes Docentes, v. 8, n. 15, p. 55-78, 2023.
DIAS, H. L. A. B.; BORRAGINE, S. O. F. A inclusão de crianças autistas nas aulas de Educação Física escolar. Revista Expressão Da Estácio, v. 3,n. 1, p.1-12, 2020.
DURU, R. M. A educação física nos anos iniciais. Revista Educação Continuada, V.5 n.9, p. 103-114, 2023.
GAROZZI, G. V. et al. Educação Física escolar e inclusão: o que dizem os estudos. Revista Brasileira de Ciência e Movimento, v. 29, n. 3, p. 1-24, 2021.
LAUREANO, C. G.; FIORINI, M. L. S. Possibilidades da psicomotricidade em aulas de educação física para alunos com transtorno do espectro autista. Revista da associação brasileira de atividade motora adaptada, v. 22, n. 2, p. 317-332, 2021.
LIMA, R. R. História da Educação Física: algumas pontuações. Revista Eletrônica Pesquiseduca, v. 7, n. 13, p. 246-257, 2020.
MAIA, J.; BATAGLION, G. A.; MAZO, J. Zarpellon. Alunos com transtorno do espectro autista na escola regular: relatos de professores de educação física. Revista da Associação Brasileira de Atividade Motora Adaptada, v. 21, n. 1, p. 15-30, 2020.
MATOS, M. T.; VERDE, E. J. S. R. C.; CORRÊA, L. S. Educação Física e os temas transversais. Revista Ensino de Ciências e Humanidades-Cidadania, Diversidade e Bem Estar-RECH, v. 3, n. 1, p. 382-4-2, 2019.
MELLO, L. A.; FIORINI, M. L. S.; COQUEIRO, D. P. Benefícios da educação física escolar para o desenvolvimento do aluno com transtorno do espectro autista na percepção dos professores. Revista da Associação Brasileira de Atividade Motora Adaptada, v. 20, n. 1, p. 81-98, 2019.
MINAYO, M. C. S. Ética das pesquisas qualitativas segundo suas características. Revista Pesquisa Qualitativa, v. 9, n. 22, p. 521-539, 2021.
MOMMAD, M. L. A história da educação física escolar no Brasil: leis e decretos norteadores. Horizontes-Revista de Educação ISSN 2318-1540, v. 9, n. 16, p. 1-11, 2020.
QUIXABEIRA, A. P. S. et al. Metodologias ativas e o ensino de educação física: uma revisão da literatura. Revista Observatório, v. 7, n. 1, p. 1-14, 2021.
ROSSI-ANDRION, P. et al. Transtorno Do Espectro Autista e Educação Física escolar: revisão sistemática de literatura. Revista da Associação Brasileira de Atividade Motora Adaptada, v. 22, n. 1, p. 175-194, 2021.
SANTOS, M. K. F. et al. O benefício da natação no tratamento de crianças diagnosticadas com TEA: um relato de experiência do trabalho realizado no instituto espaço vida no município de Vitoria De Santo Antão-PE. Brazilian Journal of Development, v. 6, n. 6, p. 35738-35748, 2020.
SANTOS, V. N. F.; RAMOS, P. A inclusão de pessoas com Transtorno do Espectro Autista (TEA) na perspectiva histórico - cultural. Rein-Revista Educação Inclusiva, v. 6, n. 4, p. 1-13, 2021.
SILVA, J. P. F. et al. Entrelaçamento entre possibilidades, avanços e contribuições da psicanálise para o autismo. Revista Expressão Católica. v. 8. n. 1. p.17-28. 2019.
SILVA, I. C. P.; PREFEITO, C. R.; TOLOI, G. G. Contribuição da Educação Física para o desenvolvimento motor e social do aluno com Transtorno do Espectro do Autismo. Revista da Associação Brasileira de Atividade Motora Adaptada, v.20, n.1, p.71-80, 2019.
SILVEIRA, N. M. G.; SANTOS, L. K. F.; STASCXAK, F. M. Os desafios das crianças com autismo à Educação Inclusiva. Ensino em Perspectivas, v. 2, n. 4, p. 1-12, 2021.
SOUZA, A. L. et al . A Base Nacional Comum Curricular e seus desdobramentos para a Educação Física. Rev. Motriviv., Florianópolis , v. 31, n. 59, p.58123, 2019.
VIANA, A. C. V. et al. Autismo. Saúde Dinâmica, v. 2, n. 3, p. 1-18, 2020.
Published
Versions
- 2024-05-14 (2)
- 2024-04-24 (1)