RITMOS E MOVIMENTOS A PRESENÇA DA DANÇA NOS ANOS INICIAIS DO ENSINO FUNDAMENTAL

Authors

DOI:

10.46551/rn2024152400095

Abstract

ABSTRACT

Dance is considered one of the oldest artistic manifestations in the world. At school, Physical Education classes are a unique opportunity for students to experience “turns”, “steps” and “performances”, which consequently provides countless benefits to students, such as the development of their motor potential, cognitive and affective. Taking as object of study 4 state public schools, located in the city of Januária, North of Minas Gerais, this study describes and interprets the presence of dances in Elementary School I. It is a qualitative, cross-sectional research, whose information was substantiated by na open questionnaire, produced by the authors, with the reference audience being 8 Physical Education teachers. In general terms, the study reveals that dance, perhaps more than expected, is present, with some intensity, in Physical Education classes. All teachers said they used the Minas Gerais Course Plan as a guiding guide for classes, with the facilities and difficulties for its implementation being ambivalently pointed out. Finally, the teachers proposed possibilities for better mastery and development of dance in classes, such as the improvement of teachers through specialized courses.

Keywords: Dance. School. Physical Education. Januária, MG.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.

COSTA, Denise Ferreira da, et. al. A Educação Física vai além do esporte. Revista Científica Semana Acadêmica, v. 1, n. 128, 2018.

COSTA, Eduarda Cosentino. A Educação Física nos anos iniciais do ensino fundamental: a aula é proporcionada? Por quem? O que se desenvolve e o que realmente se deve desenvolver? E.F. Deportes.com/Revista Digital. Buenos Aires, v. 18, n. 190, março de 2014.

FERREIRA, Saralívia Salum. Dança na escola: um processo de criação. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Estadual de Campinas. Campinas, 2009.

MERRIAM, Sharan B. Qualitative research and case study applications in education 2. ed., rev. e ampl. San Francisco: Jossey-Bass, 1998.

MINAS GERAIS. Currículo Referência de Minas Gerais. Minas Gerais, 2018. Disponível: https://drive.google.com/file/d/1MWIv4JKcei5_OMhpMFF10ENdhgpsH0FW/view

OLIVEIRA, Iara Militão de. Considerações sobre a presença da dança na escola: relato de professores de Educação Física. Monografia (licenciatura em Educação Física) – Universidade de Brasília, Buritis, 2014.

TAVARES, Isis Moura. Educação, corpo e arte. Curitiba: IESDE, 2005.

PORPINO, Karenine de Oliveira. Dança é educação: interfaces entre corporeidade e estética. Natal: EDUFRN, 2006.

SOUSA, Nilza Coqueiro Pires de, et. al. O ensino da dança na escola na ótica dos professores de Educação Física e de Arte. Revista Brasileira de Educação Física e Esporte, v. 28, n. 3, 2014.

Published

2024-08-14 — Updated on 2024-08-27

Versions

How to Cite

MAYARA, F.; VENÂNCIO DE OLIVEIRA AMARAL , D. RITMOS E MOVIMENTOS A PRESENÇA DA DANÇA NOS ANOS INICIAIS DO ENSINO FUNDAMENTAL. RENEF, [S. l.], v. 15, n. 24, p. 72–81, 2024. DOI: 10.46551/rn2024152400095. Disponível em: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/renef/article/view/7211. Acesso em: 23 nov. 2024.