ENTRE GOLPES E GINGAS: A PRESENÇA DAS LUTAS NO ENSINO MÉDIO

Authors

  • Taís Novaes de Souza Universidade Estadual de Montes Claros - UNIMONTES
  • Daniel Venâncio de Oliveira Amaral

DOI:

10.46551/rn2024152300087

Keywords:

Fights. Physical education. High school. Januária, MG.

Abstract

ABSTRACT

The fights are subjects that offers an expressive role in affective, cognitive, motor and social gains. The discipline of Physical Education presents itself as an agent of unique importance for the fruition, within the school environment, of a diverse spectrum of gestures and movements in the different bodily practices included in the discipline, with internal struggles in this teaching. Taking as the object of analysis 4 state public schools, located in the city of Januária, a city located in the North of Minas Gerais, this article describes and interprets the presence of fights in high school. More specifically, we seek to evaluate whether combat practices are developed in classes, the most recurrent modalities, difficulties in applicability, possible correlations between fights and violent compartments, as well as whether teachers dialogue with the course plans that reference the work of school Physical Education in Minas Gerais. This is a quantitative, cross-sectional study, with the information spectrum supported by an adapted questionnaire, with the participation of 9 teachers. In short, the set of data listed in the research reveals that most of the teachers compared develop the subject in classes, as well as using the state curriculum to guide their actions, and do not see explicit relationships between fights and violent behavior. In the same vein, there was also a varied repertoire of combat practices taught by teachers, with capoeira being the fight with the highest number of records.

Keywords: Fights. Physical education. High school. Januária, MG.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ARAÚJO, Maíra Lopes De. Os efeitos político-pedagógicos produzidos pela prática da capoeira no contexto escolar: a compreensão dos coletivos docentes de duas escolas da RME-POA. Mestrado (Ciências do Movimento Humano), Univer-sidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre. 2017.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Editora do Brasil S/A. Brasília, 2018.

BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais. Secretária de Educação. Brasília, 1998. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/introducao.pdf. Aces-so em: 13/08/2023

MINAS GERAIS. Plano de Curso Ensino Médio. 2023. Disponível em: https://curriculoreferencia.educacao.mg.gov.br/index.php/plano-de-cursos-crmg. Acesso em: 10/08/2023

BRASIL. Resolução n. 466, de 12 de dezembro de 2012. Disponível em: https://conselho.saude.gov.br/resolucoes/2012/Reso466.pdf. Acesso em: 20 nov. 2023.

CATONE, Marcia Eloiza Araújo; BARBOSA, Maria Clara Catone; LEITE FILHO, Marcos Antônio de Araújo. A Importância dos Jogos e das Brincadeiras para o De-senvolvimento Psicomotor no Ensino Fundamental dos anos iniciais. Revista Eletrônica Nacional de Educação Física. v. 5, n. 5. 2022.

CURY, Carlos Roberto Jamil. A Educação Básica como direito. Cadernos de Pes-quisa, São Paulo, v. 38, n. 134, 2008.

FERREIRA, Heraldo Simões. As Lutas na Educação Física Escolar. Revista de Educação Física, Fortaleza, v. 75, n.135, 2006.

HARNISCH, Gabriela Simone et al. As lutas na educação física escolar: um ensaio sobre os desafios para sua inserção. Caderno de educação física e esporte, v. 16, n. 1. Paraná. 2018.

INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA. Januária. Disponível em: https://www.ibge.gov.br/cidades-e-estados/mg/januaria.html. Acesso em: 20 nov. 2022.

LAGE, Victor et al. As lutas na Educação Física escolar: perspectivas discentes de Catanduva e região. Corpo e Movimento Educação Física, v. 7. São Paulo. 2016.

LANÇANOVA, Jader Emílio da Silveira. Lutas na Educação Física escolar: alter-nativas pedagógicas. Universidade da Região de Campanha. Alegrete, 2006.

LOPEZ, Paulo Cesar Grulett et al. O conteúdo lutas no ensino médio: discursos dos professores de Educação Física da fronteira Brasil-Bolívia. Pensar a Prática, v.22, n. 1, Goiânia. 2019.

MATOS, José Arlen Beltrão de et al.. A presença/ausência do conteúdo lutas na educação física escolar: identificando desafios e propondo sugestões. Conexões, v. 13, n. 2, Campinas, 2015.

MINAS GERAIS. Curriculo Referência de Minas Gerais. Minas Gerais. 2018. Dis-ponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/implementacao/curriculos_estados/documento_curricular_mg.pdf. Acesso em: 17 ago. 2023

NASCIMENTO, Paulo Rogério Barbosa. Organização e Trato Pedagógico do Con-teúdo de Lutas na Educação Física Escolar. Motrevivência, Rio Grande do Sul, ano XX, n. 31, 2008.

PAULA, Tania Regina de; BEZERRA, Wladimir Pereira. As vantagens do ensino da capoeira nas aulas de educação física escolar. Pagina Capoarte. 2014.

PEREIRA, Guilherme; ORTIGÃO, Maria Isabel Ramalho. Pesquisa quantitativa em educação: algumas considerações. Periferia, Rio de Janeiro, v. 8, n. 1, 2016.

PONSO, Caroline Cao; ARAÚJO, Maíra Lopes de. Capoeira, música e educação: possibilida-des pedagógicas no ensino básico. Revista Música na Educação Bási-ca, Londrina, v. 7, n. 7, 2016.

RUFINO, Luiz Gustavo Bonatto; DARIDO, Suraya Cristina. O ensino das Lutas nas aulas de Educação Física: análise da prática pedagógica á luz de especcialistas. Revista Educação Física/UEM, v. 26, n. 4, , 4. 2015.

SILVA, Gabriela Simões et al.. Cultura afro-brasileira: a capoeira na escola e na educação física. Temas em Educação Física Escolar, Rio de Janeiro, v. 4, n. 2. 2019.

SILVA, Josimar Cardoso. Lutas como Conteúdo Metodológico nas aulas de Educação Física: Motivos e dificuldades. Trabalho de Conclusão de Curso (Gra-duação em Educação Física) – Universidade Estadual de Montes Claros, campus Januária, 2015.

SILVA, Luciano Hebert de Lima. A capoeira como conteúdo da educação física escolar: uma construção a partir da narrativa de formação de um capoeirista profes-sor. Mestrado Profissional (Educação Física) – Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2020.

SOUZA, Sérgio Augusto Rosa de; OLIVEIRA, Amauri A. Bássoli de. Estruturação da capoeira como conteúdo da Educação Física no ensino fundamental e médio. Re-vista da Educação Física/UEM, Maringá, v. 12, n. 2 p. Maringá, 2001.

TIAGO, Rodrigo Fernandes. Como a educação física e o taekwondo podem con-tribuir para a inclusão das crianças no mundo da cultura corporal. Pós Gra-duação (Arte e História) – Universidade Presbeteriana Mackenzie, São Paulo. 2008.

WERNECK, Pedro Henrique Burnier. A física das artes marciais de contato direto: a utilização do judô e do sumô como ferramenta de ensino de Mecânica. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Física) – Instituto de Física, Universidade Federal Fluminense, Niterói, 2022.

Published

2024-04-17 — Updated on 2024-04-23

Versions

How to Cite

NOVAES DE SOUZA, T.; VENÂNCIO DE OLIVEIRA AMARAL, D. ENTRE GOLPES E GINGAS: A PRESENÇA DAS LUTAS NO ENSINO MÉDIO. RENEF, [S. l.], v. 15, n. 23, p. 105–119, 2024. DOI: 10.46551/rn2024152300087. Disponível em: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/renef/article/view/7214. Acesso em: 23 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos