SÍNDROME DO ESGOTAMENTO PROFISSIONAL (SEP) EM PROFESSORES DE EDUCAÇÃO FÍSICA DE ESCOLAS ESTADUAIS

Authors

  • Berenilde Valéria de Oliveira Sousa Universidade Estadual de Montes Claros - UNIMONTES
  • Cristiane Pereira Ferreira Universidade Estadual de Montes Claros - UNIMONTES
  • Maria de Fatima Matos Maia Universidade Estadual de Montes Claros - UNIMONTES
  • Adriana dos Santos Silva Universidade Estadual de Montes Claros - UNIMONTES
  • Laura Beatriz Costa Veloso Universidade Estadual de Montes Claros - UNIMONTES
  • Jean Claude Lafetá Universidade Estadual de Montes Claros - UNIMONTES

Keywords:

Síndrome do Esgotamento Profissional, Professores de Educação Física, Planejamento Pedagógico.

Abstract

ABSTRACT

The burnout syndrome is a stress disease that reaches mainly professionals who work in professions that have a higher responsibility for the other. The present study sought to evaluate the Burnout Syndrome in Professors of Physical Education from the city of Montes Claros-MG who have educational planning in exercise of teaching profession and who does not. The sample was composed by 18 professors, 9 men and 9 women. It was used the questionnaire Maslach Burnout Inventory – MBI. It was realized descriptive analysis with utilization of average and standard deviation in comparison of t test for independent samples and One-way ANOVA. In descriptive analysis, the teachers investigated were in initial phase of syndrome. In comparison, it was not found significant differences in independent variables: sex, number of positions, experience time, functional situation and qualification. Although it was not found significant difference, new studies must be realized, since the averages presented suggest that these variables can influence in BS in different contexts.

Keywords: Burnout Syndrome, Physical Education Teachers, Educational Planning.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Berenilde Valéria de Oliveira Sousa, Universidade Estadual de Montes Claros - UNIMONTES

Universidade Estadual de Montes Claros – UNIMONTES; Grupo Integrado de Pesquisa em Psicologia do Esporte, Exercício e saúde, Saúde Ocupacional e Mídia – GIPESOM.

Cristiane Pereira Ferreira, Universidade Estadual de Montes Claros - UNIMONTES

Universidade Estadual de Montes Claros – UNIMONTES; Grupo Integrado de Pesquisa em Psicologia do Esporte, Exercício e saúde, Saúde Ocupacional e Mídia – GIPESOM. Bolsista da Fundação de Amparo a Pesquisa do  Estado de Minas Gerais - FAPEMIG.

Maria de Fatima Matos Maia, Universidade Estadual de Montes Claros - UNIMONTES

Universidade Estadual de Montes Claros – UNIMONTES; Grupo Integrado de Pesquisa em Psicologia do Esporte, Exercício e saúde, Saúde Ocupacional e Mídia – GIPESOM.

Adriana dos Santos Silva, Universidade Estadual de Montes Claros - UNIMONTES

Universidade Estadual de Montes Claros – UNIMONTES; Grupo Integrado de Pesquisa em Psicologia do Esporte, Exercício e saúde, Saúde Ocupacional e Mídia – GIPESOM. Bolsista da Fundação de Amparo a Pesquisa do Estado de Minas Gerais - FAPEMIG.

Laura Beatriz Costa Veloso, Universidade Estadual de Montes Claros - UNIMONTES

Universidade Estadual de Montes Claros – UNIMONTES; Grupo Integrado de Pesquisa em Psicologia do Esporte, Exercício e saúde, Saúde Ocupacional e Mídia – GIPESOM. Bolsista CNPQ.

Jean Claude Lafetá, Universidade Estadual de Montes Claros - UNIMONTES

Universidade Estadual de Montes Claros – UNIMONTES; Grupo Integrado de Pesquisa em Psicologia do Esporte, Exercício e saúde, Saúde Ocupacional e Mídia – GIPESOM.

Published

2020-01-31

How to Cite

VALÉRIA DE OLIVEIRA SOUSA, Berenilde; PEREIRA FERREIRA, Cristiane; DE FATIMA MATOS MAIA, Maria; DOS SANTOS SILVA, Adriana; BEATRIZ COSTA VELOSO, Laura; CLAUDE LAFETÁ, Jean. SÍNDROME DO ESGOTAMENTO PROFISSIONAL (SEP) EM PROFESSORES DE EDUCAÇÃO FÍSICA DE ESCOLAS ESTADUAIS. RENEF, [s. l.], vol. 3, no. 3, p. 28–35, 2020. Disponível em: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/renef/article/view/722. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos

Most read articles by the same author(s)