Patient Safety Teaching in the subject Nursing Administration

Authors

  • Mônica Jordão de Souza Pinto Universidade Federal de São Paulo
  • Elena Bohomol Universidade Federal de São Paulo
  • Lucia Marta Giunta da Silva Universidade Federal de São Paulo
  • Magaly Cecília Franchini Reichert Universidade Federal de São Paulo
  • Isabel Cristina Kowal Olm Cunha Universidade Federal de São Paulo
  • Rosana Rodrigues Figueira Fogliano Universidade Federal de São Paulo

Keywords:

Melhoria de qualidade, Segurança do paciente, Pesquisa em administração de enfermagem, Ensino, Educação em enfermagem

Abstract

Objective: To report on the planning and application of the PDCA cycle by nursing
undergraduates as a strategy for patient safety teaching. Method: Descriptive study in which the
data were taken from the reports of undergraduates who applied the PDCA cycle at units of
internment. Results: Out of the 68 students, 53 (77.9%) made available their reports. P-step: 47
(88.7%) diagnosed situations for intervention. D-step: 53 (100%) performed an educational action.
C-step: 37 (69.8%) used more than one evaluation technique. A-step: 17 (32.1%) evidenced the
need for a new PDCA cycle. Conclusion: The experience contributes to the building of a base of
knowledge and skills to better prepare the students in the effort of helping and developing a
workforce that is attentive to education about patient safety and improvement processes.

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Author Biographies

Mônica Jordão de Souza Pinto, Universidade Federal de São Paulo

Enfermeiras. Professoras Adjuntas do Departamento de Administração e
Saúde Coletiva, da Escola Paulista de Enfermagem, Universidade Federal de
São Paulo

Elena Bohomol, Universidade Federal de São Paulo

Enfermeiras. Técnicas Administrativas em Educação do Departamento de
Administração e Saúde Coletiva, da Escola Paulista de Enfermagem,
Universidade Federal de São Paulo.

Lucia Marta Giunta da Silva, Universidade Federal de São Paulo


Enfermeiras. Professoras Adjuntas do Departamento de Administração e
Saúde Coletiva, da Escola Paulista de Enfermagem, Universidade Federal de
São Paulo.

Magaly Cecília Franchini Reichert, Universidade Federal de São Paulo

Enfermeiras. Técnicas Administrativas em Educação do Departamento de
Administração e Saúde Coletiva, da Escola Paulista de Enfermagem,
Universidade Federal de São Paulo.

Isabel Cristina Kowal Olm Cunha, Universidade Federal de São Paulo

Enfermeiras. Professoras Adjuntas do Departamento de Administração e
Saúde Coletiva, da Escola Paulista de Enfermagem, Universidade Federal de
São Paulo.

Rosana Rodrigues Figueira Fogliano, Universidade Federal de São Paulo


Enfermeiras. Técnicas Administrativas em Educação do Departamento de
Administração e Saúde Coletiva, da Escola Paulista de Enfermagem,
Universidade Federal de São Paulo.

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Published

2020-05-20

How to Cite

Jordão de Souza Pinto, M. ., Bohomol, E. ., Marta Giunta da Silva, L. ., Cecília Franchini Reichert, M. ., Cristina Kowal Olm Cunha, I. ., & Rodrigues Figueira Fogliano, R. . (2020). Patient Safety Teaching in the subject Nursing Administration. Revista Renome, 5(1), 24–40. Retrieved from https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/renome/article/view/2530

Issue

Section

Artigos Originais