Promoting health education in the waiting room of the healthcare facilities: experience report

Authors

  • Rafael Rodrigues Cardoso
  • Daniele Mesquita de Brito Universidade Estadual de Montes Claros
  • Cândida Maria Alves Soares Universidade Estadual de Montes Claros
  • Sarah Martins Souza Universidade Estadual de Montes Claros
  • Fabrícia Vieira de Matos Universidade Estadual de Montes Claros
  • Patrícia Helena Costa Mendes Universidade Estadual de Montes Claros

Keywords:

Integração Comunitária, Estratégia Saúde da Família, Educação em Saúde

Abstract

The present study aims to describe, under a new point of view, the experience of
undergraduate students and tutors of the obtained in the waiting room for consultation in a
facility of the Family Health Strategy (FHS) in the city of Montes Claros-MG. As all people involved
were engaged in promoting dynamic and momentary activities on Health Education, they
experienced learning and bonding experience with the users of the local community. The work of
the Education for Health Work Program is simple, and there is much to be done. Nevertheless, it is
already revealing to be highly productive for both mediators and the involved community.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rafael Rodrigues Cardoso

Pesquisador da Iniciação Científica Voluntária (ICV) na área de Educação
Médica e Atenção Primária à Saúde (APS). Ex-presidente da Liga Acadêmica
Norte-mineira de Saúde da Família (LANSF) e Bolsista do Programa de
Educação para o Trabalho em Saúde - Vigilância em Saúde (PET-Saúde/VS)

Daniele Mesquita de Brito, Universidade Estadual de Montes Claros

Graduandas em Medicina pela Universidade Estadual de Montes Claros
(UNIMONTES).

Cândida Maria Alves Soares, Universidade Estadual de Montes Claros

Graduandas em Medicina pela Universidade Estadual de Montes Claros
(UNIMONTES).

Sarah Martins Souza, Universidade Estadual de Montes Claros

Enfermeira. Graduada pela Universidade Estadual de Montes Claros –
UNIMONTES. Membro do Grupo de Pesquisa em Enfermagem e do Núcleo
de Excelência Clínica Aplicada à Atenção Básica da UNIMONTES.

Fabrícia Vieira de Matos, Universidade Estadual de Montes Claros

Mestrado em Ciências da Saúde. Universidade Estadual de Montes Claros -
UNIMONTES.

Patrícia Helena Costa Mendes, Universidade Estadual de Montes Claros


Doutorado em Ciências da Saúde pela Universidade Estadual de Montes
Claros -UNIMONTES.

References

Nora CRD, Mânica F. Sala de espera uma ferramenta para efetivar a educação em saúde. Revista Saúde e Pesquisa. 2009:2(3):397-402.

Departamento de Atenção Básica, Secretaria de Atenção à Saúde, Ministério da Saúde. Humaniza SUS: Política Nacional de Humanização – A Humanização como eixo norteador das práticas de atenção e gestão em todas as instâncias do SUS. Brasília: Departamento de Atenção Básica, Secretaria de Atenção à Saúde, Ministério da Saúde; 2004.

Machado MFAS, Monteiro EMLM, Queiroz DT, Vieira NFC, Barroso MGT. Integralidade, formação de saúde, educação em saúde e as propostas do SUS – Uma revisão conceitual. Ciência e Saúde Coletiva. 2007:2(12):335-42.

Rodrigues D, Santos VE. A Educação em Saúde na Estratégia Saúde da Família: uma revisão bibliográfica das publicações científicas no Brasil. Revista do Instituto de Ciências da Saúde. 2012:28(4):321-4.

Moita FMGSC, Andrade, FCB. Ensino-pesquisa-extensão: um exercício de indissociabilidade na pós-graduação. Revista Brasileira de Educação. 2009:14(41):269-80.

Branco IMBHP. Prevenção do câncer e educação em saúde: opiniões e perspectivas de enfermagem. Texto & Contexto Enfermagem, 2005:14(2):246-9.

Gomes LB, Merhy EE. Compreendendo a Educação Popular em Saúde: um estudo na literatura brasileira. Caderno de Saúde Pública. 2011:27(1):7-18.

Bonfim, IM, Almeida PC, Araújo AMA. Identificando fatores de risco e as práticas de autocuidado para detecção precoce do câncer de mama em familiares de mastectomizadas. Revista RENE. 2009:10(1):45-52.

Published

2020-05-23

How to Cite

Rodrigues Cardoso, R. ., Mesquita de Brito, D. ., Maria Alves Soares, C. ., Martins Souza, S. ., Vieira de Matos, F. ., & Helena Costa Mendes, P. . (2020). Promoting health education in the waiting room of the healthcare facilities: experience report. Revista Renome, 5(1), 97–104. Retrieved from https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/renome/article/view/2557

Issue

Section

Relato de Experiência

Most read articles by the same author(s)