National Curriculum Guidelines for the nursing area: the role of the skills in the nursing education

Authors

  • Maria Aparecida Vieira
  • Lyssa Esteves Souza Souto Universidade Estadual de Montes Claros
  • Sarah Martins Souza Universidade Estadual de Montes Claros
  • Cássio de Almeida Lima Universidade Estadual de Montes Claros
  • Conceição Vieira da Silva Ohara Universidade Federal de São Paulo - UNIFESP
  • Edvane Birelo Lopes De Domenico Universidade Federal de São Paulo - UNIFESP

Keywords:

Diretrizes para o Planejamento em Saúde, Ensino, Educação em Enfermagem, Competência Profissional

Abstract

This study aimed at describing the role and the importance of the skills presented in the
National Curriculum Guidelines for the nursing field in the education of nurses. This is an
integrative review. The search was done in the Latin American and Caribbean Literature in the
Health Sciences and in the Scientific Electronic Library Online durting 2001 to 2014. The review
brought together 14 articles and 02 legal documents. Innumerous concepts about the skills were
evidenced; the presence of different roles and competencies related to the nurse; the
responsibility of the education by training professionals that are able to act and transform their
practice; the value of pedagogical projects when establishing innovative teaching strategies to
build skills needed for problem solving. The skills are seen as a controversial topic, relevant in the
nurses’ labor and training. It is necessary to recognize the contradictions and difficulties so that
teachers and students seek behaviors and attitudes truly committed to teaching.

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Author Biographies

Maria Aparecida Vieira

Enfermeira. Doutora em Ciências. Professora do Departamento de
Enfermagem da Universidade Estadual de Montes Claros - UNIMONTES.

Lyssa Esteves Souza Souto, Universidade Estadual de Montes Claros

Graduandas em Enfermagem da Universidade Estadual de Montes Claros -
UNIMONTES.

Sarah Martins Souza, Universidade Estadual de Montes Claros

Graduandas em Enfermagem da Universidade Estadual de Montes Claros -
UNIMONTES.

Cássio de Almeida Lima, Universidade Estadual de Montes Claros


Enfermeiro. Graduado pela Universidade Estadual de Montes Claros -
UNIMONTES.

Conceição Vieira da Silva Ohara, Universidade Federal de São Paulo - UNIFESP

Enfermeira. Doutora em Enfermagem. Professora Associada da Escola
Paulista de Enfermagem (EPE) - Universidade Federal de São Paulo -
UNIFESP.

Edvane Birelo Lopes De Domenico, Universidade Federal de São Paulo - UNIFESP

Enfermeira. Doutora em Enfermagem. Professora Adjunta do
Departamento de Enfermagem Clínica e Cirúrgica da EPE - UNIFESP.

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Published

2020-05-23

How to Cite

Aparecida Vieira, M. ., Esteves Souza Souto, L. ., Martins Souza, S. ., de Almeida Lima, C. ., Vieira da Silva Ohara, C. ., & Birelo Lopes De Domenico, E. . (2020). National Curriculum Guidelines for the nursing area: the role of the skills in the nursing education. Revista Renome, 5(1), 105–121. Retrieved from https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/renome/article/view/2558

Issue

Section

Artigos de Revisão

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