AS CONTRIBUIÇÕES DA COORDENAÇÃO DE ESTÁGIO PARA A QUALIFICAÇÃO DA SUPERVISÃO EM SERVIÇO SOCIAL

Authors

DOI:

10.46551/rssp.202016

Abstract

The paper discusses about the internship coordination as an agent to strengthen the articulation of the subjects involved in the supervision and training process in Social Work. As a methodological choices, it been used bibliographic and documentary sources, as well as the systematization of professional experience in front of the UFA internship coordination management. It presents a historical construction of the achievements of the category, regarding to the valorization of the internship for training and lists some challenges faced by students and professional academic and field supervisors, managers and social workers. Finally, in order to contribute to an analysis of actions that can guide an intervention to improve a management and, consequently, the experience of supervising. In this sense, inciting a dialogue from the understanding of a critical perspective must be able to stimulate a theoretical reflection of the roles of each subject in the internship process, which allows for consistent coping strategies and new proposals to transform the reality of professional training.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Júlia Aparecida Soares de Paula, Escola de Serviço Social da Universidade Federal Fluminense/ Niterói (ESS-UFF)

Júlia Aparecida Soares de Paula;
Doutora em Serviço Social (ESS/UFRJ);
depaula.julia@yahoo.com.br;
http://lattes.cnpq.br/2068633950079277;
Professora da Escola de Serviço Social da Universidade Federal Fluminense/ Niterói.

Paula Kropf, ESS/UFF

Paula Kropf, doutora em Serviço Social (ESS/UFRJ);

paulakropf@gmail.com; 

Professora adjunta na Escola de Serviço Social da Universidade Federal Fluminense (ESS/UFF),

Universidade Federal Fluminense - Escola de Serviço Social - Rua Prof. Marcos Waldemar de Freitas Reis S/N°, Campus do Gragoatá - Bloco E - Bairro: São Domingos, Niterói/RJ - CEP: 24210-201 - Telefone 2629-2732.

ORC ID: 0000-0001-6869-6612

 

References

ABEPSS. Associação Brasileira de Ensino e Pesquisa em Serviço Social. Diretrizes gerais para o curso de Serviço Social. Rio de Janeiro: ABEPSS, 1996. Disponível em: http://www.abepss.org.br/arquivos/textos/documento_201603311138166377210.pdf

______. Política Nacional de Estágio. 2010. Disponível em: http://www.cfess.org.br/arquivos/pneabepss_maio2010_corrigida.pdf

BRANT CARVALHO, Maria do Carmo. Gestão social e políticas públicas: uma questão ainda em debate no Século XXI. In: JUNQUEIRA, Luciano Antônio Prates [et al.] (orgs). Gestão Social Mobilizações e Conexões. São Paulo LCTE Editora, 2012.

BRASIL. Lei n. 8.662, de 7 de junho de 1993. Regulamentação da profissão de Assistente Social. Diário [da] República Federativa do Brasil, Brasília, DF, 8 jul. 1993.

CONSELHO FEDERAL DE SERVIÇO SOCIAL (CFESS). Código de Ética Profissional dos Assistentes Sociais. Disponível em http://www.cfess.org.br/arquivos/CEP_CFESS-SITE.pdf Acesso: 14/08/2018.

________. Resolução CFESS nº 533, de 29 de setembro de 2008. Regulamenta a SUPERVISÃO DIRETA DE ESTÁGIO no Serviço Social. Disponível em: http://www.cfess.org.br/arquivos/Resolucao533.pdf

LEWGOY, A. M. B. Supervisão de Estágio em Serviço Social: desafios para a formação e exercício profissional. São Paulo: Cortez, 2010.

MARX, Karl; ENGELS, Friedrich. A ideologia Alemã. São Paulo: Expressão Popular, 2009.

NETTO, José Paulo. A construção do projeto ético-político do Serviço Social. In: MOTA, Ana Elisabete; BRAVO, Maria Inês Souza; UCHÔA, Roberta et al. (Orgs.). Serviço social e saúde: formação e trabalho profissional. São Paulo: Cortez, 2006.

TEIXEIRA, Joaquina Barata. Formulação, administração e execução de políticas públicas. In: CFESS/ABEPSS. Serviço Social: direitos sociais e competências profissionais. Brasília, CFESS/ABEPSS/CEAD-UnB, 2009.

Published

2020-09-22

How to Cite

Soares de Paula, J. A., & Kropf, P. (2020). AS CONTRIBUIÇÕES DA COORDENAÇÃO DE ESTÁGIO PARA A QUALIFICAÇÃO DA SUPERVISÃO EM SERVIÇO SOCIAL. Revista Serviço Social Em Perspectiva, 4(2), 64–89. https://doi.org/10.46551/rssp.202016