O ESTÁGIO DE DOCÊNCIA NO SERVIÇO SOCIAL

ALGUMAS REFLEXÕES ENTRE A SUA IMPORTÂNCIA E OS DESAFIOS DA FORMAÇÃO

Authors

  • Mariangel Sánchez Alvarado Universidade Federal de Alagoas
  • Maria Adriana da Silva Torres Universidade Federal de Alagoas
  • Carla Janaina dos Santos Universidade Federal de Alagoas

DOI:

10.46551/rssp.202004

Keywords:

Estágio de Docência. Serviço Social. Pós-graduação.

Abstract

The teaching practice as a part of graduate programs is a task that requires a systematic knowledge approach and a reflection that articulates several dimensions of the academic formation process. Thus, the practice modality performed at this level aims to lead the graduate student to insert themselves into the academic reality through a constant approach to the daily activities of teaching. Therefore, it provides with greater experience in the teaching, research and training areas, allowing the student to be more able to act as a future teacher after completing their sensu stricto academic training. First, we will approach the context of graduate programs, then the teaching practice in graduate programs, after that we will mention the contributions of social work and national regulations that support training in this area. Next, the pedagogical aspects of the practicing as professional training will be analyzed and we will reflect on points to be considered in this pedagogical process, in order to understand the meanings, challenges and propositions that guide this learning space and also critical training.

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Author Biographies

Maria Adriana da Silva Torres, Universidade Federal de Alagoas

Possui graduação em Serviço Social pela Universidade Federal de Alagoas - UFAL (2000), Mestrado em Serviço Social (2003) e Doutorado em Sociologia (2009), ambos pela Universidade Federal de Pernambuco - UFPE e Pós-doutorado em Direitos Sociais pela Universidade de Salamanca - USAL/Espanha (2019). Fez Instância de Investigação no Departamento de História Antiga, Medieval e Contemporânea da Universidade de Salamanca - USAL, Espanha, no período de janeiro a março de 2019. É professora associada II com Dedicação Exclusiva (DE) à Faculdade de Serviço Social da UFAL.

Atualmente é professora da graduação e da pós-graduação stricto sensu (Mestrado e Doutorado), sendo coordenadora do Programa de Pós-graduação em Serviço Social - PPGSS (cursos de Mestrado e Doutorado), preside o Colegiado e o Conselho do PPGSS, integra como membro nato o Conselho da Faculdade de Serviço Social - CONSUA, coordena o Grupo de Estudos e Pesquisas em Direito, Justiça e Sociedade - DJUSS/CNPq. 

Carla Janaina dos Santos, Universidade Federal de Alagoas

Graduada em Serviço Social pela Universidade Federal de Campina Grande-UFCG. Durante a graduação participou como monitora das disciplinas: Formação social do Brasil e Questão Urbana; e Sociologia I e II. Atualmente mestranda pelo programa de Pós-Graduação em Serviço Social da Universidade Federal de Alagoas-UFAL.

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Published

2020-07-04

How to Cite

Sánchez Alvarado, M., da Silva Torres, M. A., & dos Santos, C. J. (2020). O ESTÁGIO DE DOCÊNCIA NO SERVIÇO SOCIAL: ALGUMAS REFLEXÕES ENTRE A SUA IMPORTÂNCIA E OS DESAFIOS DA FORMAÇÃO. Revista Serviço Social Em Perspectiva, 4(1), 67–90. https://doi.org/10.46551/rssp.202004