THE SUPERVISED INTERNSHIP IN SOCIAL WORK AS A STRATEGY FOR STRENGTHENING THE ETHICAL-POLITICAL PROJECT

Authors

  • Gabriele Ponciano da Silva

DOI:

10.46551/rssp.202001

Keywords:

Palavras-chave: Projeto de Formação; Estágio Supervisionado; Projeto ético-político.

Abstract

Abstract: This paper reflects on the Training Project included in the ABEPSS curriculum guidelines and emphasizes the Supervised Internship proposal elucidated in the referred project. We historicize and retake the main documents that regulate and qualify the meaning of the Internship in the scope of Social Work. We pointed out how this process occurred from the teaching experience with responsibilities directly linked to the Internship. Finally, we present some of the approaches that were possible from the socialization of an activity carried out in the Introduction to Internship discipline that provided significant reflections and apprehensions for the strengthening of the Supervised Internship proposal as a strategy for strengthening the ethical-political Project.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ABEPSS. Associação Brasileiro de Ensino e Pesquisa. Diretrizes gerais para o curso de Serviço Social: com base no currículo mínimo aprovado em assembleia geral extraordinária de 8 de novembro de 1996. Rio de Janeiro: ABEPSS, 1996.

_______. Política Nacional de Estágio da Associação Brasileira de Ensino e Pesquisa em Serviço Social, 2010. Disponível em: http://www.cfess.org.br/arquivos/pneabepss_maio2010_corrigida.pdf

AQUINO, I. et al. Estágio supervisionado em Serviço Social: desfazendo nós e construindo alternativas. Relatório ABEPSS Itinerante 2014. Temporalis, Brasília, 2016. Disponível em: http://periodicos.ufes.br/temporalis/article/view/13351/10114

CAPUTI, Lesliane. Supervisão de estágio em Serviço Social: significâncias e significados. In: Katálysis, Revista/ PPGSS-UFSC, v. 19, n. 3. Florianópolis, 2016. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rk/v19n3/1414-4980-rk-19-03-00389.pdf

CFESS. Código de Ética Profissional da/o Assistente Social. Brasília: CFESS, 1993. Disponível em: http://www.cfess.org.br/arquivos/CEP_CFESS-SITE.pdf

______. Cartilha Estágio Supervisionado: Meia formação não garante um direito. Brasília: CFESS, 2013. Disponível em: http://www.cfess.org.br/arquivos/BROCHURACFESS_ESTAGIO-SUPERVISIONADO.pdf

DURIGUETTO, M.L. Sociedade Civil e democracia: um debate necessário. São Paulo: Cortez, 2007.

Paulo Netto, J.P. Ditadura e Serviço Social: Uma análise do Serviço Social no Brasil pós-64. 16 ed. São Paulo: Cortez, 2011.

LEWGOY, I.M.B. O estágio supervisionado em serviço social: desafios para articulação entre formação e exercício profissional. In: Temporalis, Revista. Brasília, 2013. Disponível em: http://periodicos.ufes.br/temporalis/article/view/4850/4143

Published

2020-07-04

How to Cite

Ponciano da Silva, G. (2020). THE SUPERVISED INTERNSHIP IN SOCIAL WORK AS A STRATEGY FOR STRENGTHENING THE ETHICAL-POLITICAL PROJECT. Revista Serviço Social Em Perspectiva, 4(1), 6–21. https://doi.org/10.46551/rssp.202001