SUPERVISÃO DE ESTÁGIO EM SERVIÇO SOCIAL

ENFOQUE DAS NORMATIVAS E LEGISLAÇÕES

Authors

  • Maicow Lucas Santos Walhers UNESP/Franca
  • Laura Cristina Gomes Lima UNESP/Franca
  • Gabrielle Stéphany Nascimento Sgarbi UNESP/Franca https://orcid.org/0000-0003-4918-9775
  • Cirlene Aparecida Hilário da Silva Oliveira UNESP/Franca

DOI:

10.46551/rssp.202015

Keywords:

Supervisão de Estágio. Diretrizes Curriculares. Política Nacional de Estágio. Legislações.

Abstract

We considered the supervised internship in social work as one of the central elements of the vocational training process, which is understood as a mandatory curriculum activity in the 1996 curriculum guidelines. The articulation in the internship, field and academic supervision is fundamental and contributes to the internship with space for the development of autonomy, learning and the construction of knowledge through a critical analysis of social reality, based on theoretical and methodological contributions and one ethical-political stance that is instrumentalized in the technical-operational dimension of professional work. The studies conducted are based on an understanding of vocational training and the concept of a supervised internship based on the curriculum guidelines and the literature of the area that guides the development of a critical, creative training process and is based on competencies and skills based on the ethical-political project Specialist who presents the progress and accumulations of the category from the 1980s. Based on these considerations, we would like to bring out some elements for reflection regarding the internship supervision from their contributions to research within the framework of the Graduate Program in Service. From UNESP/Franca the progress and forms of resistance from the legislation and the (un)challenges of presented contemporary scene.

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Author Biographies

Maicow Lucas Santos Walhers, UNESP/Franca

Doutorando em Serviço Social pelo do Programa de Pós-Graduação em Serviço Social da Faculdade de Ciências Humanas e Sociais UNESP – Campus de Franca. Graduado e Mestre em Serviço Social pela UNESP – Campus de Franca. Especialista em Gestão de Organização Pública de Saúde – CEAD/UNIRIO. Membro pesquisador do Grupo de Estudos e Pesquisa sobre Formação Profissional em Serviço Social - GEFORMSS e do Grupo de Estudos e Pesquisa sobre a Dimensão Educativa no Trabalho Social – GEDUCAS. Bolsista CAPES/DS.

Laura Cristina Gomes Lima, UNESP/Franca

Laura Cristina Gomes Lima. E-mail: laura.ssgomes@yahoo.com.br, URL http://lattes.cnpq.br/3112356770334865 Instituição: Universidade Estadual Paulista - Faculdade de Ciências Humanas e Sociais - UNESP Campus Franca - Vínculo: Doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Serviço Social - Titulação: Mestre em Serviço Social.

Gabrielle Stéphany Nascimento Sgarbi, UNESP/Franca

 Doutoranda em Serviço Social do Programa de Pós-Graduação em Serviço Social da Faculdade de Ciências Humanas e Sociais – UNESP/Franca. Graduada e Mestre em Serviço Social pela UNESP/Franca. Membro pesquisadora do Grupo de Estudos e Pesquisa sobre Formação Profissional em Serviço Social (GEFORMSS). E-mail: <gabriellesgarbi@gmail.com>.

Cirlene Aparecida Hilário da Silva Oliveira, UNESP/Franca

Docente permanente do Programa de Pós-Graduação em Serviço Social da Faculdade de Ciências Humanas e Sociais UNESP –Campus de Franca e docente visitante do Programa de Pós-Graduação em Políticas Públicas da UFPI-Teresina. Líder do GEFORMSS -Grupo de Estudos e Pesquisa sobre Formação Profissional em Serviço Social. E-mail: cirleneoliveira@terra.com.br.

References

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Published

2020-09-22

How to Cite

Lucas Santos Walhers, M., Gomes Lima, L. C., Nascimento Sgarbi, G. S., & Aparecida Hilário da Silva Oliveira, C. (2020). SUPERVISÃO DE ESTÁGIO EM SERVIÇO SOCIAL: ENFOQUE DAS NORMATIVAS E LEGISLAÇÕES. Revista Serviço Social Em Perspectiva, 4(2), 45–63. https://doi.org/10.46551/rssp.202015