A ASSISTÊNCIA ESTUDANTIL E A COVID-19

O CONTEXTO DAS UNIVERSIDADES FEDERAIS PAULISTAS

Authors

DOI:

10.46551/rssp.202121

Keywords:

Student Assistance, COVID-19, Pandemic, Federal Universities, São Paulo

Abstract

This paper aims to relate the impacts of the COVID-19 pandemic with the organization of the main actions affected in student assistance at federal universities present in the state of São Paulo, in view of the horizon of university permanence in a context of intensification of social vulnerabilities. It uses bibliographic and documentary research as sources of collection, through a pre-existing database and information sought from official institutional websites and documents. It identifies the aforementioned pandemic as an external element, outside student assistance, triggering changes in the offer of these actions for the present time, which, in turn, are developed in different ways for each institution, with its solid and fragile points in view of the viability of the program. student right in the scenario of health crisis, which, in turn, has a strong relationship to the provision of structure and resources that precede the pandemic itself. In addition, digital inclusion and institutional emergency aid in the scenario of student assistance in São Paulo are the main highlights in the contemporary context, since before the pandemic these dimensions were not ruled as a priority among university permanence strategies.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Eduardo Henrique Moraes Santos, Universidade Federal do ABC - UFABC

Social worker at the Municipality of Osasco, master in Social Work and Social Policies (UNIFESP) and PhD student in Public Policies at UFABC.

Raquel de Oliveira Mendes, Universidade Federal do ABC - UFABC

Social Worker at UFS / SE, Master in Professional and Technological Education (IFS) and PhD student at the Public Policy Program at UFABC.

Ana Carolina Gonçalves da Silva Santos Moreira, UNIFESP

Social worker at UNIFESP and master in Human Development (UNITAU).

Cíntia Karim dos Santos, UFBA

Social Assistant at UFBA and Master's student in Social Work at UFBA.

References

ANTUNES, R. O privilégio da servidão. O novo proletariado de serviços na era digital. São Paulo: Boitempo, 2018

AMARAL, G. A; VIEIRA, A. A Mulher e a Tripla Jornada de Trabalho: a Arte de Ser Beija-Flor. Disponível em: http://www.anpad.org.br/admin/pdf/EOR324.pdf. Acesso em: 27/03/2021.

BARBOSA, A. L. N. H; COSTA, J. S.; HECKSHER, M. Mercado de trabalho e pandemia da covid-19: ampliação de desigualdades existentes. In: Mercado de Trabalho: conjuntura e análise, n. 69, p. 55-63, 2020. Disponível em:

http://repositorio.ipea.gov.br/bitstream/11058/10186/1/bmt_69_mercdetrabalho.pdf. Acesso em: 25/02/2021.

BOLORINO, E.; FREIRE, A. A pandemia do covid-19 e os impactos para a educação brasileira . Portal eletrônico UNESP. Franca, 28 abr 2020. Disponível em :

https://www.franca.unesp.br/#!/noticia/355/a-pandemia-do-covid-19-e-os-impactos-para-a-educacao-brasileira. Acesso em: 17/03/2021.

BRAH. A. Diferença, diversidade, diferenciação. In: Cadernos Pagu, Campinas, n. 26, 329-376, jun. 2006. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-83332006000100014&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 11/02/2021.

BRASIL. Decreto Federal nº 6.096, de 24 de abril de 2007. Institui o Programa de Apoio a Planos de Reestruturação e Expansão das Universidades Federais – REUNI. Disponível em:https://www2.camara.leg.br/legin/fed/decret/2007/decreto-6096-24-abril-2007-553447-publicacaooriginal-71369-pe.html. Acesso em 08/03/2021.

BRASIL. Medida Provisória nº 1.039 de 18 de março de 2021. Institui o auxílio emergencial para o enfrentamento da emergência de saúde pública de importância internacional decorrente do coronavírus (covid 19). Disponível em:

<http://www.planalto.gov.br/CCIVIL_03/_Ato2019-2022/2021/Mpv/mpv1039.htm > Acesso em: 08 abr 2021.

CAPONI, S. Covid-19 no Brasil: entre o negacionismo e a razão neoliberal. In: Estudos avançados. São Paulo, v. 34, n. 99, pág. 209-224, agosto de 2020. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0103-40142020000200209&script=sci_arttext&tlng=pt. Acesso em: 18/03/2021

DIAS, M. de J. S.; SOARES, B. V. P. Creche nas Universidades: Um debate necessário para o ingresso e permanência de estudantes - Mães na graduação. Anais do 16° Encontro Nacional de Pesquisadores em Serviço Social - ENPESS. ABEPSS: Vitória, 2018.

FERNANDES, J. H. P. Acesso à educação e combate à desigualdade: o papel da educação no âmbito do plano Brasil sem miséria. In: Ministério do Desenvolvimento Social e Combate à Fome. O Brasil sem miséria. Tereza Campello, Tiago Falcão, Patrícia Vieira da Costa (organizadores). Brasília: MDS, 2014.

FERREIRA, A. C. D. X.; SILVA, A. K. C. S. Ensaio acerca da anunciada tragédia brasileira: a crise do capital e o aprofundamento das desigualdades em tempos-espaços de pandemia. In: Serviço Social em Perspectiva. Montes Claros (MG), volume 5, número 1, jan./jun. 2021. Disponível em:

https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/sesoperspectiva/article/view/3405/3513. Acesso em: 13/03/2021

FONAPRACE. V Pesquisa Nacional de Perfil Socioeconômico e Cultural dos (as) Graduandos (as) das IFES - 2018. UFU, 2018. Disponível em: https://www.andifes.org.br/wp-content/uploads/2019/05/V-Pesquisa-do-Perfil-Socioecon%C3%B4mico-dos-Estudantes-de-Gradua%C3%A7%C3%A3o-das-Universidades-Federais-1.pdf. Acesso em: 08/03/2021.

GARRIDO, E. N. A. Experiência da Moradia Estudantil Universitária: impactos sobre seus moradores. Psicol. cienc. prof. Brasília, v. 35, n. 3, pág. 726-739, setembro de 2015. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-98932015000300726&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 08/03/2021.

GUIMARÃES, K. C. G ; PINHEIRO, S. S. M. O Desgoverno Bolsonaro e o Novo Coronavírus: uma análise preliminar sobre o impacto social dessa combinação no Brasil. In: Serviço Social em Perspectiva. Montes Claros (MG), volume 5, número 1, jan./jun. 2021. Disponível em: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/sesoperspectiva/article/view/3347/3514. Acesso em: 12/03/2021.

IMPERATORI, T. K. A trajetória da assistência estudantil na educação superior brasileira. In: Serviço Social e Sociedade, São Paulo, n. 129, p. 285-303, maio/ago. 2017. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/sssoc/n129/0101-6628-sssoc-129-0285.pdf. Acesso em 09/04/2021.

KOWALSKI, A. V. Os (des)caminhos da política de assistência estudantil e o desafio na garantia de direitos. 2012. 180 p. Tese de Doutorado. Programa de Pós Graduação em Serviço Social - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul. Porto Alegre, 2012. Disponível em: https://repositorio.pucrs.br/dspace/handle/10923/5137. Acesso em 09/04/2021.

LIMA, R. C. Distanciamento e isolamento social pela Covid-19 no Brasil: Impactos na saúde mental. In: Physis: Revista de Saúde Coletiva, [s. l.], v. 30, ed. 2, 2020. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-73312020000200313. Acesso em 09/04/2021.

MAGALHÃES, R. P. Assistência Estudantil e o seu papel na Permanência dos Estudantes de Graduação: a experiência da Universidade Federal do Rio de Janeiro. Dissertação de Mestrado. Programa de Pós-Graduação em Serviço Social do Departamento de Serviço Social, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, PUC- Rio, Rio de Janeiro, 2013.

MARTINS, P. F. M; JUNIOR, C. A. M. A e RODRIGUES, J. A. Orçamento público para financiamento da assistência estudantil no ensino superior sob a perspectiva do direito humano fundamental à educação. In: Argumentos, vol. 16, n. 2, jul./dez. 2019. Departamento de Ciências Sociais, UNIMONTES – MG. Disponível em: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/argumentos/article/view/214. Acesso em: 09/04/2021.

PACHECO, J.A. As Metamorfoses do ENEM: De avaliação coadjuvante para protagonista chave das políticas públicas de acesso à Educação Superior. Tese de Doutorado, Programa de Pós-Graduação em Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, PUC-SP, 2013.

PAURA, S. G. O Serviço Social na Educação Superior. In: Serviço Social e Educação. Larissa Dahmer Pereira, Ney Luiz Teixeira de Almeida (organizadores). 2ª edição. Rio de Janeiro: Lumen Juris, 2013.

PEREIRA, T.I.; SILVA, L.F.S.C. As Políticas Públicas do ensino superior no Governo Lula: expansão ou democratização? In: Revista Debates, Porto Alegre, v.4, n.2, p.10-31, jul/dez, 2010. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/debates/article/view/16316. Acesso em: 09/04/2021.

SANTOS, E. H. M. As configurações da assistência estudantil no Brasil: O cenário do PNAES. 2020. 170 p. Dissertação de Mestrado. Programa de Pós-Graduação em Serviço Social e Políticas Sociais. Universidade Federal de São Paulo. Santos, 2020. Disponível em: https://repositorio.unifesp.br/handle/11600/60792. Acesso em: 09/04/2021.

UNIFESP. Universidade Federal de São Paulo. Desigualdades e Vulnerabilidades na epidemia de COVID-19: Monitoramento, análise e recomendações. Fundação Tide Setubal. São Paulo, 2020.

Published

2021-07-24

How to Cite

Santos, E. H. M., Mendes, R. de O., Moreira, A. C. G. da S. S., & Santos, C. K. dos. (2021). A ASSISTÊNCIA ESTUDANTIL E A COVID-19: O CONTEXTO DAS UNIVERSIDADES FEDERAIS PAULISTAS. Revista Serviço Social Em Perspectiva, 5(02), 106–134. https://doi.org/10.46551/rssp.202121