CULTURE OF VIRTUALITY, SOCIAL IMPACTS AND DEVELOPMENTS IN TRAINING AND PROFESSIONAL EXERCISE IN SOCIAL WORK
DOI:
10.46551/rssp.202304Keywords:
Tecnologias de Informação e comunicação, Cultura, Formação Profissional, Serviço SocialAbstract
The aim of this article is to discuss how the use of information and communication technologies impact in professional training in Social Work. In order to achieve that, graduate students of Social Work in public universities in the Brazilian state of Minas Gerais were asked to fill out forms. The method used was critical-dialectical materialism and the research methodology was a combination of bibliographic and documental research. Regarding the research findings, it identifies the need to guide and narrow the debate on information and communication technologies in order to critically tune training and professional practice in the face of technological resources that impact training, but which are also channels of expression of forms of violence, oppression, violations and related issues that happen in the virtual environment, but which have consequences for the subjects of the real world.
Downloads
References
ADORNO, Theodor e HORKHEIMER, Max. A indústria Cultural: o esclarecimento como mistificação das massas. Dialética do esclarecimento: fragmentos filosóficos. Rio de Janeiro: Jorge Zahar,1985.
BARBERO, Jesús Martín. Dos meios às mediações - Comunicação, cultura e hegemonia. Rio de Janeiro: Editora UFRJ. 7ª edição, 2013.
BOYD, Danah. É complicado: as vidas sociais dos adolescentes em rede. Relógio D’Água Editores: Lisboa, 2015.
DZIEKANIAK, Gisele.; ROVER, Aires. Sociedade do conhecimento: características, demandas e requisitos. DataGramaZero, v.12, n.5, out/11. Disponível em: http://www.dgz.org.br/out11/Art_01.htm Acesso em: 13 agosto.2019.
LIMA, Nadia Laguardia de; STENGEL, Marcia; NOBRE, Marcio Rimet; DIAS, Vanina Costa. Juventude e Cultura Digital: diálogos interdisciplinares. São Paulo: Artesã, 2007.
MARTINS, Helena. COMUNICAÇÕES EM TEMPOS DE CRISE. 1.ed. São Paulo. Expressão Popular; Fundação Rosa Luxemburgo, 2020.Disponível em: https://rosalux.org.br/wp-content/uploads/2020/12/comunicacoes_tempos_crise.pdf Acesso em 03 set. 2022.
RAMONET, Ignácio. O poder midiático. In: Moraes, Dênis de (org). Por uma outra comunicação. Mídia, mundialização cultural e poder. Rio de Janeiro: 4ª edição, 2009.
STENGEL, Márcia. et al. Geração, Família e Juventude na era virtual. Psicologia em Revista, Belo Horizonte, v. 24, n. 2, p. 424-441, ago. 2018.
TAPIAS, José Antonio Pérez. Internautas e náufragos. A busca do sentido na cultura digital. Edições Loyola: São Paulo, 2006, p. 57-60.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista Serviço Social em Perspectiva
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.