CULTURE OF VIRTUALITY, SOCIAL IMPACTS AND DEVELOPMENTS IN TRAINING AND PROFESSIONAL EXERCISE IN SOCIAL WORK

Authors

DOI:

10.46551/rssp.202304

Keywords:

Tecnologias de Informação e comunicação, Cultura, Formação Profissional, Serviço Social

Abstract

The aim of this article is to discuss how the use of information and communication technologies impact in professional training in Social Work.  In order to achieve that, graduate students of Social Work in public universities in the Brazilian state of Minas Gerais were asked to fill out forms. The method used was critical-dialectical materialism and the research methodology was a combination of bibliographic and documental research. Regarding the research findings, it identifies the need to guide and narrow the debate on information and communication technologies in order to critically tune training and professional practice in the face of technological resources that impact training, but which are also channels of expression of forms of violence, oppression, violations and related issues that happen in the virtual environment, but which have consequences for the subjects of the real world.

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Author Biographies

Cristiano Costa de Carvalho, Universidade Estadual Paulista - UNESP

Assistente Social. Graduação em Serviço Social pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais. Mestrado em Gestão Social, Educação e Desenvolvimento Local. Doutorando em Serviço Social pela FCHS/ UNESP.  Bolsista CAPES. Professor no IEC/PUC Minas e DSS/UNESP.  Membro do Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Serviço Social na Educação (GEPESSE) e Grupo de Estudos e Pesquisas Estudos sobre Política de Saúde e Serviço Social (QUAVISSS). E-mail: ss.cristiano@gmail.com

Eliana Bolorino Canteiro Martins, Universidade Estadual Paulisa - UNESP/Franca

Assistente Social. Graduação em Serviço Social pela Instituição Toledo de Ensino de Bauru. Mestrado em Serviço Social pela UNESP/Campus de Franca. Doutorado em Serviço Social pela PUC/SP. Pós-Doutorado em Serviço Social pela UERJ. Livre Docência pela UNESP/Campus de Franca. Docente do Programa de Pós-Graduação em Serviço Social UNESP/Franca. Bolsista Produtividade em Pesquisa pelo CNPq - Nível 2. Líder do Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Serviço Social na Educação (GEPESSE). E-mail: elianacanteiro@terra.com.br

Helena Mara Dias Pedro, Instituto Federal de Minas Gerais - IFMG

Assistente Social. Graduação em Serviço Social pela UFF. Mestrado em Política Social pela UFF. Doutoranda em Educação pela UFES. Assistente Social do IFMG, Docente na Pós-Graduação da PUC Minas. Membra do Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Serviço Social na Educação (GEPESSE) e Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Gestão, Trabalho e Educação (GETAE).  E-mail: helena.dias@ifmg.edu.br

Kênia Augusta Figueiredo, Universidade de Brasília - UnB

Assistente Social. Graduação em Serviço Social pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais. Mestre em Serviço Social e Políticas Sociais (UERJ). Doutora em Comunicação (UnB). Professora do Departamento de Serviço Social da Universidade de Brasília – UnB. Coordenadora do Grupo de Estudos, Pesquisa e Extensão sobre Comunicação Pública, Assistência Social e Serviço Social (COMPASS) e integrante do Grupo de Trabalho, Educação e Discriminação (TEDis); e compõe a gestão do Conselho Federal de Serviço Social (CFESS) “Melhor ir à luta com raça e classe em defesa do Serviço Social” (2020-2023). E-mail: figueiredo.kenia@gmail.com

Ruth Gnecco Zanini, Universidade Estadual Paulisa - UNESP/Franca

Assistente Social. Graduação em Serviço Social pela Universidade Federal de Santa Catarina. Mestranda em Serviço Social no Programa de Pós-Graduação em Serviço Social UNESP/ Franca. Pós-Graduação Lato Sensu em Políticas Públicas, Cultura e Sociedade pela UMES/ Paranaíba-MS. Membro dos grupos de estudos da UNESP: Gestão Socioambiental e a Interface com a Questão Social (GESTA) e Práticas em Pesquisa: perspectivas contemporâneas (PRAPES). E-mail: ruthzanini.sso@gmail.com

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Published

2023-03-19

How to Cite

Costa de Carvalho, C., Bolorino Canteiro Martins, E., Mara Dias Pedro, H., Augusta Figueiredo, K., & Gnecco Zanini, R. (2023). CULTURE OF VIRTUALITY, SOCIAL IMPACTS AND DEVELOPMENTS IN TRAINING AND PROFESSIONAL EXERCISE IN SOCIAL WORK. Revista Serviço Social Em Perspectiva, 7(1), 63–87. https://doi.org/10.46551/rssp.202304