EDUCAÇÃO E PANDEMIA

AS IMPRESSÕES DE DOCENTES DE ENSINO SUPERIOR SOBRE AS AULAS ON-LINE (2020-2021)

Authors

DOI:

10.46551/rssp202326

Keywords:

Pandemia, aulas online, professores da educação superior

Abstract

the objective of this study was to collect the impressions of private higher education professors regarding the experience of online classes, in the years 2020 and 2021, during social distancing, caused by the COVID-19 pandemic. Submitted to an urgent situation, without time, resources or opportunity to prepare, how did the teachers adapt and how did they face the difficulties? The methodology adopted was field research, involving a digital questionnaire with objective and other open questions, prepared in the Google Forms, directed to professors of the law course of a private college in the northern region of Minas Gerais. The results were analyzed in terms of content and statistically according to the nature of the question. The result revealed that, although they adapted, the professors faced numerous mishaps, anxieties and insecurities, a daily search for alternative teaching resources and creativity to follow the classes. Equipment purchases, changes in residential layouts, conflicts, family disagreements and mutual help were part of this teaching experience. The conclusion that could be reached is that even with the intrinsic stress of the adaptation process, with all the difficulties faced and with all the concerns about the students' learning, the professors perceived the experience as an event that expanded their knowledge in the field of computerized communication and believe that the experience will impact, in different ways, the future of higher education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Wellem Ribeiro da silva, Universidade Estadual de Montes Claros

Professora Universitária. Graduada em Direito pela Faculdade Aldete Maria Alves – FAMA. Mestra em Desenvolvimento Social, pela Universidade Estadual de Montes Claros – Unimontes. Doutoranda em Desenvolvimento Social, pela Universidade Estadual de Montes Claros – Unimontes. Membro participante do Núcleo de Estudos Espaço Feminino (NEFE) da Unimontes. E-mail: wellemribeiro@yahoo.com.br. ORCID: https://orcid.org/0000-0001-6008-4670

Aurora Maria de Morais, Universidade Estadual de Montes Claros

Professora Universitária. Graduada em Psicologia, pelo Centro Universitário Newton de Paiva. Mestra em Desenvolvimento Social, pela Universidade Estadual de Minas Gerais – Unimontes. Especialista em Gestão de Pessoas pela FGV. Especialista em Educação a Distância e em Psicologia e Educação de Trânsito, pelo Centro Universitário de Caratinga – UNEC. E-mail: auroramariamorais@gmail.com.br. ORCID: http://orcid.org/0000-0002-0680-443

Marco Túllio Brazão-Silva, Universidade Estadual de Montes Claros - Unimontes

Professor Universitário. Graduado em Odontologia, pela Universidade Federal de Uberlândia – UFU. Mestre em Patologia Geral pela Universidade Federal do Triângulo Mineiro – UFTM. Doutor em Ciências da Saúde, pela Universidade de São Paulo – USP. Docente do curso de Odontologia da Universidade Estadual de Montes Claros – Unimontes. E-mail: marcotullio@gmail.com. ORCID: https://orcid.org/0000-0003-1957-949X

Shirley Patrícia Nogueira de Castro e Almeida, Universidade Estadual de Montes Claros - Unimontes

Professora Universitária. Graduada em História e Pedagogia, pela Universidade Estadual de Montes Claros – Unimontes. Doutora em Educação pela Universidade Federal de Minas Gerais – UFMG. Docente do Programa de Pós-graduação em Educação (PPGE) e do Departamento de Métodos e Técnicas Educacionais – Unimontes. Líder do Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação (GEPED)/Unimontes. Orcid: https://orcid.org/0000-0002-4785-7963 E-mail: shirley.almeida@unimontes.br

Gilmar Ribeiro dos Santos, Universidade Estadual de Montes Claros - Unimontes

Professor Universitário. Graduado em Filosofia, pela Universidade Federal de Minas Gerais – UFMG.  Mestre em Ciência Política, pela Universidade Federal de Minas Gerais – UFMG. Doutor em Educação pela PUC São Paulo. Docente do curso de Ciências Sociais da Universidade Estadual de Montes Claros - Unimontes. Docente no programa de Pós-Graduação em Desenvolvimento Social. E-mail: gilrds50@gmail.com. ORCID: https://orcid.org/0000-0003-2953-6055

References

CONSELHO NACIONAL DE EDUCAÇÃO. CNE aprova diretrizes para as escolas durante a pandemia 28.04 2020. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/conselho-nacional-de-educacao/apresentacao. Acesso em: 12 out. 2022.

CAVALCANTE, V; KOMATSU, B. K.; MENEZES FILHO. Desigualdade educacional durante a pandemia. Policy Paper - nº 51. São Paulo: Insper e FEA-USP, dezembro, 2020.

CHOUDHURY, Snigdha; PATTNAIK, Snigdha. Emerging themes in e-learning: A review from the stakeholders' perspective. Computers & Education, v. 144, p. 103657, 2020.

Li, L., Wu, H., Xie, A. N., Ye, X., Liu, C., & Wang, W. Students’ initial perspectives on online learning experience in China during the COVID-19 outbreak: expanding online education for future doctors on a national scale. BMC Medical Education, v. 21, p. 1-10, 2021.

LIMA, A. G.; Bandeira, A. M.; de Carvalho, A. A.; et al. RELATO DE EXPERIÊNCIA SOBRE O ENSINO REMOTO E AS EXPERIÊNCIAS EXITOSAS NO CURSO DE DIREITO DA UNIEVANGÉLICA. Anais do Seminário de Atualização de Práticas Docentes, v. 3, n. 1, 2021

MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO - MEC. Portaria n.º 343, de 17 de março de 2020. Dispõe sobre a substituição das aulas presenciais por aulas em meios digitais enquanto durar a situação de pandemia do Novo Coronavírus - COVID-19. Disponível em: http://www.in.gov.br/en/web/dou/-/portaria-n-343-de-17-de-marco-de-2020-248564376. Acesso em: 12.out. 2022.

MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO – MEC. Parecer CNE/CP05/2020. Dispõe sobre a reorganização do calendário escolar e da possibilidade de cômputo de atividades não presenciais para fins de cumprimento da carga horária mínima anual, em razão da Pandemia da COVID-19. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/component/content/article/33371-cne-conselho-nacional-de-educacao/85201-parecer-cp-2020. Acesso em: 12. out. 2022.

MORAN, José. Metodologias ativas e modelos híbridos na educação. In: YAEGASHI, Solange e outros (Orgs). Novas Tecnologias Digitais: Reflexões sobre mediação, aprendizagem e desenvolvimento. Curitiba: CRV, 2017, p. 23-35.

NAGY, Ádám; KÖLCSEY, Attila. Generation alpha: Marketing or science?. Acta Technologica Dubnicae, v. 7, n. 1, p. 107-115, 2017.

NASCIMENTO, L. S.; CRUZ, A. G. Educação em tempos de pandemia e o fortalecimento da educação a distância no ensino superior: as oportunidades do lucrativo mercado educacional. Germinal: Marxismo e educação em debate, Salvador, v.13, n.1, p.258-276, abr. 2021.

OLIVEIRA, E. G. Educação a distância na transição paradigmática. 3ª ed. Campinas-SP: Papirus, 2003. Coleção Magistério: formação e trabalho pedagógico.

ORGANIZAÇÃO MUNDIAL DE SAÚDE. Coronavirus disease (COVID-19) advice for the public [recurso eletrônico]: When and how to use masks. Geneva: World Health Organization, 2020. Disponível em: https://www.who.int/emergencies/disease/novel-coronavirus-2019/advice-for-public/when-and-how-to-use-masks. Acesso em: 24 abr. 2023.

ORLANDI, Eni P. Michel Pêcheux e a análise do discurso. Revista Estudo da Língua (gem, Vitória da Conquista, n.1, p. 9-13, junho/2005. Disponível em: http://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/article/view/973. Acesso em: 12. out. 2022.

SANTOS, R. P.; NASCIMENTO JUNIOR, J.M.M.; DIAS, M.A. 2020.

As dificuldades e desafios que os professores enfrentam com as aulas remotas emergencial em meio a pandemia atual - VII Congresso Nacional de Educação. Disponível em: editorarealize.com.br/editora/anais/conedu/2020/TRABALHO_EV140_MD1_SA2_ID3584_01092020172045.pdf. Acesso em: 15 mar. 2022.

PASQUALETO, Olívia de Quintana Figueiredo; DE OLIVEIRA DOMINGOS, Salete; RIOS, Vinícius Custódio. De repente, aulas online: um relato de experiência docente no Ensino Superior em Direito durante a pandemia. Olhar de Professor, v. 24, p. 1-8, 2021.

RODRIGUES, Horácio Wanderlei; BIRNFELD, Carlos André. Educação remota em tempos de pandemia e pós-pandemia: legislação aplicável, aulas remotas e retomada das atividades presenciais na Educação Superior. Florianópolis: Habitus, 2022.

Published

2023-09-22

How to Cite

da silva, W. R., de Morais, A. M., Brazão-Silva, M. T., Nogueira de Castro e Almeida, S. P., & Ribeiro dos Santos, G. (2023). EDUCAÇÃO E PANDEMIA : AS IMPRESSÕES DE DOCENTES DE ENSINO SUPERIOR SOBRE AS AULAS ON-LINE (2020-2021). Revista Serviço Social Em Perspectiva, 7(2), 216–237. https://doi.org/10.46551/rssp202326