A INTERDISCIPLINARIDADE NA POLÍTICA EDUCACIONAL

A ATUAÇÃO DO (A) ASSISTENTE SOCIAL JUNTO ÀS EQUIPES INTERDISCIPLINARES NA EDUCAÇÃO

Authors

DOI:

10.46551/rssp202433

Keywords:

Educação, Interdisciplinaridade

Abstract

this paper intends to critically analyze the relevance of Social Worker in establishing interdisciplinarity between education and the public policies related to it. The research is bibliographical and qualitative. Reference authors in the field of Social Work, who have developed studies on the subject of interdisciplinarity, are mentioned: Amaro (2011), Fazenda (2003), Freire (1996), Iamamoto (1997), Martins (1999), Yasbeck (1997), and others. To better organize our reflections, the regulation of Brazilian education is briefly presented, as well as some of the challenges faced, especially since the interference of international organizations in the direction of educational policy in Brazil. Secondly, an analysis is carried out on the importance of interdisciplinarity in schools, as well as the need for the presence of Social Workers in professional teams. This is followed by the final considerations, from which it is concluded that the role of Social Worker in the interdisciplinary field is a sine qua non condition for implementing a high-quality educational policy that reaches everyone, following constitutional precepts.

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Author Biographies

Renata Nunes Duarte Dias , UESB

Mestranda em Educação pela Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia. Membra do Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação de Jovens e Adultos (GEPEP), do Grupo de Estudos e Pesquisas em Movimentos Sociais, Diversidade e Educação do Campo e da Cidade (GEPEMDECC) e da Rede Latino-americana de Pesquisa em Educação do Campo (RedePECC-MS). E-mail: renatinhaduarte11@gmail.com Lattes: http://lattes.cnpq.br/4481742911308965 ORCID: https://orcid.org/0000-0003-4105-6863

Maísa Dias Brandão Souza, UESB

Mestra em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia - PPGED/UESB; Especialista em Direito Previdenciário pela Universidade Norte do Paraná - UNOPAR; Graduada em Serviço Social pela UNOPAR; Assistente Social no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia da Bahia IFBA/Brasil; Membra do Grupo de Estudos e Pesquisas em Movimentos Sociais, Diversidade e Educação do Campo e Cidade – GEPEMDECC/UESB; Coordenadora Territorial do Programa de Formação de Educadores do Campo – FORMACAMPO. E-mail: maisabrandao@hotmail.com.

Adenilson Souza Cunha Junior , UESB

Pós Doutorado e Doutorado em Educação pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG).  É professor Titular, com Dedicação Exclusiva do Departamento de Ciências Humanas, Educação e Linguagem, da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB).  E-mail: adenilsoncunha@uesb.edu.br Lattes: http://lattes.cnpq.br/2046813448859972  ORCID: https://orcid.org/0000-0003-3622-1799

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Published

2024-10-02

How to Cite

Nunes Duarte Dias , R., Dias Brandão Souza, M., & Souza Cunha Junior , A. (2024). A INTERDISCIPLINARIDADE NA POLÍTICA EDUCACIONAL: A ATUAÇÃO DO (A) ASSISTENTE SOCIAL JUNTO ÀS EQUIPES INTERDISCIPLINARES NA EDUCAÇÃO. Revista Serviço Social Em Perspectiva, 8(2), 362–378. https://doi.org/10.46551/rssp202433