A INTERDISCIPLINARIDADE NA POLÍTICA EDUCACIONAL
A ATUAÇÃO DO (A) ASSISTENTE SOCIAL JUNTO ÀS EQUIPES INTERDISCIPLINARES NA EDUCAÇÃO
DOI:
10.46551/rssp202433Keywords:
Educação, InterdisciplinaridadeAbstract
this paper intends to critically analyze the relevance of Social Worker in establishing interdisciplinarity between education and the public policies related to it. The research is bibliographical and qualitative. Reference authors in the field of Social Work, who have developed studies on the subject of interdisciplinarity, are mentioned: Amaro (2011), Fazenda (2003), Freire (1996), Iamamoto (1997), Martins (1999), Yasbeck (1997), and others. To better organize our reflections, the regulation of Brazilian education is briefly presented, as well as some of the challenges faced, especially since the interference of international organizations in the direction of educational policy in Brazil. Secondly, an analysis is carried out on the importance of interdisciplinarity in schools, as well as the need for the presence of Social Workers in professional teams. This is followed by the final considerations, from which it is concluded that the role of Social Worker in the interdisciplinary field is a sine qua non condition for implementing a high-quality educational policy that reaches everyone, following constitutional precepts.
Downloads
References
ABEPSS. Lei de Diretrizes Curriculares. Diretrizes gerais para o curso de Serviço Social. Com base no Currículo Mínimo aprovado em Assembleia Geral Extraordinária de 8 de novembro de 1996. Rio de Janeiro,
ALMEIDA, Ney Luiz Teixeira. O Serviço Social na educação. In: Revista Inscrita, nº 6. Brasília, 2000.
AMARO, Sarita. Serviço Social na educação: bases para o trabalho profissional. Florianópolis; Ed. Da UFSC. 2011.
BANCO MUNDIAL. Atingindo uma Educação de Nível Mundial no Brasil: próximos passos –sumário executivo. 2010. Disponível em: http://cenpec.org.br/biblioteca/educacao/estudos-e-pesquisas/achieving-world-class-education-in-brazil-the-next-agenda . Acesso em: 03 janeiro, 2024.
BRASIL. [Constituição (1988)]. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988: Brasília, Senado Federal, Coordenação de Edições Técnicas, 2016.
BRASIL. Ministério de Educação e Cultura. LDB - Lei nº 9394/96, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da Educação Nacional. Brasília: MEC, 1996.
BRASIL. Lei Federal nº 13.935, de 11 de dezembro de 2019. Dispõe sobre a prestação de serviços de psicologia e de serviço social nas redes públicas de educação básica. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2019-2022/2019/lei/L13935.htm. Acesso em: 30 de jul. 2020.
CARDOSO, F. G.; MACIEL, M. Mobilização social e práticas educativas. In: Capacitação em Serviço Social e Política Social. Brasília. DF: UnB, Centro de Educação Aberta, Continuada a Distância, módulo 4, p. 139-150, 2000.
CFESS. Código de Ética Profissional do Assistente Social. Brasília, 1993.
CFESS. Diálogos do cotidiano – Assistente Social: Reflexões sobre o trabalho profissional. Brasília, 2023. Disponível em: https://www.cfess.org.br/arquivos/CFESS2023-DialogosCotidiano4.pdf. Acesso em: 30 de dez. 2023.
FAZENDA, I. C. A. Interdisciplinaridade: qual o sentido? São Paulo: Paulus, 2003.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
FREIRE, Paulo. Extensão ou comunicação? 11. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2001.
FREITAS, Luiz Carlos de. A reforma empresarial da educação: nova direita, velhas ideias. 1ª edição. São Paulo Expressão Popular, 2018.
FRIGOTTO, G. A produtividade da escola improdutiva:um (re)exame das relações entre educação e estrutura econômico-social e capitalista. 8. ed. São Paulo: Cortez, 2006.
GENTILI, P. Três teses sobre a relação trabalho e educação em tempos neoliberais. In: LOMBARDI, J. C.; SAVIANI, D.; SANFELICE, J. L. (Orgs.). Capitalismo, trabalho e educação. Campinas: Autores Associados, 2002. p. 45-60.
IAMAMOTO, Marilda Vilela. O Serviço Social na contemporaneidade: dimensões históricas, teóricas e ético-políticas. Fortaleza, CRESS –CE, Debate n. 6, 1997.
INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA (INEP). Pisa 2018 revela baixo desempenho escolar em leitura, matemática e ciências no Brasil. Disponível em http://portal.inep.gov.br/artigo/-/asset_publisher/B4AQV9zFY7Bv/content/pisa-2018-revela-baixo-desempenho-escolar-em-leitura-matematica-e-ciencias-no-brasil/21206. Acesso em: 30 de dez. 2023.
JOHANN, C. C. Evasão escolar no Instituto Federal Sul-Rio-Grandense: um estudo de caso no Campus Passo Fundo. 2012. 119 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade de Passo Fundo, Rio Grande do Sul, 2012.
MARTINS, Eliana Bolorino Canteiro. O Serviço Social na área da Educação. In:Revista Serviço Social & Realidade. v. 8, n.º 1. UNESP, Franca: São Paulo, 1999.
MÉSZÁROS, István. A Educação para além do capital. São Paulo: Boitempo, 2005.
MORIN, Edgar. A cabeça bem feita: repensar a reforma, repensar o pensamento. 8 ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2003.
OLIVEIRA, Ana Cristina Almeida de. et al. A Inserção do Serviço Social na Educação: Uma ponte para a afirmação das Políticas Públicas de Inclusão. Revista Includere. v. 1, n. 1. Mossoró. Ed. Especial, 2015.
PRODANOV, Cleber Cristiano, FREITAS, Ernani Cesar de. Metodologia do trabalho científico: métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico. 2ª edição, Novo Hamburgo: Feevale, 2013.
RODRIGUES, Maria Lucia. O Serviço Social e a perspectiva interdisciplinar. In: Martinelli, M. L. e outros(org). O Uno e o múltiplo nas relações entre as áreas do saber. São Paulo: Cortez/ Educ, 1998.
SETUBAL, A. A. Desafios à pesquisa no Serviço Social: da formação acadêmica à prática profissional. Revista Katálysis. Florianópolis: EDUFSC, v. 10, nº especial, 2007.
SEVERINO, A. J. Subsídios para uma reflexão sobre novos caminhos da interdisciplinaridade. In: SÁ, J. M. de (Org.). Serviço Social e Interdisciplinaridade: Dos fundamentos filosóficos à prática interdisciplinar no Ensino, Pesquisa e Extensão. São Paulo: Cortez, 2010. p. 11-21.
SOUZA, M. D. B. A Educação do Campo e o Plano de Ações Articuladas (PAR) em Municípios da Bahia: Análise a partir da Dimensão IV - infraestrutura física e recursos pedagógicos nos Territórios de Identidade da Bacia do Paramirim e do Sudoeste Baiano. 2023. 269f. Dissertação (Mestrado). Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia. Vitória da Conquista-Bahia, 2023.
SOUZA, M. M. Imperialismo e educação do campo. Araraquara: Cultura Acadêmica, 2014.
YASBECK, Globalização, precarização das relações de trabalho e seguridade social. In: Cadernos Aabong, 19. Série: Subsídios às Conferências de Assistência Social. São Paulo, 1997 –vol. I.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Serviço Social em Perspectiva
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.