GESTÃO PARADOXAL E AS VIOLÊNCIAS DO NEOLIBERALISMO TRAVESTIDAS DE ASSÉDIOS NA UNIVERSIDADE
DOI:
10.46551/rssp202424Keywords:
Harassment. Mental health. Universities. Neoliberalism.Abstract
The objective of this essay is to promote critical reflections on paradoxical management and violence of the globalizing neoliberal political-economic system disguised as harassment at the university and how these configurations impact, mainly, the psychic (mental) health of the subjects that constitute the academic context. Using the scientific reading method, criticism and reflections on the triggering of violence in globalizing neoliberal political-economic system, which forge paradoxical management models and reveal themselves in form of harassment, highlighting vexatious and sickening practices in the academic context. This context adopts the discourse of the private sector, commodifying the practices of teaching, research and extension in higher education, negatively impacting the processes of subjectivation, in the political and rights dimensions, in the dignity and mental health that constitute the dynamics and agents of academic work. It is concluded that there is a need to studies and practices keep up with the complexity that constitutes academic work (and all its agents), crossed by paradoxical management and marked by violence disguised as harassment, arising from the logic of the capitalist system, and advance in favor of more dignity and health at the university.
Downloads
References
Alarcon, A. de C. R. S.; Guimarães, L. A. M. Prevalência de transtornos mentais em trabalhadores de uma universidade. Revista Sul Americana de Psicologia, v. 4, n. 1, p. 46-68, 2016. https://encurtador.com.br/ckAGI Acesso em: 02 fev. 2024
Andifes. V. Pesquisa nacional de perfil socioeconômico dos(as) graduandos(as) das IFES 2018. Brasília, DF: Andifes, 2019.
Almeida, A. et al. O Estado avaliador e o neoliberalismo: tensões e tendências na avaliação da educação superior. Meta: Avaliação, Rio de Janeiro, v. 13, n. 41, p. 944-959, 2021. http://dx.doi.org/10.22347/2175-2753v13i41.3585 Acesso em: 04 mar. 2024
Almeida Filho, N. A universidade brasileira num contexto globalizado de mercantilização do ensino superior: colleges vs. Vikings. Revista Lusófona de Educação, v. 32, n. 32, p. 11-30 2016. https://encurtador.com.br/agh49 Acesso em: 21 fev. 2024
Alves, G. Trabalho, subjetividade e capitalismo manipulatório: o novo metabolismo social do trabalho e a precarização do homem que trabalha. Estudos do Trabalho, v. 5, n. 8, p. 1-31, 2011. https://encurtador.com.br/foKY4 Acesso em: 18 mar. 2024
Antúnez, A. E. A. et al. Rodas de conversa na universidade pública durante a pandemia covid-19: educação e saúde mental. Construção psicopedagógica, v. 30, n. 31, p. 6-18, 2021. https://encurtador.com.br/cABFS Acesso em: 19 mar. 2024
Anversa, A. C. et al. Qualidade de vida e do cotidiano acadêmico: uma reflexão necessária. Cadernos Brasileiros de Terapia Ocupacional , v. 26, n. 3, p. 626-631, 2018. https://doi.org/10.4322/2526-8910.ctoAO1185 Acesso em: 29 mar. 2024
Ariño, D. O.; Bardagi, M. P. Relação entre fatores acadêmicos e a saúde mental de estudantes universitários. Revista psicologia em pesquisa, v. 12, n. 3, 2018. https://encurtador.com.br/cmpt1 Acesso em: 04 mar. 2024
Azevedo, R. A. et al. Pelos caminhos da assistência estudantil: pensando saúde mental do estudante na UERJ. Cadernos Cajuína, v. 6, n. 3, p. 36-47, 2021.
https://shre.ink/8ztS Acesso em: 23 mar. 2024
Bechi, D. Mercantilização do ensino superior: os desafios da universidade diante do atual cenário educacional. Acta Scientiarum. Education, v. 33, n. 01, p. 139-147, 2011.
https://shre.ink/8ztx Acesso em: 17 mar. 2024
Borsoi, I. C. F. Trabalho e produtivismo: saúde e modo de vida de docentes de instituições públicas de ensino superior. Cadernos de Psicologia Social do Trabalho, São Paulo, v. 15, n. 1, p. 81-100, 2012. https://doi.org/10.11606/issn.1981-0490.v15i1p81-100 Acesso em: 10 fev. 2024
Bourdieu, P. Homo Academicus. Florianópolis: UFSC, 2011. https://shre.ink/8zt8 Acesso em: 22 fev. 2024
Campos, T.; Véras, R. M.; Araújo, T. M. de. Trabalho docente em universidades públicas brasileiras e adoecimento mental: uma revisão bibliográfica. Revista Docência do Ensino Superior, v. 10, p. 1-19, 2020. https://doi.org/10.35699/2237-5864.2020.15193 Acesso em: 11 mar. 2024
Dejours, C. Le masculin entre sexualité et société. Adolescence (Paris), v. 6, n. 1, p. 89-116, 1988.
Dias, C. A.; Siqueira, M. V. S.; Medeiros, B. N. Tédio e trabalho nas organizações: do mal-estar à ressignificação. Subjetividades, v. 19, n. 2, p. 1-13, 2019. http://hdl.handle.net/1843/41747 Acesso em: 12 fev. 2024
Ferreira, D. M. Homo Academicus: crise identitária e prática científica. Signótica, v. 24, n. 2, p. 287-303, 2012. https://doi.org/10.5216/sig.v24i2.17078 Acesso em: 15 mar. 2024
Fleck, A. O que é o neoliberalismo? Isto existe?. Princípios: Revista de Filosofia (UFRN), v. 29, n. 59, p. 248-269, 2022. https://doi.org/10.21680/1983-2109.2022v29n59ID29014 Acesso em: 12 fev. 2024
Gaulejac, V. ANGP: a nova gestão paradoxal. In: Bendassolli, P. F.; Soboll, L. A. P. (orgs.). Clínicas do trabalho. Belo Horizonte: Artesã, 2021.
Gaulejac, V. Vivre dans une société paradoxante. Nouvelle revue de psychosociologie, v. 2, n. 24, p. 27-40, 2017. https://shre.ink/8ztW Acesso em: 27 fev. 2024
Gaulejac, V. Gestão como doença social: ideologia, poder gerencialista e fragmentação social. São Paulo: Idéias e Letras, 2007. https://doi.org/10.1590/S0303-76572012000200010 Acesso em: 19 fev. 2024
Goldstein, T. S.; Mosqueira, S. M.; Demouliere, I. G. Vida universitária e saúde
mental: A produção coletiva de cuidados na contramão da medicalização do sofrimento. Revista Entreideias: educação, cultura e sociedade, v. 11, n. 3, 2022. https://doi.org/10.9771/re.v11i3.42147 Acesso em: 06 mar. 2024
Gomes-Souza, R.; Heckmann, M. I. A. Moral harassment psychosocial support as prevention of illness and promotion of mental health. Revista Caderno Pedagógico, v. 20, n. 1, p. 437-452, 2023. Acesso em: 14 mar. 2024
Gomes-Souza, R.; Tramontano, M. C. Subjetivação e riscos psicossociais da uberização do trabalho nas dinâmicas territoriais. Cadernos Metrópole, v. 26, p. 143-167, 2023. https://doi.org/10.1590/2236-9996.2024-5907 Acesso em: 14 mar. 2024
Gonçalves, R.; Ambar, G. A questão racial, a universidade e a (in) consciência negra. Lutas Sociais, v. 19, n. 34, p. 202-213, 2015. https://shre.ink/8ztc Acesso em: 19 fev. 2024
Goulart, D. M. A perspectiva da subjetividade em saúde mental: estratégias, avanços e desafios. Universidade Federal do Tocantins. UFT. Diálogos sobre saúde mental na universidade, 2019.
Guimarães Junior, S. D.; Ferreira, J. B. O. Sujeito em terceiro plano: uma reflexão crítica acerca da articulação entre a dinâmica da terceirização e processos de subjetivação. Revista Psicologia Organizações e Trabalho, v. 18, n. 2, p. 381-389, 2018. http://dx.doi.org/10.17652/rpot/2018.2.14177 Acesso em:26 fev. 2024
Leão, T. M.; Ianni, A. M. Z.; Goto, C. S. Individualização e sofrimento psíquico na universidade: entre a clínica e a empresa de si. Revista Humanidades e Inovação, Palmas, v. 6, n. 9, p. 131-143, 2019a. https://shre.ink/8ztl Acesso em: 20 mar. 2024
Leão, T. M.; Ianni, A. M. Z.; Goto, C. S. Sofrimento psíquico e Universidade em tempos de crise estrutural. Em Pauta: Revista da Faculdade de Serviço Social da Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, n. 44, v. 17, p. 50-64, 2019b. https://doi.org/10.12957/rep.2019.45212 Acesso em: 20 mar. 2024
Lemos, D. Trabalho docente nas universidades federais: tensões e contradições. Caderno CRH, Salvador, v. 24, n. 1, p. 103-118, 2011. https://doi.org/10.1590/S0103-49792011000400008 Acesso em: 05 mar. 204
Macêdo, S. V.; Amorim, J. L.; De Souza, M. P. G. Impasses e desafios na condução de pesquisas fenomenológicas sobre distanciamento social, ensino remoto emergencial e saúde mental em universidades públicas nordestinas. Revista de Educação da Universidade Federal do Vale do São Francisco, v. 12, n. 28, p. 696-727, 2022. https://shre.ink/8zt1 Acesso em: 19 fev. 2024
Machado, P. R. P. Saúde mental dos estudantes universitários: os programas de assistência psicológica da Universidade Federal Fluminense. 2022. 59f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Engenharia de Produção) - Universidade Federal Fluminense, Niterói, p. 1-59, 2022. https://shre.ink/8zSP Acesso em: 15 mar. 2024
Manduca, A. P. R.; Oliveira Borges, L. Universidades públicas: dissertações e teses sobre assédio moral no trabalho. Revista Laborativa, v. 12, n. 1, p. 105-125, 2023. https://shre.ink/8zS4 Acesso em: 15 mar. 2024
Marques, J. G.; Moura, D. L.; Soares, A. J. G. O produtivismo na produção acadêmica nos periódicos das ciências humanas e sociais. Revista Eletrônica Pesquiseduca, v. 15, n. 37, p. 7-28, 2023. https://shre.ink/8zS0 Acesso em: 28 mar. 2024
Monteiro, L. B. et al. Quotidiano do profissional que vivencia o sofrimento por assédio moral e a sua relação com os diagnósticos de enfermagem. 2019. https://tede.ufam.edu.br/handle/tede/7468 Acesso em: 06 mar. 2024
Nunes, T. S. et al. Assédio moral contra servidores universitários: a realidade de uma Universidade Federal Brasileira. El presente del futuro del trabajo II, p. 325-331, 2017. https://shre.ink/8zSw Acesso em: 25 fev. 2024
Nunes, T. S.; Rosa Tolfo, S. da; Espinosa, L. M. C. A percepção de servidores universitários sobre as políticas, ações e discursos institucionais sobre o assédio moral no trabalho. Revista Organizações em Contexto, v. 15, n. 29, p. 191-222, 2019. https://shre.ink/8zSE Acesso em: 25 fev. 2024
Nunes, T. S.; Rosa Tolfo, S. da; Espinosa, L. M. C. Percepção sobre assédio moral para servidores universitários: da prática hostil a consequência da violência. Psicologia Argumento, v. 40, n. 108, 2022. https://doi.org/10.7213/psicolargum40.108.AO11 Acesso em: 02 fev. 2024
Nunes, T. S.; Torga, E. M. M. F. Assédio moral na pós-graduação: As consequências vivenciadas por docentes e discentes de uma Universidade Estadual brasileira. Education Policy Analysis Archives, v. 28, n. 11, p. 1-27, 2020. https://doi.org/10.14507/epaa.28.4883 Acesso em: 25 fev. 2024
Oliveira, E. N. et al. “Não vou nada bem”: saúde mental de estudantes universitários no contexto da COVID-19. Gestão e Desenvolvimento, n. 30, p. 113-135, 2022. https://shre.ink/8zSy Acesso em: 02 fev. 2024
Oliveira, R. M. de; Rosa, C. M.; Nascimento, A. C. P. do. Os grupos psicoterapêuticos como ferramenta para a redução do sofrimento psíquico nas universidades. Humanidades & Inovação, v. 6, n. 9, p. 144-156, 2019. https://shre.ink/8zSi Acesso em: 06 fev. 2024
Pereira, H. P.; Santos, F. V.; Manenti, M. A. Saúde mental de docentes em tempos de pandemia: os impactos das atividades remotas. Boletim de conjuntura (BOCA), v. 3, n. 9, p. 26-32, 2020.
Perez, K. V.; Brun, L. G.; Rodrigues, C. M. L. Saúde mental no contexto universitário: desafios e práticas. Trabalho (En) Cena, v. 4, n. 2, p. 357-365, 2019. https://doi.org/10.20873/2526-1487V4N2P357 Acesso em: 07 fev. 2024
Pooli, A. M.; Monteiro, J. K. Assédio moral no judiciário: prevalência e repercussões na saúde dos trabalhadores. Revista Psicologia Organizações e Trabalho, v. 2, pág. 346-353, 2018. https://shre.ink/8zSL Acesso em: 06 mar. 2024
Rodrigues, C. M. L.; Perez, K. V.; Brun, L. G. Pesquisa e intervenção no ensino superior: considerações a partir do “dossiê saúde mental e adoecimento nas IES”. Trabalho (En) Cena, v. 5, n. 1, p. 136-145, 2020. https://shre.ink/8zSo Acesso em: 15 fev. 2024
Rosário, C. A.; Baptista, T. W. F.; Matta, G. C. Sentidos da universalidade na VIII Conferência Nacional de Saúde: entre o conceito ampliado de saúde e a ampliação do acesso a serviços de saúde. Saúde em debate, v. 44, p. 17-31, 2020. https://doi.org/10.1590/0103-1104202012401 Acesso em: 09 fev. 2024
Santos, E. L. et al. Condições de trabalho e transtornos mentais comuns em servidores técnico-administrativos da universidade estadual de Feira de Santana na pandemia do Covid-19. Cenas Educacionais, v. 6, p. 1-11, 2023. https://shre.ink/8zSe Acesso em: 27 mar. 2024
Silva, M. V. M.; Azevedo, A. K. S. Um olhar sobre o Suicídio: vivências e experiências de estudantes universitários. Revista Psicologia, Diversidade e Saúde, Salvador, v. 7, n. 3, p. 390-401, 2018. https://doi.org/10.17267/2317-3394rpds.v7i3.1908 Acesso em: 13 fev. 2024
Silva, R. da; Bervian, P. A.; Cervo, A. L. Metodologia cientifica. São Paulo: Atlas, 2007.
Silva Bernardes, L. V. da; Rosa, C. M. Saúde mental na universidade: reflexões sobre
o contexto atual e suas implicações no campo da subjetividade dos jovens universitários. Humanidades & Inovação, v. 8, n. 59, p. 219-230, 2021. https://shre.ink/8zSs Acesso em: 27 mar. 2024
Silva, A. F. da et al. Saúde mental de docentes universitários em tempos de pandemia. Physis: Revista de Saúde Coletiva, v. 30, p. 1-4, 2020. https://doi.org/10.1590/S0103-73312020300216 Acesso em: 05 fev. 2024
Silva, Q. E. F. Assédio moral na universidade: impactos do gerencialismo no trabalho e saúde mental docente. Corumbá-MS, 2023. https://shre.ink/8zSQ Acesso em: 02 fev. 2024
Siqueira, M. V. S; Mendes, A. M. Gestão de pessoas no setor público e a reprodução do discurso do setor privado. Revista do Serviço Público, v. 60, n. 3, p. 241-250, 2009. https://doi.org/10.21874/rsp.v60i3.25 Acesso em: 26 fev. 2024
Soboll, L. A. P. Assédio moral/organizacional: uma análise da organização do trabalho. Casa do Psicólogo, 2008.
Sunde, R. M. et al. Fatores de risco associados ao Suicídio em universitários: uma revisão de escopo. Estudos e Pesquisas em Psicologia, v. 22, n. 2, p. 832-852, 2022. https://shre.ink/8zoY Acesso em: 26 fev. 2024
Tostes, M. V. et al. Sofrimento mental de professores do ensino público. Saúde em Debate, v. 42, p. 87-99, 2018. https://doi.org/10.1590/0103-1104201811607 Acesso em: 01/03/2024
Trindade, R. A. et al. Psicodinâmica do Trabalho de Terceirizados em uma Universidade Pública. Trabalho (En) Cena, v. 6, p. 1-26, 2021. https://shre.ink/8zoO Acesso em: 27 fev. 2024
Tundis, A. G. O.; Monteiro, J. K. Ensino superior e adoecimento docente: um estudo em uma universidade pública. Psicologia da Educação, n. 46, p. 1-10, 2018. https://shre.ink/8zoV Acesso em: 02 fev. 2024
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Serviço Social em Perspectiva
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.