Initial Teacher formation
contributions of the institutional scholarship program for new teachers PIBID/ CAPES, Universidade Estadual de Montes Claros - Unimontes
Keywords:
Teacher training, PIBID, EducationAbstract
Objective: examined the contribution of teacher education PIBID of academic member softhe 12 (twelve) of Subprojects Unimontes, approved through the Notice 02/2009-DEB/CAPES, identifying the changes caused by implementation of the program, and perceptions of academic scholarship. Methods: characterized as exploratory descriptive qualitative study. The sample consisted of 74 academic scholarshipb State University of Montes Claros. The survey data were obtained using the technique of focus groups and documentary analysis. Results: the results were categorized, their frequencies expressed in percentages and interpreted through content analysis. The PIBID of Unimontes haver eachedtheirgoals and impacted changes in initial training and motivation of students, enhancingthe teaching, with intense integration of higher educationto basic education, in additionto major productions educational, scientificand cultural. Conclusion: thus, wenoted the positive impacts of the program for thelicensing and training, hencethe continuing education of basic education.
Downloads
References
2 SOUZA, Jocival Santos; SANTOS, Luiz Henrique; COSTA, Fredson Sanjuan et al. Contribuições para formação inicial de professores de ciências: Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência. Manaus,2011. Disponível em: Anais. http://www.sbf1.sbfisica.org.br/eventos/snef/xix/sys/resumos/T0268-2.pdf acesso em: 2 de agosto de 2011.
3 MOURA, Eduardo Junior Santos. Ações e perspectivas pibidianas na formação inicial de professores de Artes Visuais.In: SILVA, Márcio Antônio; VELOSO- SILVA, Rosângela Ramos; FRANÇA, Silvana Diamantino (Orgs). Reflexões e contribuições da Unimontes na formação de professores para a educação básica. Montes Claros: UNIMONTES. p. 177- 191, 2011.
4 SILVA, Márcio Antônio; VELOSO-SILVA, Rosângela Ramos; FRANÇA, Silvana Diamantino. Apresentação. In: SILVA, Márcio Antônio; VELOSO-SILVA, Rosângela Ramos; FRANÇA, Silvana Diamantino (Orgs). Reflexões e contribuições da Unimontes na formação de professores para a educação básica. Montes Claros: UNIMONTES. p. 15- 16, 2011.
5 FRANÇA, Silvana Diamantino; NETO, José França; BENTO, María Imaculada. Incentivo a docência: Considerações sobre a implementação de um subprojeto interdisciplinar de educação inclusiva no PIBID-programa de incentivo e apoio a docência. In: SILVA, Márcio Antônio; VELOSO- SILVA, Rosângela Ramos; FRANÇA, Silvana Diamantino (Orgs). Reflexões e contribuições da Unimontes na formação de professores para a educação básica. Montes Claros: UNIMONTES. p. 147- 153, 2011.
6 PIRES, Regina Celi Machado. Formação inicial do professor pesquisador através do programa PIBIC/CNPq: o que nos diz a prática profissional de egressos? Avaliação (Campinas) [online]. 2009, vol.14, n.2, pp. 487-514. ISSN 1414-4077. http://dx.doi.org/10.1590/S1414-40772009000200012.
7 RELATORIO DE GESTÃO DA UNIMONTES, disponível na Pró-reitoria de Ensino e Pesquisa da Universidade Estadual de Montes Claros - Unimontes, Montes Claros, 2011.
8 VELOSO- SILVA, Rosângela Ramos; SANTOS, Bruna Gracielly. Estágio curricular supervisionado no curso de licenciatura em educação física: dificuldades e contribuições. Rev. Arquivos em Movimento, Rio de Janeiro, v.7, n.1, p. 52- 68, jan./jun. 2011.
9 PAPI, Silmara de Oliveira Gomes; MARTINS, Pura Lúcia Oliver. As pesquisas sobre professores iniciantes: algumas aproximações. Educ. rev. [online]. 2010, vol.26, n.3, pp. 39-56. ISSN 0102-4698. http://dx.doi.org/10.1590/S0102-46982010000300003.
10 LOPES, Roberto Nunes; MOURA, Eduardo Junior Santos; VELOSO, LégioAlessio. O PIBID e a formação de professores de arte: o olhar do acadêmico/ bolsista do curso de artes visuais- UNIMONTES. In: SILVA, Márcio Antônio; VELOSO-SILVA, Rosângela Ramos; FRANÇA, Silvana Diamantino (Orgs). Reflexões e contribuições da Unimontes na formação de professores para a educação básica. Montes Claros: UNIMONTES. p. 193- 204, 2011.
11 Projeto Institucional de Incentivo e apoio à Docência-PIBID-UNIMONTES (2009). Disponível em: http://www.unimontes..br/
12 SILVA, Márcio Antônio; VELOSO- SILVA, Rosângela Ramos; FRANÇA, Silvana Diamantino. Apresentação. In: SILVA, Márcio Antônio; VELOSO-SILVA, Rosângela Ramos; FRANÇA, Silvana Diamantino (Orgs). Reflexões e contribuições da Unimontes na formação de professores para a educação básica. Montes Claros: UNIMONTES. p. 15- 16, 2011.
13 SOUZA, Jocival Santos; SANTOS, Luiz Henrique; COSTA, Fredson Sanjuan et al. Contribuições para formação inicial de professores de ciências: Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência. Manaus,2011. Disponível em: Anais. http://www.sbf1.sbfisica.org.br/eventos/snef/xix/sys/resumos/T0268-2.pdf acesso em: 2 de agosto de 2011.
14 MARTINS, G. A.; LINTZ, A. Guia para elaboração de monografias e trabalhos de conclusão de curso. São Paulo: Atlas. 2000.
15 WITTKE, Cleide Inês. O professor pesquisador: introdução à pesquisa qualitativa. Rev. bras. linguist. apl. [online]. 2010, vol.10, n.3, pp. 807-814. ISSN 1984-6398. http://dx.doi.org/10.1590/S1984-63982010000300016
16 BARCELOS, Nora Ney Santos and VILLANI, Alberto. Troca entre universidade e escola na formação docente: uma experiência de formação inicial e continuada. Revista Ciênc. educ. (Bauru). [online]. 2006, vol.12, n.1, pp. 73-97. ISSN 1516-7313. http://dx.doi.org/10.1590/S1516-73132006000100007.
17 FREIRE, Paulo. Educação e mudança, 26.ed. Rio de Janeiro: Paz e terra, 2002.