Conception of body of the perception graduants of course in physical education at the process in formation

Authors

Keywords:

Body, Media, Physical Education, Graduates, Formation

Abstract

Objective: analyze and compare the conceptions of body of the beginners and graduates of the Physical Education course at the process of formation, in an attempt to identify the of relationships established between body, media and physical education. Methodology: this is a field research qualitative, composed of a sample of twenty-three graduates, eleven beginners and twelve graduates of the course. As an instrument for data collection, a questionnaire containing six open questions was used and its interpretation was carried out based on content analysis. Results: pointed out to a still fragmented perspective on the conception of body of the beginners, in relation to the graduates, who mention broad and reflexive discussions about the themes. Final considerations: it is then up to Physical Education to question the role it has been assuming in contemporary society, especially in the face of the idolatry and fragmentation of the body, seeking to understand it based on its construction and manifestation historical, cultural, aesthetic, political and social.

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. CARVALHO, Y. M. Corpo e História: o corpo para os gregos, pelos gregos, na Grécia Antiga. In: SOARES, Carmen Lúcia (org.). Corpo e História. - Campinas, SP: Autores Associados, 2001, p.164-175.

2. MUGNAINI, J. R. Atividades físicas e o corpo na concepção de graduandos de Educação Física: uma análise das práticas corporais de universitários da região de Limeira. 2007. Dissertação de Mestrado, Universidade Estadual Paulista.

3. SANT’ANNA, D. B. É possível realizar uma história do corpo? In: SOARES, Carmen Lúcia (org.). Corpo e História. - Campinas, SP: Autores Associados, 2001, p. 3-23.

4. GONÇALVES, A. S.; AZEVEDO, A. A. A re-significação do corpo pela Educação Física Escolar, face ao estereótipo construído na contemporaneidade. Pensar a Prática 10/2: 201-219 jul./dez. 2007.

5. MEDINA, J. P. S. O brasileiro e seu corpo: educação e política do corpo. 3 ed. Campinas: Papirus, 1991.

6. COLETIVO DE AUTORES. Metodologia do ensino de Educação Física. São Paulo: Cortez, 1992.

7. SOARES, C. L. Educação Física: raízes européias e Brasil. 2 ed. rev. Campinas, SP: Autores Associados, 2001.

8. COSTA, É. M.; OTESBELGUE, R.C. Concepção de corpo: a realidade vivida por acadêmicos de Educação Física na ESEFFEGO. EFDeportes.com, Revista Digital. Ano 16 · N° 156 | Buenos Aires, Maio de 2011. Disponível em: http://www.efdeportes.com/ Acesso em: set. 2011.

9. BRACHT, V. A constituição das teorias pedagógicas da educação física. Caderno Cedes, Campinas, SP, v. 19, n. 48, p. 69-88, ago. 1999.

10. SILVA, A. C. et al. A visão de corpo na perspectiva de graduandos em Educação Física: fragmentada ou integrada? Movimento (ESEF/UFRGS). Porto Alegre, v. 15, n. 03, p. 109-126, julho/setembro de 2009.

11. NICOLINO, A. S. et al. Concepções de corpo, educação e Educação Física no contexto escolar. IV Congresso Centro-Oeste de Ciências do Esporte. I Congresso Distrital de Ciências do Esporte, 2010. ISSN 2178-485X. Disponível em: http: www.scielo.com.br Acesso em: set. 2015.

12. ALMEIDA, A. C. N et al. Corpo, estética e obesidade: reflexões baseadas no paradigma da indústria cultural. Caderno de Estudos. Goiânia: Ed. da UCG, v. 33, n. 9/10, set./out. 2006, p. 789-812.

13. LAKATOS, E. M.; MARCONI, M. A. Fundamentos de metodologia científica. 5 ed. rev. e ampl. São Paulo: Atlas, 2003.

14. SILVA, J. M.; SILVEIRA, E. S. Apresentação de trabalhos acadêmicos: normas e técnicas. 2. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2007.

15. GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 5. ed. 2. reimpr. São Paulo: Atlas. 2006.

16. TURATO, E. R. Tratado da metodologia da pesquisa clínico-qualitativa: construção teórico-epistemológica, discussão comparada e aplicação nas áreas da saúde e humanas. 2 ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2003.

17. MEDINA, J. P. S. A educação física cuida do corpo...e “mente”: bases para renovação e transformação da educação física. 11. ed. Campinas, SP: Papirus, 1993.

18. CARBINATTO, M. V.; MOREIRA, W. W. Corpo e saúde: a religação dos saberes. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, Campinas, SP, v. 27, n. 3, p. 185-200, 2006.

19. MERLEAU-PONTY, M. Fenomenologia da percepção. São Paulo: Martins Fontes, 1994.

20. DAOLIO, J. A antropologia social e a educação física: possibilidades de encontro. In: CARVALHO, Y. M. de; RÚBIO K. (Orgs.) Educação física e ciências humanas. São Paulo: Hucitec, 2001, p. 27-38.

Published

2020-05-14

How to Cite

TEIXEIRA LIMA, Priscylla. Conception of body of the perception graduants of course in physical education at the process in formation. Revista Unimontes Científica, [s. l.], vol. 21, no. 2, p. 3–15, 2020. Disponível em: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/unicientifica/article/view/2435. Acesso em: 3 jul. 2024.

Most read articles by the same author(s)