History of the discipline internship in health of the family of the dentistry course - Unimontes

a pioneering in the formation of the dentist surgery

Authors

Keywords:

Teaching, Family Health Strategy, Dentistry, Public Health

Abstract

Objective: the aim of this study was to describe the historical and methodological construction of the Family Health Internship course of the Unimontes Dentistry undergraduate course. Methodology: this study was conducted through the review of historical documents of the course, databases and interviews with teachers and important figures in its preparation. Results: in the year 2000, the discipline was instituted, comprised of theoretical and practical activities to perform actions in the territories of the Family Health Teams of the municipality of Montes Claros. The course proposes the integral training, current and focused on the skills of the new professional from the teaching-service integration. In this context, the student is inserted in the routine of a Basic Health Unit, having as objectives the evaluation of the health-disease process of the assisted community, territorialization and planning of preventive-promotional actions for the population. Conclusion: the discipline maintains an operational and methodological structure that makes it important in the academic formation and development of skills essential to professional performance, besides benefiting the assisted population with their actions.

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. TONELLI, S. Q; OLIVEIRA, R. F. R.; LOPES, M. C. L.; ALENCAR, A. M.; RODRIGUES, L. A. M. Compreensão da dinâmica familiar no processo saúde-doença e intervenção pela equipe de saúde da família: um estudo de caso. Revista Norte Mineira de Enfermagem, 2016; v.5, n.1, p. 74-84.

2. ROSA, W. A. G.; LABATE, R. C. Programa saúde da família: a construção de um novo modelo de assistência. Rev Latino-am Enfermagem, 2005; v. 13, n. 6, p.1027-34.

3. MACIEL, E. L. N.; FIGUEIREDO, F. P.; PRADO, T. N.; GALAVOTE, H. S.; RAMOS, M. C.; ARAÚJO, M. D.; LIMA, R. C. D. Avaliação dos egressos do curso de especialização em Saúde da Família no Espírito Santo, Brasil. Ciência & Saúde Coletiva, 2010; v. 15, n. 4. p. 2021-8.

4. BRASIL. Ministério da Saúde, 2000. Portaria n.º 1.444, de 28 de dezembro de 2000.

5. BRASIL. Ministério da Saúde. Secretaria de Políticas de Saúde. Departamento de Atenção Básica. A Implantação da unidade de saúde da família. Caderno 1, Brasília: Ministério da Saúde, 2000.

6. BRASIL. Ministério da Saúde, 2011. Portaria nº 204, de 24 de outubro de 2011. Disponível em:http://portal.saude.gov.br/portal/arquivos/pdf/portaria_2488_21-out-11_politica_atencao.pdf. 03.12.2011.

7. BRASIL. Ministério da Educação, 2019. Conselho Nacional de Educação. Diretrizes Curriculares Nacionais do curso de graduação em Odontologia. Brasília: Ministério da Educação. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/abril-2019-pdf/111231-pces803-18/file.

8. MORETTI-PIRES, R. O. Complexity in Family Healthcare and the training of future healthcare professionals. Interface - Comunic. Saude, Educ., 2009; v.13, n.30, p. 153-66.

9. CAMPOS, S.; MIANES, J.; BOTTAN, E.R. Autopercepção de acadêmicos de odontologia sobre o desenvolvimento de competências para atuar no Sistema Único de Saúde. Revista Unimontes Científica, 2017; v. 19, n. 1, p. 33-41.

10. ARAÚJO, F. C.; FALCON, E. B. S.; RODRIGUES, G. M.; FREITAS, L. C.; DUTRA, C. D. T.; PIRES, C. A. A. O aprender e o orientar na atenção primária: relato de experiência de um semestre de atividades no PET-Saúde. Revista brasileira de educação médica. 2012; v. 36, n. 1, Supl.2, p. 164-8.

11. CAMPOS, F.E.; BELISÁRIO, S.A. O Programa de Saúde da Família e os desafios para a formação profissional e a educação. Interface - Comunic, Saúde, Educ, 2001; v. 5, n. 9, p. 133-42.

12. PELISSARI, L.D.; BASTING, R.T.; FLÓRIO, F.M. Vivência da realidade: o rumo da saúde para a Odontologia. Rev Abeno, 2001; v. 5, n. 1, p. 32-9.

13. BASTOS, J.R.M.; AQUILANTE, A.G.; ALMEIDA, B.S.; LAURIS, J.R.P.; BIJELLA, V.T. Análise do perfil profissional de cirurgiões-dentistas graduados na Faculdade de Odontologia de Bauru - USP entre os anos de 1996 e 2000. J Appl Oral Sci, 2003; v. 11, n. 4, p. 283-9.

14. CAVALCANTE, L. I. P.; BISSOLI, M. S.; ALMEIDA, M. I.; PIMENTA, S. G. A docência no ensino superior na área da saúde: formação continuada e desenvolvimento profissional em foco. Revista Eletrônica Pesquisa e Educação, 2011, v. 3, n. 6, p.162-82.

15. TONELLI, B.; LEAL, A. P.; TONELLI, W.; VELOSO, D. C.; GONÇALVES, D.; TONELLI, S. Q. Rotatividade de profissionais da Estratégia Saúde da Família no município de Montes Claros, Minas Gerais, Brasil. Revista da Faculdade de Odontologia - UPF, 2018, v. 23, n. 2, p. 180-185.

16. SILVA, C.C; CRUZ, M. M; VARGAS, E.P. Práticas de cuidado e população em situação de rua: o caso do Consultório na Rua. Saúde debate, 2015; v. 39, p. 246-56.

17. MIUZA, G.M; COSTA, M.P. Elementos para a elaboração de um projeto de promoção à saúde e desenvolvimento dos adolescentes – o olhar dos adolescentes. Cad. Saúde Pública, 2002; v. 18, n.1, p. 321-8.

18. FINKLER, M.; CAETANO, J.C.; RAMOS, F.R.S. A dimensão ética da formação profissional em saúde: estudo de caso com cursos de graduação em odontologia. Ciência & Saúde Coletiva, 2011; v. 16, n. 11, p. 4481-92.

19. MARTELI JÚNIOR, H.; MARTELLI, D. R. B.; SIQUEIRA, F. S.; FERREIRA, S. T.; MELO, J.; BRITO JÚNIOR, M. Perfil dos egressos do curso de odontologia da Universidade Estadual de Montes Claros - Unimontes - Brasil. Arquivos em Odontologia, 2007; v. 43, n. 4, p. 131-6.

20. BRASIL. Ministério da Educação e do Desporto. Conselho Nacional de Educação. Câmara de Educação Superior. Resolução CNE-CES 3, de 19/02/2002. Disponível em: URL: http://www.mec.gov.br/cne/

Published

2020-05-27

How to Cite

QUADROS TONELLI, Stephanie; NEVES FONSECA, Cibelly; DE FREITAS OLIVEIRA, Wallace; DOS ANJOS BRAGA PIRES, Cássia Pérola; RODRIGUES DE OLIVEIRA, Renata Francine. History of the discipline internship in health of the family of the dentistry course - Unimontes: a pioneering in the formation of the dentist surgery. Revista Unimontes Científica, [s. l.], vol. 21, no. 2, p. 16–28, 2020. Disponível em: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/unicientifica/article/view/2650. Acesso em: 22 jul. 2024.

Most read articles by the same author(s)