(Des) conhecimento do Projeto Pedagógico de Curso de Graduação em Medicina entre Estudantes

Authors

DOI:

10.46551/ruc.v22n2a13

Keywords:

Medicina, Curricular structure, Problem-based learning

Abstract

Medical pedagogical projects are based on competencies and skills described in the National Curriculum Guidelines for that course. Objective: The objective of this work was to analyze the (un) knowledge about the Pedagogical Course Project among medical students. Methodology: Cross-sectional analytical study conducted with academics enrolled in a medical course in the northern state of Minas Gerais. 281 students participated. In the study, students' knowledge about the Course's Pedagogical Project was analyzed. Results: According to the results, there was a lack of knowledge of the Pedagogical Project among students, including the trainees. Conclusion: The findings pointed to the need to elaborate and operationalize the Pedagogical Project in a collaborative and participatory way by all subjects, due to the dialogical praxis between knowledge and action. The need for further studies that may present the impact of these practices on the quality of medical education is emphasized.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Márcia Mendes Menezes , Universidade Estadual de Montes Claros

Mestre. Professora da Universidade Estadual de Montes Claros

Mariza Dias Xavier , Universidade Estadual de Montes Claros - Unimontes

Estudante de Medicina da Universidade Estadual de Montes Claros.

Simone de Melo Costa, Universidade Estadual de Montes Claros - Unimontes

Doutora. Professora da Universidade Estadual de Montes Claros.

References

FOMIGLI, V.L.; BARBSA, H.S.; LIMA, M.S.G.; ARAÚJO, I.B.; FAGUNDES, N.C.; ROBERTO, S.A. Projeto Político Pedagógico do Curso de Graduação em Medicina da FMB/UFBA. Bahia: Gaz. méd., 2010. v. 80, n. 1, p. 3-47.

MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Diretrizes Curriculares Nacionais do Curso de Graduação em Medicina. 2014.

COSTA, J.R.B.; ROMANO, V.F.; COSTA, R.R.; GOMES, A.P.; ALVES, L.A.; BATISTA, R.S. A Transformação Curricular e a Escolha da Especialidade Médica. Revista Brasileira de Educação Médica, 2014. v. 38, n. 1, p. 47-58.

PEDROSO, R.T.; NOGUEIRA, C.A.G.; DAMASCENO, C.N.; MEDEIROS, K.K.P.; SILVA, P.H.C.; VELOSO, W.F. A Educação Baseada na Comunidade no Ensino Médico na Uniceplac (2016) e os Desafios para o Futuro. Revista Brasileira de Educação Médica, 2019. v. 43, n. 4, p. 117-130.

GOMES, R.; BRINO, R.F.; AQUILANTE, A.G.; AVÓ, L.R.S. Aprendizagem Baseada em Problemas na formação médica e o currículo tradicional de Medicina: uma revisão bibliográfica. Revista Brasileira de Educação Médica, 2009. v. 33, n. 3, p. 444–451.

MINISTÉRIO DA SAÚDE. Conselho Nacional de Saúde. Resolução nº 466, de 12 de dezembro de 2012. Diretrizes e normas regulamentadoras sobre pesquisa envolvendo seres humanos. Brasília, 2012.

LEON, L.B.; ONÓFRI, F.Q. Aprendizagem Baseada em Problemas na Graduação médica – uma revisão da Literatura atual. Revista Brasileira de Educação Médica, 2015. v. 39, n. 4, p. 614-619.

NEVES, C.M.C. Autonomia da Escola Pública: Um Enfoque operacional. In VEIGA, I. P. A. da. Projeto Político Pedagógico da Escola: Uma Construção Possível. 11. Ed. Campinas, SP: Papirus, 1995. p. 95-129.

VEIGA, I.P. Perspectivas para reflexão em torno do Projeto Político Pedagógico. In: VEIGA, Ilma Passos; RESENDE, Lúcia Maria G. de (orgs). Escola: Espaço do Projeto Político-Pedagógico. Campinas, SP: Papirus, 1998.

MEIRELES, M.A.C., FERNANDES, C.C.P.; SILVA, L.S. Novas Diretrizes Curriculares Nacionais e a Formação Médica: Expectativas dos Discentes do Primeiro Ano do Curso de Medicina de uma Instituição de Ensino Superior. Revista Brasileira de Educação Médica, 2019. v. 43, n. 2, p. 67-78.

CRUZ, P.O.; CARVALHO, T.B.; PINHEIRO, L.D.P.; GIOVANNINI, P.E.; NASCIMENTO, E.G.C.; FERNANDES, T.A.A.M. Percepção da Efetividade dos Métodos de Ensino Utilizados em um Curso de Medicina do Nordeste do Brasil. Revista Brasileira de Educação Médica, 2019. v. 43, n. 2, p. 40-47.

GOLÇALVES, A.M. O Estudo da Elaboração do Projeto Político - Pedagógico de um Colégio da Rede Estadual de Maringá. Revista Educere, 2016.

Published

2020-12-31

How to Cite

MENEZES , Márcia Mendes; XAVIER , Mariza Dias; DIAS, Orlene Veloso; COSTA, Simone de Melo. (Des) conhecimento do Projeto Pedagógico de Curso de Graduação em Medicina entre Estudantes. Revista Unimontes Científica, [s. l.], vol. 22, no. 2, p. 1–8, 2020. DOI: 10.46551/ruc.v22n2a13. Disponível em: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/unicientifica/article/view/3516. Acesso em: 3 jul. 2024.

Most read articles by the same author(s)