Comics as a Tool for the Teaching and Learning about the New Coronavírus

Authors

DOI:

10.46551/ruc.v23n2a12

Keywords:

Comics; Education; Immunology; Coronavirus.

Abstract

The aim of this work was to develop a comic book relating the immune system and
the new coronavirus. A comic book (HQ) simulating SARS-CoV-2 infection in a human
organism was created. The constituents of the immune system (macrophage, B lymphocyte,
cytotoxic T lymphocyte, T helper lymphocyte, natural killer cell, dendritic cell, neutrophil,
eosinophil, basophil, IgA, IgG, IgM, cytokines and complement system) capable of acting in
this infection were enumerated. The immune responses and the mechanisms of action of the
components of the immune system were related to the infection caused by the new
coronavirus. A language accessible to people of all ages and different levels of education was
used. The comic produced may represent a positive result in learning the immunology content
associated with the new coronavirus or enhance information already acquired. For the authors,
skills such as initiative, teamwork, in addition to communication and synthesis skills were
observed. The present work can be used in association with other active learning
methodologies and, above all, serve as an inspiration for new educational approaches on the
new coronavirus to be created.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Waldemar de Paula-Júnior, Universidade Federal de Ouro Preto - UFOP

Doutorando em ciências farmacêuticas pela Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP). Ouro Preto/ MG – Brasil. Docente do Departamento de Fisiopatologia, Universidade Estadual de Montes Claros (UNIMONTES), Montes Claros/MG – Brasil.

Francisco Ferreira de Lima-Neto, Universidade Estadual de Montes Claros - Unimontes

Graduando em medicina pela Universidade Estadual de Montes Claros (UNIMONTES). Montes Claros/MG - Brasil. 

Nathália Zenaide Durães Soares, Universidade Estadual de Montes Claros - Unimontes

Graduanda em ciências biológicas pela Universidade Estadual de Montes Claros (UNIMONTES). Montes
Claros/MG - Brasil. 

Vitória Louise Mendes Fonseca, Universidade Estadual de Montes Claros - Unimontes

Graduanda em ciências biológicas pela Universidade Estadual de Montes Claros (UNIMONTES). Montes
Claros/MG - Brasil.

Renata Cristina Rezende Macedo do Nascimento, Universidade Federal de Minas Gerais- UFMG

Doutora em medicamentos e assistência farmacêutica pela Universidade Federal de Minas Gerais. Belo
Horizonte/MG - Brasil. Docente do Programa de Pós-graduação em Ciências Farmacêuticas (CiPharma), Escola de Farmácia, Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP), Ouro Preto/MG – Brasil.

Andrea Grabe-Guimarães, Universidade Federal de Ouro Preto - UFOP

Doutora em biologia celular e molecular pela Fundação Oswaldo Cruz, Cidade/Estado - Brasil. Docente do
Programa de Pós-graduação em Ciências Farmacêuticas (CiPharma), Escola de Farmácia, Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP), Ouro Preto/MG – Brasil.

References

TOPF, Joel M.; WILLIAMS, Paul N. COVID-19, Social Media, and the Role of the Public Physician. Blood Purification. Basel, v. 14, p. 1-7, 2021.

FANG, Mei Lan et al. Exploring Privilege in the Digital Divide: Implications for Theory, Policy, and Practice. Gerontologist, Oxford, v. 59, n. 1, p. 1-15, 2019.

DOS SANTOS, Jefferson Pereira Caldas et al. Vulnerability to severe forms of COVID-19: an intra-municipal analysis in the city of Rio de Janeiro, Brazil. Cadernos de Saúde Pública, Rio de Janeiro, v. 36, n. 5, p. 1-12, 2020.

NATIVIDADE, Márcio dos Santos et al. Distancing and living conditions in the pandemic COVID-19 in Salvador-Bahia, Brazil. Ciência Saúde Coletiva. Manguinhos, v. 25, n. 9, set. 2020.

CASTRO, R R et al. Spatial dynamics of the COVID-19 pandemic in Brazil. Epidemiology and Infection. Cambridge, v. 149, n. 60, 2021.

BOTELHO, Jonathas Corrêa.; DE ANDRADE, Nathália Bastos Lima. Análise do Ensino e Aprendizado do Tema Imunologia em Escolas do Município de Itaperuna - RJ. Acta Biomedica Brasiliensia, Niterói, v. 9, n. 3, p. 14-27, 2018.

CANTO, Fábio Barroso.; BARRETO, Cláudia Márcia Borges. O vídeo como Ferramenta Didático-Pedagógica Sensibilizadora para Aprendizado de Imunologia. Revista Aleph, Niterói, v., p., n. 15, 2011.

GRAY, Darren et al. Health-education to prevent COVID-19 in schoolchildren: a call to action. Infectious Diseases Poverty, Califórnia, v. 9, n. 1, p. 81, 2020.

BORGES, Tiago Silva.; ALENCAR, Gidélia. Metodologias ativas na promoção da formação crítica do estudante: o uso das metodologias ativas como recurso didático na formação crítica do estudante do ensino superior. Cairu em Revista, Cairu, v, n. 04, p. 119-143, Ago.

MARTINS, Alcina Manuela Oliveira et al. Metodologias ativas para a inovação e qualidade do ensino e aprendizagem no ensino superior. Revista EDaPECI. São Cristovão, v.19, n.3, p. 122-132, set. 2019.

SOUZA, Cacilda da Silva; IGLESIAS, Alessandro Giraldes.; PAZIN-FILHO, Antônio. Estratégias inovadoras para métodos de ensino tradicionais – aspectos gerais, Medicina, Ribeirão Preto, v. 43,n. 3, p. 284-292, março 2014

WHITTON, Nicola. Playful learning: tools, techniques, and tactics. Research in Learning Technology. Bicester, v. 26, maio 2018.

KAMEL, Claúdia.; ROCQUE, Lucia de La. As histórias em quadrinhos como linguagem fomentadora de reflexões – uma análise de coleções de livros didáticos de ciências naturais do ensino fundamental. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, Belo

Horizonte, v. 6, n.3, 2011.

SETTE, Alessandro; CROTTY, Shane. Adaptive immunity to SARS-CoV-2 and COVID-19. Cell, Cambridge, v. 184, n. 14, p. 861-880, 2021.

SORDI, Luiz Henrique Silva et al. O papel da imunidade inata na COVID-19. Rev Ciênc Saúde, Itajubá, v. 10, n. 3, p. 5-8, 2020.

TAY, Matthew Zirui et al. The trinity of COVID-19: immunity, inflammation and intervention. Natural Review Immunology. London, v. 20, n. 6, p. 363-74, 2020.

MCCOMB, Scott el al. Introduction to the Immune System. Methods Mol Biol, Clifton, N. J., v. 2024, p. 1-24, 2019

SIEGFRIED, Alexa L et al. Identifying and Prioritizing Information Needs and Research Priorities of Public Health Emergency Preparedness and Response Practitioners. Disaster Med Public Health Prep. Cambridge, v. 11, n. 5, p. 552-561, Oct. 2017.

BROWN, Ronald. Public Health Lessons Learned From Biases in Coronavirus Mortality Overestimation. Disaster Med Public Health Prep, Cambridge, v. 14, n. 3, p. 364-371, Jun. 2020.

FILHO, Lorival dos Santos.; MACHADO, Aline Rafaela da Silva Rodrigues. Conscientização e prevenção da doença de chagas. Rev. Conexão Eletrônica, Três Lagoas, v. 14, n. 1, 2017.

SILVA, Kleyfton Soares da.; FONSECA, Laerte Silva da. Bases neuroeducativas do papel das ilustrações: uma proposta de análise de livro didático. Rev. bras. Estud. pedagog., Brasília, v. 101, n. 257, p. 36-56, jan./abr. 2020.

MACEDO, Kelly Dandara et al. Metodologias ativas de aprendizagem: caminhos possíveis para inovação no ensino em saúde. Escola Anna Nery. Rio de Janeiro, v. 22, n. 3, p. 1-9, 2018.

CARVALHO, Letícia dos Santos.; MARTINS, André Ferrer P. Os quadrinhos nas aulas de Ciências Naturais: uma história que não está no gibi. Revista Educação em Questão, Natal, v.35, n. 21, p. 120-145, maio/ago. 2009.

BRANDÃO, Fabiana (coord.). COVID-19: informação e cuidado para superar a crise. Brasília: Universidade de Brasília, 2020. E-book (237 p.).

TEIXEIRA, Kádima Nayara (Coord.). A saga do COVID no corpo humano. Curitiba: Universidade Federal do Paraná.

ROCHA, Adriana Couto Pereira.; ANDRIOLA, Verginia Mello Perin. Saiba Mais Ensinando Ciências com Turma da Mônica. Contexto & Educação. Ijuí, n. 90, p. 152-168, Mai./Ago. 2013.

FORTUNA, Danielle Barros Silva. Ensino de ciências em quadrinhos e fanzines: abordagens sobre dengue, zika e chikungunya em criações de discentes do ensino superior. Revista Cajueiro, São Cristóvão, v. 2, n. 1, p. 239-285, 2020.

FALKENBERG, Mirian Benites et al. Educação em saúde e educação na saúde: conceitos e implicações para a saúde coletiva. Ciênc. saúde coletiva, Rio de Janeiro, v. 19, n. 03, p. 847-852, 2014.

HANSON, Aaron et al. The Feasibility of Utilizing a Comic for Education in the Emergency Department Setting. Health Commun, Dayton, v. 32, n. 5, p. 529-532, 2017.

ILKE, Chiedozie.; ANDERSON, Nancy. A proposal for teaching bioethics in high schools using appropriate visual education tools. Philos Ethics Humanit Med, Georgetown, v. 13, n. 1, p. 11, 2018.

SILVA, Anielson Barbosa da et al. The comics as teaching strategy in learning of students in an undergraduate management program. RAM. Revista de Administração Mackenzie. São Paulo, v. 18, n. 1, p. 40-65, 2017.

Published

2021-11-15

How to Cite

PAULA-JÚNIOR, Waldemar de; LIMA-NETO, Francisco Ferreira de; SOARES, Nathália Zenaide Durães; FONSECA, Vitória Louise Mendes; NASCIMENTO, Renata Cristina Rezende Macedo do; GRABE-GUIMARÃES, Andrea. Comics as a Tool for the Teaching and Learning about the New Coronavírus. Revista Unimontes Científica, [s. l.], vol. 23, no. 2, p. 01–26, 2021. DOI: 10.46551/ruc.v23n2a12. Disponível em: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/unicientifica/article/view/4730. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos Originais - Dossiê Doenças Infecciosas e Parasitárias