Education And Hygiene Habits: Where And How To Intervene?

Intervention Of Educational And Hygiene Habits: Where And How?

Authors

DOI:

10.46551/ruc.v24n2a9

Keywords:

Hygiene; Health education; Health promotion

Abstract

Abstract: Objective: To identify the best public and which strategies to incorporate hygiene habits to the individual that act in the prevention of individual and collective diseases. Methods: the review was carried out through a literature search using Decs descriptors of interest in the Biblioteca Virtual de Saúde and Scielo databases. After applying the inclusion and exclusion criteria, a total of 18 works were selected for analysis. Results: hygiene habits are related to disease prevention and the school institution is a place of practices aimed at child discipline and can contribute to the success of campaigns aimed at combating endemics and epidemics. Health education is preferentially addressed to children, as they are truly educable, leaving instruction reserved for adults. To improve the Public Health panorama, it is necessary to educate the great masses. Conclusion: prevention strategies through education are proposed by the State and applied by several professionals, but the teacher is responsible for most of the work to be carried out with children at school, as the child is the best target for the propagation of habits. of hygiene in health promotion for themselves and for the community

Downloads

Download data is not yet available.

References

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Higiene e Segurança nas Escolas. Brasília, DF, 2008. 75p.

GONDRA, J.G. Homo hygienicus: educação higiene e reinvenção do homem. Caderno Cedes, Campinas, v. 23, n.59, p. 25-38, abril 2003. https://doi.org/10.1590/S0101-32622003000100003

ARTEGA RODRIGUEZ, C.; KOLLING, M. G.; MESQUIDA, P. Educação e saúde: um binômio que merece ser resgatado. Rev. Bras. Educ. Med., Rio de Janeiro, v.31, n.1, apr. 2007. doi: 10.1590/S0100-55022007000100009

CANDEIAS, N. M. F. Conceito de educação e de promoção em saúde: mudanças individuais e mudanças organizacionais. Revista de Saúde Pública, v.31, n.2, São Paulo, abr. 1997. doi 10.1590/S0034-89101997000200016.

ROCHA, H. H. P. Educação escolar e higienização da infância. Cad. CEDES, Campinas, v. 23, n. 59, Apr. 2003 . doi: 10.1590/S0101-32622003000100004

PEDROTTI, S.P.; SILVA, C. A. D.; JUNQUEIRA, D. DA R.; WITCZC, C. T.; DALTROSO, F.; AQUINO, M.; MALHEIROS, M. D.; GARLET, C. C. M.; Abordagem e Aplicação de Hábitos de Higiene na Educação Infantil. XVII Seminário Ciência, Pesquisa e Extensão. UNICRUZ. RS, 2012. Disponível em: https://home.unicruz.edu.br/seminario/downloads/anais/ccs/abordagem%20e%20aplicacao%20de%20habitos%20de%20higiene%20na%20educacao%20infantil.pdf

VALLA, V.V. Educação popular e conhecimento: a monitoração civil dos serviços de saúde e educação nas metrópoles brasileiras. In: VALLA, V.V. e STOTZ, E.N. Participação Popular, Educação e Saúde: Teoria e Prática, Rio de Janeiro: Relume- Dumará, 1997. p. 105-116. https://doi.org/10.1590/S0102-311X1999000600002

BRASIL. Ministério da Educação. 2004.

FILHO, N.de A.; PAIM, J.S. Saúde coletiva: uma nova saúde pública ou campo aberto a novos paradigmas? Rev. de Saúde Pública, v. 32, n. 4, São Paulo, ago, 1998. doi: 10.1590/S0034-89101998000400001

RICHTER, A. C.; VAZ, A. F. Educar e cuidar do corpo: biopolítica no atendimento à pequena infância. Educ. rev., Belo Horizonte, v. 26, n. 2, Aug. 2010. doi: 10.1590/S0102-46982010000200006.

GONDRA, J.G. A sementeira do porvir: higiene e infância no século XIX. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 26, n. 01, 99-117p, jan/jun 2000. doi: 10.1590/S1517-97022000000100008

MARAGNO, C. A. D. et al. Teste de letramento em saúde em português para adultos. Revista Brasileira de Epidemiologia [online]. 2019, v. 22 [Acessado 16 Março 2022], e190025. Disponível em: <https://doi.org/10.1590/1980-549720190025>. Epub 01 Abr 2019. ISSN 1980-5497. https://doi.org/10.1590/1980-549720190025.

TANAKA, O.Y.; NEMES, M.I.B.; NOVAES, M.D.; BASTOS, M.G.; CÉSAR, C.L.G.; RIEDEL, L.F.; et al., J. Training of local health managers: processo identification of strategic actions. Revista de Saúde Pública, São Paulo, v. 33, n. 3, jun 1999. doi: 10.1590/s0034-89101999000300002

MONTEIRO, C.A.; NAZÁRIO, C.L. Evolução de condicionantes ambientais da saúde na infância na cidade de São Paulo (1984- 1986), Revista de Saúde Pública, São Paulo v. 34, n. 6 supl, p. 13-18, dez 2000. doi: 10.1590/S0034-89102000000700004

UNFER, B.; SALIBA, O. Avaliação do Conhecimento Popular e Práticas Cotidianas em Saúde Bucal. Revista de Saúde Pública, São Paulo, v. 34, n. 2, p. 190-195, abril 2000. doi: 10.1590/S0034-89102000000200014

VASCONCELOS, E.M., Educação popular como instrumento de reorientação das estratégias de controle das doenças infecciosas e parasitárias. Cadernos de Saúde Pública, São Paulo, 2000. doi: 10.1590/S0102-311X1998000600004.

TEIXEIRA, A. T.; FANTINATTI, M.; GONÇALVES, M. P.; SILVA, J. S. Parasitoses intestinais e saneamento básico no Brasil: estudo de revisão integrativa. Braz. J. of Develop., Curitiba, v. 6, n. 5, p. 22867-22890, mai. 2020. DOI:10.34117/bjdv6n5-006

RANCICH, A. M.; FERRARINI, S.O.; PALMA, N.H. Experiência de enseñanza aprendizaje: cambio de creencias y conductas en el manejo del agua de consumo. Revista de Saúde Pública, São Paulo, v.23, n. 3, p. 183-188, jun 1989. doi: 10.1590/S0034-89101989000300002

HANSEN, K. S.; HOFFMAN, M. B.; RODRIGUES, T. L.; FLORES, M. L. T. Hábitos de higiene: é cedo que se começa. Fórum Internacional Integrado de Cidadania. Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das missões, Santo Angelo – RS. Abr. 2006. Disponível em: https://extensao.cecierj.edu.br/material_didatico/sau2201/aula06_HabitosDeHigiene.pdf

FERREIRA, A.G. Higiene e Controlo Médico da Infância e da Escola. Caderno Cedes, Campinas, v.23, n. 59, p. 9-24, abril 2003. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ccedes/a/jrskPyMrLQhhXvb7cjdkkSP/?format=pdf&lang=pt

Published

2022-11-03

How to Cite

SILVA E DIOGO, Ana Tereza; SOUTO XAVIER, Igor; MEDEIROS DIAS, Odarah Loren; ALVES DA SILVA, Janinne Maria. Education And Hygiene Habits: Where And How To Intervene? Intervention Of Educational And Hygiene Habits: Where And How?. Revista Unimontes Científica, [s. l.], vol. 24, no. 2, p. 1–15, 2022. DOI: 10.46551/ruc.v24n2a9. Disponível em: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/unicientifica/article/view/5433. Acesso em: 22 jul. 2024.

Most read articles by the same author(s)