Estresse, Ansiedade E Depressão Em Acadêmicos De Odontologia De Uma Instituição De Montes Claros

Stress, Anxiety And Depression In Dental Students Of An Institution In Montes Claros

Authors

  • Maria Fernanda Pimenta Gonçalves Faculdade de Ciências Odontológicas
  • Pâmela Machado Rebelo Faculdade de Ciências Odontológicas
  • Marcos Vinícius Macedo de Oliveira Unimontes

DOI:

10.46551/ruc.v25n2a4

Keywords:

Saúde, Transtornos emocionais, Universitários, Futuro profissional

Abstract

This study aimed to evaluate the occurrence of stress, anxiety and depression and associated factors in dental students from a private college in the north of Minas Gerais. The data were analyzed in the statistical software SPSS version 22.0 multiple form by binary logistic regression determining associations with the occurrence of anxiety, stress and depression (p<0.05). Moderate to very severe stress was found in 37.2%, anxiety in 47.4%, and depression in 32.7%. The chance of moderate to very severe stress pictures were significantly higher in females, up to the 2nd year, who reported tachycardia when thinking about the professional future, emergence or intensification of symptoms after entering college. In anxiety, the greater chances of more severe symptoms were associated with females, up to the 4th year, feeling insomnia and tachycardia when thinking about the professional future, and frequent use of anxiolytics. The most severe cases of depression were more likely to occur among students up to the 2nd year, with difficulties in dealing with change and uncertainty, insomnia and tachycardia frequently reported when thinking about the professional future. High levels of stress, anxiety and depression in students present multifactorial aspects related to internal and external factors to the university, which shows a demand from institutions, developing projects that work on the emotional health of students, also aiming to improve their quality of life and equip them to deal with their professional future.

Downloads

Download data is not yet available.

References

SILVA, Adriano Gonçalves; CERQUEIRA, Ana Teresa de Abreu Ramos; PEREIRA, Maria Cristina. Social support and common mental disorder among medical students. Rev Bras Epidemi., v.17, n.1, p.229-242, 2014.

RODOVIDA, Tânia Adas et al. Estresse e o estilo de vida dos acadêmicos ingressantes em um curso de graduação em Odontologia. Rev ABENO. V.15, n.3, p.26-34, 2015.

COSTA, Vanessa Alexandra Ramos. Impacto do biofeedback nos níveis de stress, ansiedade e autorregulação emocional em estudantes universitários. Dissertação de Mestrado. Universidade de Aveiro; 2016.

RODRIGUES, Avelino. Stress, trabalho e doenças de adaptação. In: Franco ACL. Stress e trabalho: guia prático com abordagem psicossomática. São Paulo: Atlas; 1997.

SILVA, Maria Bernadete. As contribuições da Psicanálise na Neurometria Funcional no controle da ansiedade. Rev Cient Neuro, v.4, n.6, 2020.

WHO (WORLD HEALTH ORGANIZATION). Depressive disorder (depression). 2023. Disponível who.int/news-room/fact-sheets/detail/depression. Acesso em: 01 mai.2023.

SILVA, Alessandra Turini; GUERRA, Bárbara Trevizan. O impacto da depressão para as interações sociais de universitários. Est Pesq Psi Rev., v.14, n.2, p.429- 452, 2014.

PIERPAOLO, Limone; ANTONIA, Toto Giusi. Factors That Predispose Undergraduates to Mental Issues: A Cumulative Literature Review for Future Research Perspectives. Frontiers in Public Health, v.10, p. 2296-2565, 2022.

GOMES, Carlos Fabiano Munir et al . Transtornos mentais comuns em estudantes universitários: abordagem epidemiológica sobre vulnerabilidades. SMAD, Rev. Eletrônica Saúde Mental Álcool Drog. (Ed. port.), v.16, n. 1, p. 1-8, 2020.

ARIÑO, Daniela Ornelas; BARDAGI, Marúcia Pata. Relação entre Fatores Acadêmicos e a Saúde Mental de Estudantes Universitários. Rev Psi Pesq, v.12, n.3, 2018.

SILVA, Aizla Carolainy Emily Santos et al. Ansiedade e depressão em estudantes de nível superior de um centro universitário do nordeste brasileiro. Research, Society and Development,. v.11, n.4, 2022.

FREITAS, Ronilson Ferreira Eiad et al. Prevalência da Depressão nos Acadêmicos da Área de Saúde. Research, Society and Development, v.11, n.6, p.1-13, 2022.

LIMA, Sonia Oliveira et al. Sintomatologia depressiva e percepção do rendimento académico no estudante do ensino superior. Psicologia: Ciência e Profissão, v.39, n. e187530, p.1-14; 2019.

VIGNOLA, Rose Claudia; TUCCI, Adriana Marcassa. Adaptation and validation of the Depression, Anxiety and Stress Scale (DAS) to Brazilian portuguese. J Affect Disord., n.155, p.104-9, 2014.

LIMA, Caroline de Souza. Saúde mental e uso de álcool em estudantes universitários. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Psicologia) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2019.

FRAGELLI, Thaís Branquinho Oliveira; FRAGELLI, Ricardo Ramos.Por que estudantes universitários apresentam estresse, ansiedade e depressão? Uma rapid review de estudos longitudinais. Revista Docência do Ensino Superior, Belo Horizonte, v. 11, e029593, p. 1-21,2021.

FERREIRA, Bruno Weber. Identidade ideológica dos estudantes universitários. Educação EdiPUCRS, v.14, n.30, p.99-105, 1996.

SANTOS, Karina de Fátima et al. Aplicabilidade do Inventário de Beck nos acadêmicos de enfermagem de uma instituição de ensino de Minas Gerais. Enferm Foco, v.9, n.3, p.81-8, 2018.

IBRAHIM, Ahmed et al. A systematic review of studies of depression prevalence in university students. Journal of Psychiatric Research, v.47, n.3, p.391-400, 2013.

TABALIPA, Fábio Oliveira et al. Prevalence of anxiety and depression among medical students. Rev Bras Ed Médica, v.39, n.3, p.388-394, 2015.

NOGUEIRA-MARTINS, L. A.; NOGUEIRA- MARTINS, M. C. F. Saúde mental e qualidade de vida de estudantes universitários. Revista Psicologia, Diversidade e Saúde, [S. l.], v. 7, n. 3, p. 334–337, 2018.

BASUDAN, Sumaya; BINANZAN, Najla; ALHASSAN, Aseel. Depression, anxiety and stress in dental students. Int J Med Educ., n.8, p.197-186, 2018.

MADHAN, Balasubramanian et al. Sense of humor and its association with psychological disturbances among dental students in India. J Dent Educ., v.77, n.10, p.1338-44, 2013.

VICTORIA, Mara Sizino et al. Níveis de ansiedade e depressão em graduandos da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ). Encontro Rev Psicol., v.16, n.25, p.163-75, 2013.

CARDOSO, Hugo Ferrari. Indicadores de saúde mental em jovens: fatores de risco e de proteção. Est. Inter. Psicol., v.9, n.3, p.3-25, 2018.

LAMEU, Joelma do Nascimento; SALAZAR, Thiene Lívio; SOUZA, Wanderson Fernandes. Prevalência de sintomas de stress entre graduandos de uma universidade pública. Psicol.educ., v.42, p.13-22, 2016.

FARO, André. COVID-19 e saúde mental: a emergência do cuidado. Estudos de Psicologia, n.37, p.e200074, 2020.

BECKER, Ana Silva. O impacto na saúde mental de estudantes universitários submetidos ao ensino digital remote o isolamento social decorrente da pandemia de COVID-19: uma revisão sistemática. Revista da AMRIGS, n.65, p.184, 2021.

COELHO, Ana Paula Santos. Saúde Mental e qualidade do sono entre estudantes universitários em tempos de pandemia da COVID-19: experiência de um programa de assistência estudantil. Research, Society and Development, v.9, n.9, p.e943998074, 2020.

MALLOY-DINIZ, Leandro Fernandes et al. Saúde mental na pandemia de COVID-19: considerações práticas multidisciplinares sobre cognição,emoção e comportamento. Debates em psiquiatria, n.10, p.46-68, 2020.

SILVA, Thauany Vasconcelos et al. Quality of life, anxiety and depression in Dentistry students in the COVID-19 pandemic and related. Research, Society and Development, v.10, n.8, p.e34710817481, 2021.

SAMPAIO, Ivina Maria. Ansiedade dos estudantes de graduação em odontologia durante o atendimento clínico. Faculdade de Farmácia, Odontologia e Enfermagem, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza; 2020.

CAMPOS, Françoise Magalhães et al.. Estresse ocupacional e saúde mental no trabalho em saúde: desigualdades de gênero e raça. Cadernos Saúde Coletiva, v. 28, n. 4, p. 579–589, 2020.

LOIOLA, Elissandra Ferreira et al. Transtornos mentais evidentes no sexo feminino. Revista Cienfica da FMC. v. 15, n 3, 2020.

RIECHER-RÖSSLER, Anita. Vulnerability and Protective Factors for Mental Health: A Rereading in Gender Perspective. In: TARRICONE, I., RIECHER-RÖSSLER, Anita (org.). Health and Gender. Springer, Cham. 2019.

KAM, Suzana Xui Liu et al. Estresse em Estudantes ao longo da Graduação Médica. – Universidade de Mogi das Cruzes, 2019.

GOMES, Adelmo Serra; SILVA, Geovanna Vicente, ARAZANTE, Rafaela Rocha. A evolução do estresse e a fase de quase-exaustão como fator desencadeador da depressão. Revista Dissertar, v.30, n.1, p.131-52, 2018.

SILVA, Rodrigo Marques et al. Health alterations in nursing students after a year from admission to the undergraduate course. Rev Esc Enferm USP, n.53, p.e03450, 2019.

MOUTINHO, Ivana Lúcia Damásio. et al. Depression, stress and anxiety in medical students: A cross- sectional comparison between students from different semesters. Rev Ass Méd Bras, v.63, n.1, p.21-8, 2017.

PAIXÃO, Julya Thereza et al. Prevalência de sintomas ansiosos e depressivos em universitários da área da saúde. Enferm Foco, v.12, n.4, p.780-6, 2021.

CARVALHO, Eliane Alicrim et al. Índice de ansiedade em universitários ingressantes e concluintes de uma instituição de ensino superior. Ciência, Cuidado E Saúde, v.14, n.3, p.1290-1298, 2015.

GARBIN, Cléa Adas Saliba et al. Fatores associados ao desenvolvimento de ansiedade e depressão em estudantes de Odontologia. Revista Da ABENO, v.21, n.1, p.1086, 2021.

NOGUEIRA-MARTINS, Maria Ceriza Fantini. Humanização das relações assistenciais: a formação do profissional de saúde. 2nd ed. Casa do Psicólogo. São Paulo; 2002.

PEREIRA, Mara Dantas det al. Association of anxiety and use of anxiolytics among health-related college students. In SciELO Preprints, 2022.

CONNOR, Kathryn.; DAVIDSON, Jonathan. Generalized anxiety disorder neurobiological and pharmacotherapeutic perspectives. Biol Psychiatry, n.44, p.1286-94, 1998.

GHROUZ, Amer K. et al. Physical activity and sleep quality in relation to mental health among college students. Sleep Breath. v.23, n.2, 2019.

SEOW, Lee Seng Esmond et al. Independent and combined associations of sleep duration and sleep quality with common physical and mental disorders: Results from a multi-ethnic population-based study. PLoS ONE. v.15, n.7: e0235816, p.1-17, 2020.

ALMONDES, Katie Moraes; ARAUJO, John Fontenele. Padrão do ciclo sono-vigília Sua relacão ansiedade com em estudantes a universitários. Estudos de Psicologia, v.8, n.1, p.37-43, 2003.

VARGAS, Ivan; PERLIS, Michael L. Insomnia and depression: clinical associations and possible mechanistic links. Current Opinion in Psychology, v.34, p. 95–99, 2020.

STEIGER, Axel. Sleep and the hypothalamo-pituitary-adrenocortical system. Sleep Med Rev., n.6, p.125-38, 2002.

LEÃO, Andrea Mendes. Prevalência e fatores associados à depressão e ansiedade entre estudantes universitários da área da saúde. Dissertação (Mestrado em Saúde Pública) - Faculdade de Medicina, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza; 2018.

SILVA, Julia Fernandes da Costa. Estresse ocupacional e suas principais causas e consequências. Especialização (Gestão Empresarial) - Universidade Cândido Mendes. Rio de Janeiro; 2010.

SOUSA, Romes Bittencourt Nogueira et al.. Ansiedade, depressão e análise não linear da variabilidade da frequência cardíaca em ingressantes no ensino superior. Psicologia E Saúde Em Debate, v.6, n.2, p.213–234, 2020.

CARNEY, Robert et al. Major depression, heart rate and plasma norepinephrine in patients with coronary heart disease. Biol Psychiatry, n.45, p.458 463, 1999.

PICHON, Aurélien; NUISSIER, Frédéric; CHAPELOT, Didier. Heart rate variability and depressed mood in physical education students: a longitudinal study. Auton Neurosci., v.156, n.1-2, p.117-23, 2010.

ARAÚJO, Beatriz; ALMEIDA, Leandro; PAÚL, Maria Constança. Transição e adaptação académica dos estudantes à escola de enfermagem. Revista Portuguesa de Psicossomática, n.5, p.1, 2003.

CHICKERING Arthur; REISSER, Linda. Education and Identity. 2nd edition. San Francisco: Jossey-Bass Publishers; 1993.

BARROSO, Sabrina Martins; OLIVEIRA, Nadyara Regina; ANDRADE, Valéria Sousa. Solidão e Depressão: Relações com Características Pessoais e Hábitos de Vida em Universitários. Psicologia: Teoria e Pesquisa, n.35, p.e35427, 2019.

ABREU, Nestor; OLIVEIRA, Irismar Reis. Tratamento Psicoterápico da Depressão. In: LACERDA, Acioly Luiz Tavares de., et al. Depressão: do neurônio ao funcionamento social. Porto Alegre: Artmed; 2009.

ERINALDO, Francisco Leite Pereira et al. Estresse, depressão e a relação com o “coping” em acadêmicos de medicina. Revista Eletrônica Acervo Saúde, n.55, p.e4077, 2020.

LIMA, Victor Vitorino. et al. Repercussão do ambiente universitários em fatores comportamentais, bioquímicos e psicológico no Campus Araguaia. Corixo-Revista de Extensão Universitária, n.7, 2019.

ARIÑO, Daniela Ornellas; BARDAGI, Marúcia Patta. Relação entre Fatores Acadêmicos e a Saúde Mental de Estudantes Universitários. Revista Psicologia em Pesquisa, v.12, n.3, 2018.

AMERICAN PSYCHIATRIC ASSOCIATION. Manual diagnóstico e estatístico de transtornos mentais: D5M-5. 5 ed. Porto Alegre; Artmed, 2019.

Published

2023-07-10

How to Cite

GONÇALVES, M. F. P.; REBELO, P. M.; MACEDO DE OLIVEIRA, M. V. Estresse, Ansiedade E Depressão Em Acadêmicos De Odontologia De Uma Instituição De Montes Claros: Stress, Anxiety And Depression In Dental Students Of An Institution In Montes Claros. Revista Unimontes Científica, [S. l.], v. 25, n. 2, p. 1–24, 2023. DOI: 10.46551/ruc.v25n2a4. Disponível em: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/unicientifica/article/view/5811. Acesso em: 24 nov. 2024.

Most read articles by the same author(s)