For an inclusive education: challenges of the attention deficit disorder with hyperactivity
DOI:
10.46551/rvg26752395202018197Keywords:
TDAH; Inclusive education; School, Psychology.Abstract
Attention Deficit Hyperactivity Disorder - ADHD - is a neurobiological disorder of genetic causes, which can also be caused by the child's / youngster's living environment. Its basic characteristics are inattention, agitation and impulsivity. Given the importance of this theme, the present study seeks to elucidate pedagogical strategies to maximize the learning potential of children / young people with ADHD, measures that the family can adopt in the face of challenging behaviors and the contribution of the psychologist in this context. To this end, bibliographic rework was used as methodology, in addition to the experience and experience from classes and immersion in the Supervised Curricular Internship. We emphasize the importance of early diagnosis for referral to appropriate treatment to improve school performance and, consequently, mitigate the emotional, psychological and social impacts on the individual's life.
Downloads
References
BARBOSA, Priscila S. Dificuldades de aprendizagem. São Luiz–MA: UemaNet, 2015.
BARINI, Nayara Salomão; HAGE, Simone Rocha De Vasconcellos. Compreensão verbal de escolares com Transtorno do Déficit de Atenção e Hiperatividade, CoDAS. Vol. 27. N.5. 2015.
BRASIL. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado, 1988.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Especial. Política Nacional de Educação Especial. Brasília: SEESP, 1994.
BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei no 9394/96. 1996.
BRASIL. Conselho Nacional de Educação / Câmara de Ensino Básico. Diretrizes Nacionais para a Educação Especial na Educação Básica, Brasília, DF, 2001.
CASTELLAR; Sonia & VILHENA; Jerusa. Ensino de Geografia. São Paulo: Cengage Learning, 2010, p. 23-42.
CAVALCANTI, Lana de Souza. Cotidiano, mediação pedagógica e formação de conceitos: uma contribuição de Vygotsky ao ensino de geografia. Cad. CEDES, Campinas, v. 25, n. 66, p. 185-207, Aug. 2005.
FERREIRA Marco Paulo Maia; PRADO, Susana Agudo & CADAVIECO, Javier Fombona. Educação Inclusiva: Natureza e fundamentos. Revista de Educación, 2011.
FERREIRA, Carolina; SAMPAIO, Adriany de Ávila Melo. O ensino de geografia para estudantes com transtorno de déficit de atenção com hiperatividade. 2008, TCC (Geografia) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2008.
GLAT, R.; PLETSCH, M. D. O papel da universidade frente às políticas públicas para educação inclusiva. Revista Benjamim Constant, 10(29), 3-8, 2004.
GLAT, Rosana & FERNANDES, Edicléa Mascarenhas. Da educação segregada à educação inclusiva: uma breve reflexão sobre os paradigmas educacionais no contexto da educação especial brasileira. Revista Inclusão, v. 1, n. 1, p. 35-39, 2005.
MONTIEL, J. M. & CAPOVILLA, F. C. (Orgs.). Atualização em transtornos de aprendizagem. São Paulo: Arte Médica, 2009.
NASCIMENTO, Rosangela Pereira de. Preparando Professores para Promover a Inclusão de Alunos com Necessidades Educacionais Especiais. Londrina. 2009. Disponível em: <<http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/pde/arquivos/2496-8.pdf>. Acesso em: 17 jan. 2020.
OLIVEIRA, Clarissa Tochetto de & DIAS, Ana Cristina Garcia. Psicoeducação do transtorno do déficit de atenção/hiperatividade: o que, como e para quem informar? Temas em Psicologia, v. 26, n. 1, p. 243-261, 2018.
OLIVEIRA, Maria Márcia Costa. Alfabetização visual: uma abordagem arte-educativa para a contemporaneidade. Estudos Semióticos. Disponível em: <http://www.fflch.usp.br/dl>. Acesso em: 25 de jul. 2019.
OLIVEIRA, Marli da Silva de. 2014..Educação Inclusiva Agora. 131f. Monografia (Licenciatura em Artes Visuais) – Universidade de Brasília, Pimenta Bueno-RO, 2014.
OLIVEIRA, R. M. N; FERRARI, B. B. S.O professor e a inclusão do aluno com Déficit de Atenção e Hiperatividade, 2014. Disponível em: <http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/cadernospde/pdebusca/producoes_pde/2013/2013_uenp_edespecial_artigo_rosilaine_maria_do_no_oliveira.pdf>. Acesso em: 17 de fev. 2019.
PEREIRA-SILVA, Nara Liana et al. O papel do psicólogo escolar: Concepções de professores e gestores. Psicologia Escolar e Educacional, v. 21, n. 3, p. 407-415, 2017.
PIMENTA, Selma Garrido; LIMA, Maria do Socorro Lucena. Estágio e Docência. 2º ed. São Paulo: Cortez, 2004.
PRADO, D. G. A. et al. Dislexia e distúrbio de aprendizagem: histórico familial. DistúrbComun, São Paulo, v. 24, n.1, p.77-84, abril, 2012.
REIS, G. V. Alunos Diagnosticados com TDAH: reflexões sobre a prática pedagógica utilizada no processo educacional. Parnaíba. 2011. Disponível em: <http://www.uems.br/portal/biblioteca/2011-12-15_13-12-05.pdf>. Acesso em: 01 fev. de 2019.
RIBEIRO, Joice Alvares & DE MELO, Daniele Santana. O Lúdico No Processo Ensino Aprendizagem Do Aluno Com Transtorno De Déficit De Atenção E Hiperatividade (TDAH). Encontro Internacional de Formação de Professores e Fórum Permanente de Inovação Educacional, v. 11, n. 1, 2018.
RIBEIRO, Maria Luisa Sprovieri. Educação Especial: Desafio de Garantir Igualdade aos Diferentes. PICONEZ, Stela C. Bertholo (Coord.). A prática de ensino e o estágio supervisionado. Campinas, SP: Papirus, 2015.
ROCHA, Margarette Matesco & DEL PRETTE, Zilda Aparecida Pereira. Habilidades sociais educativas para mães de crianças com TDAH e a inclusão escolar. Psicologia Argumento, v. 28, n. 60, 2017.
ROLDÃO, M.C. Diferenciação curricular e inclusão. Campinas, SP: Papirus, 2003.
ROTTA, NewraTellechea; OHLWEILER, Lygia & RIESGO, Rudimar dos Santos. Livro, Transtornos da Aprendizagem, Abordagem Neurobiológica e Multidisciplinar. Grupo A, 2006.
ROSA, Jeâni Kelle Landre & WEIGERT, Célia; DE ABREU SOUZA, Ana Cristina Gonçalves. Formação docente: reflexões sobre o estágio curricular. Ciência & Educação (Bauru), v. 18, n. 3, p. 675-688, 2012.
ROGALSKI, Solange Menin. Histórico do surgimento da educação especial. Revista de Educação do IDEAU, v. 5, n. 12, 2010.
SANCHES, Isabel. Compreender, Agir, Mudar, Incluir. Da investigação-ação è educação inclusiva. Rev. Lusófona de Educação, Lisboa, n. 5, p. 127-142, 2005.
SILVEIRA, Flávia Furtado; NEVES, M. M. B. J. Inclusão escolar de crianças com deficiência múltipla: concepções de pais e professores. Psicologia: teoria e pesquisa, v. 22, p. 79-88, 2006.
SANT’ANA, Izabella Mendes. Educação inclusiva: concepções de professores e diretores. Psicologia em estudo, v. 10, n. 2, p. 227-234, 2005.
SMITH, C.; STRICK, L. Dificuldades de aprendizagem de A a Z. Porto Alegre: Artmed, 2001.
SOARES, Jeise do Carmo Bruno; SOUZA, José Camilo Ramos de. Geografia e arte: artes plásticas como recurso didático no ensino de geografia 6° ano do fundamental na Escola Estadual Gentil Belém. TCC (Geografia). CESP-UEA, [S.l.], 2017.
SOARES, Aline Raquel de Lima; MATOS, Ana Carolina Nunes de. O TDAH em alunos do ensino fundamental I. Psicologia. Olinda - PE, p. 1-14, 26 nov. 2017.
SCALABRIN, Izabel Cristina & MOLINARI, Adriana Maria Corder. A importância da prática do estágio supervisionado nas licenciaturas. Revista Unar, v. 7, n. 1, p. 3, 2013.
SPINNLER, C; CAMPOS, S. O; MATOS, J. O. O Transtorno do Déficit de Atenção e Hiperatividade (TDHA): Desafios e Contribuições para Pais e Educadores. Psicologado, 2019. Disponível em: <https://psicologado.com.br/psicopatologia/transtornos-psiquicos/transtorno-do-deficit-de-atencao-e-hiperatividade-tdah-desafios-e-contribuicoes-para-pais-e-educadores> . Acesso em: 03 jan. 2020.
UNESCO. Declaração de Salamanca. Conferência mundial sobre necessidades educativas especiais: acesso e qualidade. Salamanca, Espanha, 7-10 de Junho de 1994, UNESCO, Lisboa: Instituto de Inovação Educacional, 1994.
UNESCO. TRANSTORNOS MENTAIS, Estatístico. DSM-5. AMERICAN PSYCHIATRIC ASSOCIATION–APA. Porto Alegre: Artmed, 2014.
VYGOTSKY, Levi S. A. formação social da mente: O desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. 5 ed. São Paulo: Martins Fontes, 1994.
VITTA, Fabiana Cristina Frigieride; VITTA, Alberto de; MONTEIRO, Alexandra S.R. Percepção de professores de educação infantil sobre a inclusão da criança com deficiência. Revista Brasileira de Educação Especial. Associação Brasileira de Pesquisadores em Educação Especial, v. 16, n. 3, p. 415-428, 2010.
Downloads
Published
Versions
- 2020-06-29 (2)
- 2020-06-26 (1)
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Rahyan de Carvalho Alves, Victória Caroline Vidal, Carlos Daniel Rodrigues de Oliveira, Bruna França Oliveira, Carla Milena de Moura Laurentino
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
You are free to:
Share — copy and redistribute the material in any medium or format
The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
NoDerivatives — If you remix, transform, or build upon the material, you may not distribute the modified material.
No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.