Meaningful Learning and the Spatial Intelligence: a possibility of performance in school cartography

Authors

DOI:

10.46551/rvg267523952020290104

Keywords:

Meaningful Learning. , Multiple Intelligences. , School Cartography.

Abstract

The present study consists in a literature review of the correlation between the Howard Gardner’s theory of Multiple Intelligences and the Meaningful Learning theory, by David Ausubel, in a conjunct action between them in the teaching of school cartography. Starting from the understanding that the contents covered in school Geography follow a conceptual theoretical evolution, as well as cognitive, being the sequential and basic teaching for the other years of school life. Thus, the teaching seeks initially addresses the importance of cartography to geographical science until its evolution and reconstruction on teaching, through the school cartography, later relating this language whit the Gardner’s perspective about spatial intelligence, given that Geography explores the spatiality of phenomena and then connect the Ausubel’s studies about meaningful learning, where the geography teacher can appropriate theoretical and methodological elements to his praxis searching teach through cartography and a spatial language, contents whit relevance and significance to students.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Giovana Oliveira do Nasicmento, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Mestranda PPG/GEOPROF – Universidade Federal do Rio Grande do Norte – UFRN

Anderson de Almeida Morato, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte

Licenciado em Geografia – Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte – IFRN

References

ALMEIDA, R. D. Cartografia escolar. 2. ed. São Paulo: Editora Contexto, 2010.

ANTUNES, C. Inteliências Múltiplas e seus Jogos: inteligência espacial. Petrópolis: Vozes, 2009.

BEZ, L. Sobre a inteligência espacial no ensino de geografia: notas para discussão. Revista de Geografia (UFPE), Pernambuco, v. 28, n. 3, p.58-67, 2011.

CARVALHO, H. A aplicação da Teoria de Inteligências Múltiplas de Howard Gardner no ensino de Geografia. 2018. 77 f. Relatório (Mestrado) - Curso de Mestrado em Ensino de Geografia no 3ºciclo do Ensino Básico e no Ensino Secundário, Faculdade de Letras da Universidade do Porto, Porto, 2018.

CLAVAL, P. Epistemologia da Geografia. 2. ed. Florianópolis: Editora da Ufsc, 2014.

GARDNER, H. et al. Inteligências múltiplas ao redor do mundo. Porto Alegre: Artmed, 2010.

GOMES, P. C. C. Quadros Geográficos: uma forma de ver, uma forma de pensar. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2017.

GARDNER, H. Estruturas da Mente: a teoria das Inteligências Mútiplas. Porto Alegre: Artes Médicas, 1994.

LUDWING, A. B; MARTINS, R. E. M. W. A geografia escolar nos anos iniciais: uma abordagem sobre os conhecimentos cartográficos no quinto ano. In: MARTINS, R. E. M. W. et al (Org.). Educação geográfica em movimento. Goiânia: C&A Alfa Comunicação, 2019.

MENEGUETTE, A. A. C. Cartografia no século XXI: revisitando conceitos e definições. Revista Geografia e Pesquisa, Ourinhos, v. 6, n. 1, p.6-32, 2012.

MOREIRA, M; MASINI, E. F. S. Aprendizagem Significativa: a teoria de David Ausubel.São Paulo. Moraes, 1982.

NASCIMENTO, E; LUDWIG, A. B. A educação cartográfica no ensino-aprendizagem de Geografia: reflexões e experiências. Geografia Ensino & Pesquisa, Santa Maria, v. 19, n. 3, p.29-42, 2015.

SACRISTÁN, J. G.; GÓMEZ, A. L. P. Compreender e transformar o ensino. 4 ed. Porto

SANTOS, F; FECHINE, J. A. L. A cartografia escolar e sua importância para o ensino de Geografia. Caderno de Geografia, [s.l.], v. 27, n. 50, p.500-515, 3 ago. 2017.

SCHÄFFER, N. O. et al. Um globo em suas mãos: práticas para a sala de aula. 3. ed. Porto Alegre: Penso, 2011.

SMOLE, K. C. S. Múltiplas Inteligências na Prática Escolar. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação a Distância, 1999. P. 80; 16 cm. - [Cadernos da TV Escola. Inteligências Múltiplas, ISSN 1517-2341 n.1)

SELBACH, S. Geografia e Didática. Petrópolis: Vozes, 2010.

TUAN, Yi-fu. Espaço e lugar: a perspectiva da experiência. Tradução: Lívia de Oliveira. São Paulo. Difel, 1983.

VALADARES, J. A.; MOREIRA, M. A. A teoria da aprendizagem significativa: sua

fundamentação e implementação. Coimbra: Edições Almedina, 2009.

Published

2020-10-06

How to Cite

Oliveira do Nasicmento, G., & de Almeida Morato, A. . (2020). Meaningful Learning and the Spatial Intelligence: a possibility of performance in school cartography. Revista Verde Grande: Geografia E Interdisciplinaridade, 2(02), 90–104. https://doi.org/10.46551/rvg267523952020290104