EXECUTION OF EXTENSION PROJECTS IN A PANDEMIC PERIOD: SELF-ASSESSMENT AND STRATEGIES

Authors

DOI:

10.46551/rvg2675239520211176191

Keywords:

Atividades Extracurriculares, Programa de Educação Tutorial, COVID-19

Abstract

Given the challenges reflected in the implementation, maintenance and sustainability of the extension projects offered by the Tutorial Education Program PET-Strategies to Reduce Retention and Evasion at the Federal University of the Valleys of Jequitinhonha and Mucuri, it is relevant to demonstrate, in the perception of Petianos and Coordinators, what are the strategies adopted to enable the execution of these activities. Data collection was carried out through the application of an online questionnaire using the Google Forms platform. For the analysis of qualitative and quantitative data, descriptive statistics were used based on the preparation of tables and graphs. The research made it possible to register opinions on the weaknesses in relation to the remote development of the projects. The results demonstrate that it was not possible to proceed with most extension projects and that the advent of the pandemic became a limiting factor for the execution of activities, in addition to the lack of technological resources and difficulties reported by volunteers in accessing the internet. Even so, PET endeavored to develop strategies to circumvent such limitations, through the production of videos made available on social media, as well as the insertion of students in Brazilian national congresses...

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Bárbara Guedes Aguiar, Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri

Graduanda em Bacharelado em Ciência e Tecnologia – Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri. 

Luiza Loren Vieira Tavares, Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri

Graduanda em Bacharelado em Ciência e Tecnologia – Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri.

Alesson Pires Maciel Guirra, Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri

Técnico Administrativo – Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri - Instituto de Ciência e Tecnologia.

Flaviana Tavares Vieira Teixeira, Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri

Docente de Engenharia Química, Tutora do Programa de Educação Tutorial Estratégias para Diminuir a Retenção e Evasão – Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri - Instituto de Ciência e Tecnologia.

References

BRAGIATTO, Bruna Lopes; MATTA, Cristiane Maria Barra da. Adaptação acadêmica autoeficácia no contexto da pandemia COVID-19. 2020. Disonível em: <https://maua.br/files/122020/adaptacao-academica-autoeficacia-contexto-pandemia-covid-19-151501.pdf>. Acesso em: 01 mar. 2021.

CARVALHO, Cecilia Resende et al. O Programa de Educação Tutorial (PET) no contexto da crise econômica brasileira. Extensão em Foco, [S.l.], v. 1, n. 15, feb. 2018. ISSN 2358-7180. Disponível em: <https://revistas.ufpr.br/extensao/article/view/52730>. Acesso em: 04 ago. 2020.

CORDEIRO, Karolina Maria de Araújo. O Impacto da Pandemia na Educação: A Utilização da Tecnologia como Ferramenta de Ensino. 2020. Disponível em: <http://repositorio.idaam.edu.br/jspui/handle/prefix/1157>. Acesso em: 01 mar. 2021.

DAUDT, Sônia Isabel Dondonis; BEHAR, Patricia Alejandra. A gestão de cursos de graduação a distância e o fenômeno da evasão. Educação, v. 36, n. 3, p. 412-421, 2013. Disponível em: <https://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/faced/article/view/15543>. Acesso em: 25 fev. 2021.

DEARO, Patrícia Rossetti; NAKAYAMA, Jessica Tamy Oliveira; ROSSIT, Rosana Aparecida Salvador. Potencialidades e fragilidades do Programa de Educação Tutorial: percepções de acadêmicos. Caminho Aberto, p. 37-45, 2017. Disponível em: <https://periodicos.ifsc.edu.br/index.php/caminhoaberto/article/view/2071>. Acesso em: 23 ago. 2020.

FEITOSA, Raphael Alves; DIAS, Ana Maria Iório. Articulação entre ensino, pesquisa e extensão: Contribuições do programa de educação tutorial (PET) para a formação de graduandos em Biologia. Educação & Formação, v. 4, n. 3, p. 169-190, 2019. Disponível em: <https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/819>. Acesso em: 10 set. 2020.

GARCIA, José Antonio Dias; CARVALHO, Maria das Graças de Souza; LIMA, Samuel José Fernandes de; ALVES, Laís Roncato de Carvalho; SILVA, Aline Guerrera Santos; OLIVEIRA, Felipe Santana; PEREIRA, Flávia Helena; SHMIDT, Fernanda Mateus Queiroz; MOTA, Kárita Santos; ALMEIDA, Dérica Karoly Evarista; FILHO, Cloves Gomes de Carvalho. Ensino professional e tecnológico na pandemia COVID-19: context politico e educacional. 2020. Disponível em: <http://dx.doi.org/10.33448/rsd-v9i12.10789>. Acesso em: 01 mar. 2021.

GUSSO, Hélder Lima, ARCHER, Aline Battisti., Luiz, Fernanda Bordignon., Sahão, Fernanda Torres., Luca, Gabriel Gomes de., Henklain, Marcelo Henrique Oliveira., Panosso, Mariana Gomide., Kienen, Nádia., Beltramello, Otávio., & Gonçalves, Valquiria Maria. (2020). Ensino superior em tempos de pandemia: diretrizes à gestão universitária. Educação & Sociedade, 41, e238957. Disponível em: <https://www.scielo.br/pdf/es/v41/1678-4626-es-41-e238957.pdf>. Acesso em: 01 mar. 2021.

IBGE – Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística (2018). Pesquisa Nacional por Amostra de Domicílios Contínua. Acesso à internet e à televisão e posse de telefone móvel celular para uso pessoal PNAD continua. 2018. Disponível em: <https://biblioteca.ibge.gov.br/index.php/biblioteca-catalogo?view=detalhes&id=2101705> Acesso em: 01 mar. 2021.

IGUE, Érica Aparecida; BARIANI, Isabel Cristina Dib; MILANESI, Pedro Vitor Barnabé. Vivência acadêmica e expectativas de universitários ingressantes e concluintes. Psico-USF (Impr.). 2008, vol.13, n.2, pp.155-164. ISSN 1413-8271. Disponível em:<https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S141382712008000200003&script=sci_abstract&tlng=pt>. Acesso em: 01 mar. 2021.

MINAYO, Maria Cecília de Souza. Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 21. ed. Petrópolis: Vozes, 2002.

OCDE- Organisation de Cooperation et de Développement Économiques. A framework to guide an education response to the COVID-19 pandemic of 2020. 2020. Disponível em: <https://www.hm.ee/sites/default/files/framework_guide_v1_002_harward.pdf>. Acesso em: 01 de março de 2021.

PROGRAMA DE EDUCAÇÃO TUTORIAL PET ESTRATÉGIAS PARA DIMINUIR A RETENÇÃO E EVASÃO. Proposta. Disponível em: <https://sites.google.com/view/pet-estrategias/inicio?authuser=0>. Acesso em: 25 set. 2020.

SCHNEIDER, Eduarda Maria; FUJII, Rosangela Araujo Xavier; CORAZZA, Maria Júlia. Pesquisas quali-quantitativas: contribuições para a pesquisa em ensino de ciências. Revista Pesquisa Qualitativa, v. 5, n. 9, p. 569-584, 2017. Disponível em: <https://editora.sepq.org.br/index.php/rpq/article/view/157>. Acesso em: 25 fev. 2021

SILVA, Sandro Pereira et al. Extensão universitária, economia solidária e geração de oportunidades no contexto da Covid-19: uma visão a partir de três experiências concretas no território brasileiro. Instituto de Pesquisa Econômica Aplicada (Ipea). 2020. Disponível em: <http://repositorio.ipea.gov.br/handle/11058/10189>. Acesso em: 10 set. 2020.

UNIVERSISIDADE FEDERAL DOS VALES DO JEQUITINHONHA E MUCURI. PET Estratégias oferece oportunidade para alunos de Diamantina. Disponível em: <http://portal.ufvjm.edu.br/noticias/2020/pet-estrategias-oferece-oportunidade-para-alunos-de-diamantina-1>. Acesso em: 01 mar. 2021.

Published

2021-04-05

How to Cite

Guedes Aguiar, B., Vieira Tavares, L. L., Pires Maciel Guirra, A., & Tavares Vieira Teixeira, F. (2021). EXECUTION OF EXTENSION PROJECTS IN A PANDEMIC PERIOD: SELF-ASSESSMENT AND STRATEGIES. Revista Verde Grande: Geografia E Interdisciplinaridade, 3(01), 176–191. https://doi.org/10.46551/rvg2675239520211176191

Issue

Section

Relatos de Projetos e Experiências