SUPERVISED CURRICULAR INTERNSHIP IN GEOGRAPHY: REMOTE TEACHING EXPERIENCE DURING THE SOCIAL ISOLATION PERIOD (COVID-19)

Authors

DOI:

10.46551/rvg26752395202122639

Keywords:

Supervised internship. Remote teaching. Social isolation., Geography Education

Abstract

In the beginning of 2020, the world was surprised by COVID-19 and the sanitary measures adopted to contain the spread of the New Corona virus made society undergo a process of re-education of its habits. The transformations touched the work environment, as well as the educational system, and in all areas, there was the need to adapt. Thus, the aim of this paper is to report the experiences of the seventh period students (night shift) of the Geography undergraduate course at the State University of Montes Claros (headquarters) in the activities related to the period of regency in the discipline of Supervised Curricular Internship. The methodological procedures were: bibliographic consultation and analysis of federal decrees, the state resolution for the application of emergency remote teaching and the Law of Directives and Bases of National Education and presentation of activities developed during the regency period. Among the results it was possible to observe the teaching practices and strategies adopted by each school-partner and, at the same time, it was also possible to analyze the disparities, which were conceived since the relations between, teacher, student and parents, as for the tools used.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rahyan de Carvalho Alves, Universidade Estadual de Montes Claros

Graduado em Licenciatura em Geografia pela Universidade Estadual de Montes Claros (UNIMONTES - Minas Gerais). Especialista em Orientação, Supervisão, Inspeção e Gestão em Administração Escolar pela Faculdade Promove (SOEBRAS). Especialista em Gestão Ambiental e Biodiversidade com Ênfase em Geografia pela Faculdade Promove (SOEBRAS). Mestre e Doutorando em Geografia pelo Instituto de Geociências da Universidade Federal de Minas Gerais. 

Caio Carvalho Santos, Universidade Estadual de Montes Claros

Graduando em Geografia - Universidade Estadual de Montes Claros. 

João Vitor Ferreira Fernandes , Universidade Estadual de Montes Claros

Graduando em Geografia - Universidade Estadual de Montes Claros.

Amanda Karolayne Rodrigues Silva , Universidade Estadual de Montes Claros

Graduanda em Geografia - Universidade Estadual de Montes Claros. 

Maria Heloisa Pinheiro Dias , Universidade Estadual de Montes Claros

Graduanda em Geografia - Universidade Estadual de Montes Claros. 

References

ALVES, Lynn. Educação remota: entre a ilusão e a realidade. In.: Interfaces Científicas-Educação, v. 8, n. 3, pp. 348-365, 2020.

ARRUDA, Eucídio Pimenta. Educação remota emergencial: elementos para políticas públicas na educação brasileira em tempos de Covid-19. In.: EmRede, v. 7, n. 1, pp. 257-275, 2020.

BRASIL. Lei de diretrizes de base - LDB. 1996. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm>. Acesso: 30 de jan. 2021.

BRASIL. Portaria nº 343, de 17 de março de 2020. 2020a. Disponível em: <https://www.in.gov.br/en/web/dou/-/portaria-n-343-de-17-de-marco-de-2020-248564376>. Acesso: 01 de jan. 2021.

BRASIL. Portaria nº 345, de 19 de março de 2020. 2020b. Disponível em: <https://www.in.gov.br/en/web/dou/-/portaria-n-345-de-19-de-marco-de-dade25125202020>. Acesso: 01 de jan. 2021.

BRASIL. Portaria nº 473, de 12 de maio de 2020. 2020c. Disponível em: <https://www.in.gov.br/en/web/dou/-/portaria-n-473-de-12-de-maio-de-20205e%25202020>. Acesso: 01 de jan. 2021.

BRASIL. Portaria nº 544, de 16 de junho de 2020. 2020d. Disponível em: <https://www.in.gov.br/en/web/dou/-/portaria-n-544-de-16-de-junho-de-2020-2611924872>. Acesso: 01 de jan. 2021.

BRASIL. COVID-19 no Brasil e no mundo: painel coronavírus. Disponível em: <https://susanalitico.saude.gov.br/extensions/covid-19html/covid-19html.html>. Acesso: 13 de abr. 2021.

CAMACHO, Alessandra Conceição Leite Funchal et al. A tutoria na educação à distância em tempos de COVID-19: orientações relevantes. In. Research, Society and Development, v. 9, n. 5, [n. p.], 2020.

CEEMG.Conselho Estadual de Educação de Minas Gerais. Resolução CEE nº 474 de 08 de maio de 2020. 2020. Disponível em: <https://cee.educacao.mg.gov.br/index.php/legislacao-calendario-escolar-final-pandemia-covid-19>. Acesso: 30 de jan. 2021.

ESTUDE EM CASA. Regime de estudo não presencial: ensino fundamental e médio. 2020. Disponível em: <https://estudeemcasa.educacao.mg.gov.br>. Acesso: 30 de jan. 2021.

ESTÚDIO EDUCAÇÃO MG. Se liga na educação. 2020. Disponível em: <https://www.youtube.com/c/Est%C3%BAdioEduca%playlist>. Acesso: 30 de jan. 2021.

FREITAS, Bruno Miranda; COSTA, Elisangela André da Silva; LIMA, Maria Socorro Lucena. O estágio curricular supervisionado e construção da profissionalidade docente. In.: Expressão Católica, v. 6, n. 1, pp. 36-42, 2017.

MARTINS, Rosa Elisabete Militz Wypyczynski; TONINI, Ivaine Maria. A importância do estágio supervisionado em Geografia na construção do saber/fazer docente. In.: Geografia Ensino & Pesquisa, v. 20, n. 3, pp. 98-106, 2016.

MILÉO, Irlanda do Socorro de Oliveira et al. Ensino remoto emergencial e o isolamento social: a precarização da escola pública e do trabalho docente. In.: UCHOA, Antônio Marcos da Conceição; SENA, Ivânia Paula Freitas de Souza; GONÇALVES, Maria Elizabeth Souza (Orgs.). Diálogos Críticos: EAD, atividades remotas e o ensino doméstico - cadê a escola? Porto Alegre: Editora Fi, 2020. pp. 88-123.

OMS. Organização Mundial da Saúde. Coronavirus disease 2019 (COVID-19): Situation Report. - 51. 2020. Disponível em: <https://www.who.int/docs/default-source/coronaviruse/20200311-sitrep-51-covid-19.pdf?sfvrsn=1ba62e57_10>. Acesso: 01 de fev. 2021.

SCALABRIN, Izabel Cristina; MOLINARI, Adriana Maria Corder. A importância da prática do estágio supervisionado nas licenciaturas. In.: Revista Unar, v. 7, n. 1, [n. p.], 2013. Disponível em: <http://revistaunar.com.br/cientifica/volumes>. Acesso: 30 de jan. 2021.

SOUZA, Dominique Guimarães de; MIRANDA, Jean Carlos. Desafios da implementação do ensino remoto. In.: Boletim de Conjuntura, v. 4, n. 11, pp. 81-89, 2020.

Published

2021-05-01

How to Cite

Alves, R. de C., Santos, C. C., Fernandes , J. V. F., Silva , A. K. R. ., & Dias , M. H. P. . . (2021). SUPERVISED CURRICULAR INTERNSHIP IN GEOGRAPHY: REMOTE TEACHING EXPERIENCE DURING THE SOCIAL ISOLATION PERIOD (COVID-19). Revista Verde Grande: Geografia E Interdisciplinaridade, 3(02), 26–39. https://doi.org/10.46551/rvg26752395202122639

Most read articles by the same author(s)