Cartografia Escolar no Ensino Fundamental II: um breve relato de experiência

Authors

DOI:

10.46551/rvg2675239520221216222

Keywords:

Ensino de Geografia., Alfabetização Cartográfica., Base Nacional Comum Curricular.

Abstract

Maps allow us to have spatial domain and to synthesize phenomena that occur in geographic space. From a Basic Education perspective, School Cartography is much discussed at BNCC (Common National Curriculum Base), in which the sixth grade of Elementary School is the year that needs to address themes such as localization, orientation and displacements in geographic space in a more emphatic way, as to develop the students’ skills and abilities within this subject. Therefore, the present work aims to report an experience utilizing maps with sixth graders pupils in a public school in the city of Fortaleza.  To do so, different maps were used, such as a planisphere, a map of Brazil, a map of the Northeast region of said country, as well as a map of the city of Fortaleza. Such practice has demonstrated to be quite satisfactory, for there was continuous engagement and interest of the students during classes, mainly regarding Fortaleza’s map, which was probably, due to the fact that city holds several geographic places actually experienced by the students.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Daniel dos Reis Cavalcante, Universidade Estadual do Ceará

Mestre em Geografia - Universidade Estadual do Ceará. Professor do Ensino Básico de Fortaleza-CE.

Frederico de Holanda Bastos, Universidade Estadual do Ceará

Doutor em Geografia - Universidade Estadual do Ceará. Professor Adjunto UECE

References

ALMEIDA, R. D.; ALMEIDA, R. A. Fundamentos e perspectivas da Cartografia Escolar no Brasil. Revista Brasileira de Cartografia, n. 63/4, p. 885-897, 2014.

ARESI, C. A Geografia e as bases legais: PCNs, DCNs e BNCC. In: XXXV Encontro Estadual de Geografia “A Diversidade da Geografia e a Geografia da Diversidade nas primeiras décadas do século XXI”, 2018, Erechim. Anais... Rio Grande do Sul, 2018.

BNCC. Base Nacional Comum Curricular. Ministério da Educação: Brasília, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br. Acesso em 10/03/2020.

COSTA, F. R.; LIMA, F. A. F. A linguagem cartográfica e o ensino-aprendizagem da geografia: algumas reflexões. Geografia Ensino & Pesquisa, v. 16, n. 2, p, 105-116, 2012.

MARTINELLI, M. A Cartografia Escolar na abordagem temática da geografia. Boletim de Geografia, v. 19, n. 2, p. 7-42, 2001.

PCN’S. Parâmetros Curriculares Nacionais. Ministério da Educação: Brasília, 1998.

SANTOS, R. L.; CARDOSO, D. L.; BARBOSA, R. S. Princípios Básicos de Cartografia Escolar no Ensino Fundamental: teoria e prática. Revista de Ensino de Geografia, v. 5, n. 8, p. 20-42, 2014.

SEEMANN, J. Subvertendo a cartografia escolar no Brasil. Revista Geografares, n.12 , p. 138-174, 2012.

SIMIELLI, M. E. R. Cartografia no ensino fundamental e médio. In: CARLOS, A. F. A. (org.) A Geografia na sala de aula. São Paulo: Editora Contexto, 1999.

Published

2022-08-03

How to Cite

Cavalcante, D. dos R., & Bastos, F. de H. (2022). Cartografia Escolar no Ensino Fundamental II: um breve relato de experiência. Revista Verde Grande: Geografia E Interdisciplinaridade, 4(01), 216–222. https://doi.org/10.46551/rvg2675239520221216222

Issue

Section

Relatos de Projetos e Experiências