Residência Pedagógica Geografia/UNIMONTES: relato de experiência em tempo de pandemia do COVID-19
DOI:
10.46551/rvg26752395202212437Keywords:
Remote Teaching; Geography teaching; Pedagogical Residence.Abstract
In the face of changes in society, especially in the year 2020, in which we were taken by surprise by the pandemic of COVID-19, it is essential to develop new educational practices. The purpose of this article is to report experiences lived through practices applied in remote education, activities developed through the Pedagogical Residence - RP. The practice was developed with students from the 6th year of elementary school at E.E. Carlos Versiani, in which we encourage student participation in view of the difficulties experienced in Distance Learning - Distance Learning.
Downloads
References
BENEDITO, S. V. C.; DE CASTRO FILHO, P. J. A educação básica cearense em época de pandemia de Coronavírus (COVID-19): perspectivas e desafios no cenário educacional brasileiro. Revista Nova Paideia-Revista Interdisciplinar em Educação e Pesquisa, v.2, n.3, p. 58-71, 2020.
BIESTA, G. J. J. The beautiful risk of education. United States: Paradigman Publishers, 2013.
BOZKURT, Aras; SHARMA, Ramesh C. Emergency remote teaching in a time of global crisis due to CoronaVirus pandemic. Asian Journal of Distance Education, v. 15, n. 1, p. i-vi, 2020.
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado Federal, 1988.
CURY, Carlos Roberto Jamil. Educação escolar e pandemia. Pedagogia em Ação, v. 13, n. 1, p. 8-16, 2020.
BRIGHOUSE, H. Sobre educação. São Paulo: Editora Unesp, 2016.
CORDEIRO, Karolina Maria de Araújo. O Impacto da Pandemia na Educação: A Utilização da Tecnologia como Ferramenta de Ensino, 2020.
DOMICÍLIOS, T. I. C. Pesquisas e Indicadores-2019. Domicílios com acesso à internet, 2019. Disponível em: <https://www.ibge.gov.br/estatisticas/sociais/populacao/17270-pnad continua.html?edicao=23205&t=destaques>. Acesso em: 22 fev. 2021.
CARVALHO FILHO, Odair Ribeiro de; GENGNAGEL, Claudionei Lucimar. Ensino de geografia em tempos da covid-19: tecnologias e uso de plataformas de educação para o ensino remoto em Ribeirão Preto/SP e em Passo Fundo/RS. Revista Ensaios de Geografia, Niterói, vol. 5, nº 10, p. 88-94, julho de 2020.
FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia. 15. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2014.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1981.
GONÇALVES, Sheila Maria Santos; SILVA, João Felix da; BENTO, Maria das Graças. Relato sobre o Programa de Residência Pedagógica: Um olhar sobre a Formação Docente. Id on Line Rev. Mult. Psic., Dezembro/2019, vol.13, n.48, p. 670-683. ISSN: 1981-1179.
INSTITUTO PENÍNSULA. Sentimento e percepção dos professores brasileiros nos diferentes estágios do Coronavírus no Brasil. Disponível em: <https://www.institutopeninsula.org.br/pesquisa-sentimento-e-percepcao-dosprofessores-nos-diferentes-estagios-do-coronavirus-no-brasil/>. Acesso em: 20 fev. 2021.
INSTITUTO PENÍNSULA. Pesquisa do Instituto Península aponta: 60% dos professores acreditam que os alunos não evoluíram no aprendizado em 2020. Disponível em: . Acesso em: 20 fev. 2021.
PASINI, C. G. D., CARVALHO, E. de, ALMEIDA, L. H. C. A educação híbrida em tempos de pandemia: algumas considerações. Disponível em: <://www.ufsm.br/app/uploads/sites/820/2020/06/Textos-para-Discussao-09-Educacao-Hibrida-em-Tempos-de-Pandemia>. Acesso em: 25 de jan. 2021.
RODRIGUES, G. da S.. Análise do uso da metodologia ativa problem based learning (pbl) na educação profissional. Periódico Científico outras palavras, v. 12, n. 2, 2016, p. 24-34.
SANTOS, M. (2004). A Natureza do Espaço – Técnica, Tempo, Razão e Emoção. 4ª ed. São Paulo: Edusp
SANTOS, Júlio César Furtado. Aprendizagem significativa: modalidades de aprendizagem e o papel do professor. 1ª Ed. Porto Alegre: Mediação, 2008.
SILVA, Jorge Luiz Barcellos da. Quais saberes constituem um bom professor de Geografia? In: TONINI, Ivaine Maria et al (Orgs.). O ensino de Geografia e suas composições curriculares. Porto Alegre, RS: UFRGS, 2011. p. 221-231.
YOUNG, M. O futuro da educação em uma sociedade do conhecimento: o argumento radical em defesa de um currículo centrado em disciplinas. Revista Brasileira de Educação, v. 16, n. 48, p. 609-633, 2011.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Vanessa Tamiris Rodrigues Rocha, Maria Júlia de Souza Leite, Jessica Lorrany Santana Rodrigues, Dulce Pereira dos Santos, Rahyan de Carvalho Alves
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
You are free to:
Share — copy and redistribute the material in any medium or format
The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
NoDerivatives — If you remix, transform, or build upon the material, you may not distribute the modified material.
No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.