Educação 4.0 e aprendizagem no contexto da pandemia da Covid-19
DOI:
10.46551/rvg2675239520221155173Keywords:
Education 4.0. Covid-19. Learning.Abstract
Abstract
This research aims to analyze the importance of Education 4.0, education model of the digital age, in the context of the Covid Pandemic 19. For its development, an integrative literature review was carried out in the scientific databases of the Capes, SciElo and Google Academic Journal Portal. The results indicated that the Pandemic intensified the use of technological resources in the remote educational process, contributing to the development of learning, as well as to minimizing economic and social differences and the installation of learning difficulties in students. In this scenario, education 4.0, in addition to transforming the traditional teaching model, innovating pedagogical practice, helps schools innovate and enhance the teaching and apprenticeship process from remote activities in order to develop skills and competences that favor creativity to solve problems, attitudes of empathy and cooperation, critical thinking and the ability to work in a team.
Keywords: Education 4.0. Covid-19. Learning.
Downloads
References
ARAÚJO, Denise Conceição Garcia; OLIVEIRA, Letícia Natália; BERETTA, Regina Célia de Souza; BITTAR, Cléria Maria Lobo. Percepções sobre o ensino remoto-domiciliar durante o isolamento físico: o que as mães têm a nos relatar? Saude soc. n.31, v. 1, 17 Jan 2022. Disponível em: https://scielosp.org/article/sausoc/2022.v31n1/e200877/. Acesso em: 05 mar.2022.
BAUMAN, Zygmunt. Modernidade Líquida. Rio de janeiro: Jorge Zahar, 2001.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.
BRASIL. Lei nº 10.973, de 2 de dezembro de 2004. Dispõe sobre incentivos à inovação e à pesquisa científica e tecnológica no ambiente produtivo e dá outras providências. Brasília: DOU n. 232, 3 dez. 2004.
CARVALHO NETO, C. Z. Educação 4.0: princípios e práticas de inovação em gestão e docência. São Paulo: Laborciencia editora, 2018.
CHARKZUK, Simone Bicca. Sustentar a Transferência no Ensino Remoto: docência em tempos de pandemia. Educ. Real. n. 45, v. 4, 2020. Disponível em: https://www.scielo.br/j/edreal/a/S7dGKjBx7Ch4FxCwVc93pVg/?lang=pt. Acesso em: 12 mar.2022.
FÜHR, Regina Cândida. A tecno pedagogia na esteira da educação 4.0: aprender a aprender na cultura digital. Disponível em: http://docplayer.com.br/110515126-A-tecnopedagogia-na-esteira-da-educacao-4-0-aprender-a-aprender-na-cultura-digital.html. Postado em 2018. Acesso em: 20 mar.2021.
FÜHR, Regina Cândida; HAUBENTHAL, Wagner Roberto. Educação 4.0 e seus impactos no Século XXI. In: Educação no Século XXI: Tecnologia. V. 36 Belo Horizonte - MG: Ed. Poisson, 2019, p. 61-66. Disponível em: https://www.poisson.com.br/livros/educacao/volume36/Educacao_no_seculoXXI_vol36.pdf. Acesso em: 20 mar.2021.
GARCIA, Fabrício. Qual a diferença entre EAD e ensino remoto. Disponível em: https://www.qstione.com.br/blog/artigos/ensino/qual-a-diferenca-entre-ead-e-ensino-remoto/ Postado em: 2020. Acesso em: 23 mar.2021.
GAROFALO, Débora. Educação 4.0: o que devemos esperar. Disponível em: https://mail.google.com/mail/u/0/?tab=rm&ogbl#inbox/FMfcgxwLswPCmNpkqZSjTPTnVGflDBbd?projector=1&messagePartId=0.15. Postado em 07 mar.2018. Acesso em: 20 mar.2021.
GÓMEZ, Ángel I. Pérez. Educação na era digital: A Escola Educativa. Porto Alegre: Penso, 2015.
HODGES, Charles; MOORE, Stephanie; LOCKEE, Barb; TRUST, Torrey; BOND, Aaron. The Difference Between Emergency Remote Teaching and Online Learning. Disponível em: https://er.educause.edu/articles/2020/3/the-difference-between-emergency-remote-teaching-and-online-learning#fn1 Postado em: mar.2020. Acesso em: 28 mar.2021.
INSFRAN, Fernanda; LADEIRA, Thalles Azevedo; FARIA, Samela Estefany Francisco. Fracasso escolar e medicalização na educação: A culpabilização individual e o fomento da cultura patologizante. Movimento. v.7, n.15, 2020.
LIMA, D. D. C. B. P., & SOUSA, L. S. de L. Educação a Distância (EaD): Processos de Mediação e Uso das Tecnologias em uma Abordagem Transdisciplinar. EaD Em Foco, v5, n.3. 2015. Disponível em: https://doi.org/10.18264/eadf.v5i3.317. Acesso em: 20 mar.2022.
MOMETTI, Carlos. Novos tempos exigem novas posturas: o papel do professor na educação 4.0. Congresso Internacional de Educação e Tecnologias. 14 a 28.ago.2020. Disponível em: https://cietenped.ufscar.br/submissao/index.php/2020/article/view/1789 Acesso em: 21 mar.2021.
MOREIRA, Rosane de Paula; MORATO, Rafael dos Santos. Educação 4.0 e as tecnologias da informação e comunicação (TICS): a educação em direitos humanos no uso do whatsapp. SCIAS. Direitos Humanos e Educação. Belo Horizonte, v.3, n.1 p. 95-117, jan/jun. 2020. Disponível em: file:///D:/Downloads/andrade1111-journal-manager-5.-educao-4.0%20(1).pdf. Acesso em: 12 mar.2022.
MOURA, Wadrian Araújo; TARGINO, Vasti Nascimento; SILVA, Andrya Letícia Araújo; DENTES, Fabricio da Silva; D’PAULA, Jair Ferreira. Maker 4.0 – o impacto da educação 4.0 no modo de aprender dos alunos do ensino médio. RESBAM: Rev.Ens.Saúd.Biote.Am. v. 2, n. esp. I FINTER, p. 24-32. out. 2020. Disponível em: http://periodicos.ufam.edu.br/resbam Acesso em: 20 mar.2021.
NÓVOA, Antonio. Formação de professores e profissão docente. In: NÓVOA, Antonio (Coord) Os professores e sua formação. Lisboa: Dom Quixote,1995.
PATTO, Maria Helena Souza. A produção do fracasso escolar: Histórias de submissão e rebeldia. (4ª ed). São Paulo: Casa do Psicólogo, 2015.
SAE DIGITAL. Educação 4.0: tudo o que você precisa saber. Disponível em: https://sae.digital/educacao-4-0/. Postado em 2020. Acesso em: 20 mar.2021.
SANTOS, Beatrice Paiva et al. Indústria 4.0: desafios e oportunidades. Revista Produção e Desenvolvimento, v. 4, n. 1, p. 111-124, 2018.
SANTOS COSTA, Helen Kelle et al. Inovação e empreendedorismo como caminhos para novos modelos de ensino/aprendizagem. Informação & Informação, 2017, v. 22, n. 3, p. 211-233.
SANTOS, Jamilly Rosa; ZABOROSKI, Elisângela Aparecida. Ensino remoto e pandemia Covid-19: desafios e oportunidades de alunos e professores. Interacções. n. 55, p. 41-57, 2020.
SILVA, Cidinha da. Ações afirmativas em educação: experiências brasileiras. São Paulo: Summus, 2003.
SOBRINHO JUNIOR, João Ferreira; MORAES, Cristina de Cássia Pereira de. A COVID-19 e os reflexos sociais do fechamento das escolas. Dialogia, São Paulo, n. 36, set./dez. 2020, p. 128-148. Disponível em: file:///D:/Downloads/18249-81564-1-PB%20(1).pdf. Acesso em: 12 mar.2022.
TAVARES, Wolmer Ricardo. Educação 4.0. Disponível em: http://www.gestaouniversitaria.com.br/artigos/educacao-4-0. Postado em 2020. Acesso em: 28 mar.2021.
VASCONCELLOS, Celso dos Santos. Avaliação: concepção dialética libertadora do processo de avaliação escolar. 17ª ed. São Paulo: Libertad, 2004.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Rozalina Cássia de Andrade Ruas Costa, Werônica Maria Brito Santos, Iara Maria Soares Costa da Silveira
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
You are free to:
Share — copy and redistribute the material in any medium or format
The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
NoDerivatives — If you remix, transform, or build upon the material, you may not distribute the modified material.
No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.