Educação 4.0 e aprendizagem no contexto da pandemia da Covid-19

Authors

DOI:

10.46551/rvg2675239520221155173

Keywords:

Education 4.0. Covid-19. Learning.

Abstract

Abstract

This research aims to analyze the importance of Education 4.0, education model of the digital age, in the context of the Covid Pandemic 19. For its development, an integrative literature review was carried out in the scientific databases of the Capes, SciElo and Google Academic Journal Portal. The results indicated that the Pandemic intensified the use of technological resources in the remote educational process, contributing to the development of learning, as well as to minimizing economic and social differences and the installation of learning difficulties in students. In this scenario, education 4.0, in addition to transforming the traditional teaching model, innovating pedagogical practice, helps schools innovate and enhance the teaching and apprenticeship process from remote activities in order to develop skills and competences that favor creativity to solve problems, attitudes of empathy and cooperation, critical thinking and the ability to work in a team.

Keywords: Education 4.0. Covid-19. Learning.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rozalina Cássia de Andrade Ruas Costa, Faculdades Integradas do Norte de Minas

Mestra em História Social pela Universidade Estadual de Montes Claros (2014), possui graduação em Pedagogia também pela Universidade Estadual de Montes Claros e especializacão em Docência do Ensino Superior pela Universidade Federal do Rio de Janeiro. 

Werônica Maria Brito Santos, Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia do Norte de Minas Gerais

Mestre em Geografia pela Universidade Estadual de Montes Claros - UNIMONTES; Graduada em Geografia Licenciatura Plena - Instituto Superior de Educação de Montes Claros ISEMOC; Especialista em Docência no Ensino Superior - FUNORTE ; Especialista em Educação a Distância - IFNMG e  Especialista em Educação Inclusiva - FAVENORTE. Atualmente é Professora no Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia do Norte de Minas Gerais, IFNMG - Campus Pirapora.

Iara Maria Soares Costa da Silveira, Universidade Estadual de Montes Claros

Doutora em Geografia  pela Universidade Federal de Uberlândia, Mestrado em Geografia pela Universidade Federal de Uberlândia, Especialista em Geografia e Meio Ambiente, Saneamento e Meio Ambiente. É licenciada em Geografia pela Fundação Norte-Mineira de Ensino Superior. Atualmente é professora efetiva do Deartamento de Geociências - Universidade Estadual de Montes Claros,

References

ARAÚJO, Denise Conceição Garcia; OLIVEIRA, Letícia Natália; BERETTA, Regina Célia de Souza; BITTAR, Cléria Maria Lobo. Percepções sobre o ensino remoto-domiciliar durante o isolamento físico: o que as mães têm a nos relatar? Saude soc. n.31, v. 1, 17 Jan 2022. Disponível em: https://scielosp.org/article/sausoc/2022.v31n1/e200877/. Acesso em: 05 mar.2022.

BAUMAN, Zygmunt. Modernidade Líquida. Rio de janeiro: Jorge Zahar, 2001.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.

BRASIL. Lei nº 10.973, de 2 de dezembro de 2004. Dispõe sobre incentivos à inovação e à pesquisa científica e tecnológica no ambiente produtivo e dá outras providências. Brasília: DOU n. 232, 3 dez. 2004.

CARVALHO NETO, C. Z. Educação 4.0: princípios e práticas de inovação em gestão e docência. São Paulo: Laborciencia editora, 2018.

CHARKZUK, Simone Bicca. Sustentar a Transferência no Ensino Remoto: docência em tempos de pandemia. Educ. Real. n. 45, v. 4, 2020. Disponível em: https://www.scielo.br/j/edreal/a/S7dGKjBx7Ch4FxCwVc93pVg/?lang=pt. Acesso em: 12 mar.2022.

FÜHR, Regina Cândida. A tecno pedagogia na esteira da educação 4.0: aprender a aprender na cultura digital. Disponível em: http://docplayer.com.br/110515126-A-tecnopedagogia-na-esteira-da-educacao-4-0-aprender-a-aprender-na-cultura-digital.html. Postado em 2018. Acesso em: 20 mar.2021.

FÜHR, Regina Cândida; HAUBENTHAL, Wagner Roberto. Educação 4.0 e seus impactos no Século XXI. In: Educação no Século XXI: Tecnologia. V. 36 Belo Horizonte - MG: Ed. Poisson, 2019, p. 61-66. Disponível em: https://www.poisson.com.br/livros/educacao/volume36/Educacao_no_seculoXXI_vol36.pdf. Acesso em: 20 mar.2021.

GARCIA, Fabrício. Qual a diferença entre EAD e ensino remoto. Disponível em: https://www.qstione.com.br/blog/artigos/ensino/qual-a-diferenca-entre-ead-e-ensino-remoto/ Postado em: 2020. Acesso em: 23 mar.2021.

GAROFALO, Débora. Educação 4.0: o que devemos esperar. Disponível em: https://mail.google.com/mail/u/0/?tab=rm&ogbl#inbox/FMfcgxwLswPCmNpkqZSjTPTnVGflDBbd?projector=1&messagePartId=0.15. Postado em 07 mar.2018. Acesso em: 20 mar.2021.

GÓMEZ, Ángel I. Pérez. Educação na era digital: A Escola Educativa. Porto Alegre: Penso, 2015.

HODGES, Charles; MOORE, Stephanie; LOCKEE, Barb; TRUST, Torrey; BOND, Aaron. The Difference Between Emergency Remote Teaching and Online Learning. Disponível em: https://er.educause.edu/articles/2020/3/the-difference-between-emergency-remote-teaching-and-online-learning#fn1 Postado em: mar.2020. Acesso em: 28 mar.2021.

INSFRAN, Fernanda; LADEIRA, Thalles Azevedo; FARIA, Samela Estefany Francisco. Fracasso escolar e medicalização na educação: A culpabilização individual e o fomento da cultura patologizante. Movimento. v.7, n.15, 2020.

LIMA, D. D. C. B. P., & SOUSA, L. S. de L. Educação a Distância (EaD): Processos de Mediação e Uso das Tecnologias em uma Abordagem Transdisciplinar. EaD Em Foco, v5, n.3. 2015. Disponível em: https://doi.org/10.18264/eadf.v5i3.317. Acesso em: 20 mar.2022.

MOMETTI, Carlos. Novos tempos exigem novas posturas: o papel do professor na educação 4.0. Congresso Internacional de Educação e Tecnologias. 14 a 28.ago.2020. Disponível em: https://cietenped.ufscar.br/submissao/index.php/2020/article/view/1789 Acesso em: 21 mar.2021.

MOREIRA, Rosane de Paula; MORATO, Rafael dos Santos. Educação 4.0 e as tecnologias da informação e comunicação (TICS): a educação em direitos humanos no uso do whatsapp. SCIAS. Direitos Humanos e Educação. Belo Horizonte, v.3, n.1 p. 95-117, jan/jun. 2020. Disponível em: file:///D:/Downloads/andrade1111-journal-manager-5.-educao-4.0%20(1).pdf. Acesso em: 12 mar.2022.

MOURA, Wadrian Araújo; TARGINO, Vasti Nascimento; SILVA, Andrya Letícia Araújo; DENTES, Fabricio da Silva; D’PAULA, Jair Ferreira. Maker 4.0 – o impacto da educação 4.0 no modo de aprender dos alunos do ensino médio. RESBAM: Rev.Ens.Saúd.Biote.Am. v. 2, n. esp. I FINTER, p. 24-32. out. 2020. Disponível em: http://periodicos.ufam.edu.br/resbam Acesso em: 20 mar.2021.

NÓVOA, Antonio. Formação de professores e profissão docente. In: NÓVOA, Antonio (Coord) Os professores e sua formação. Lisboa: Dom Quixote,1995.

PATTO, Maria Helena Souza. A produção do fracasso escolar: Histórias de submissão e rebeldia. (4ª ed). São Paulo: Casa do Psicólogo, 2015.

SAE DIGITAL. Educação 4.0: tudo o que você precisa saber. Disponível em: https://sae.digital/educacao-4-0/. Postado em 2020. Acesso em: 20 mar.2021.

SANTOS, Beatrice Paiva et al. Indústria 4.0: desafios e oportunidades. Revista Produção e Desenvolvimento, v. 4, n. 1, p. 111-124, 2018.

SANTOS COSTA, Helen Kelle et al. Inovação e empreendedorismo como caminhos para novos modelos de ensino/aprendizagem. Informação & Informação, 2017, v. 22, n. 3, p. 211-233.

SANTOS, Jamilly Rosa; ZABOROSKI, Elisângela Aparecida. Ensino remoto e pandemia Covid-19: desafios e oportunidades de alunos e professores. Interacções. n. 55, p. 41-57, 2020.

SILVA, Cidinha da. Ações afirmativas em educação: experiências brasileiras. São Paulo: Summus, 2003.

SOBRINHO JUNIOR, João Ferreira; MORAES, Cristina de Cássia Pereira de. A COVID-19 e os reflexos sociais do fechamento das escolas. Dialogia, São Paulo, n. 36, set./dez. 2020, p. 128-148. Disponível em: file:///D:/Downloads/18249-81564-1-PB%20(1).pdf. Acesso em: 12 mar.2022.

TAVARES, Wolmer Ricardo. Educação 4.0. Disponível em: http://www.gestaouniversitaria.com.br/artigos/educacao-4-0. Postado em 2020. Acesso em: 28 mar.2021.

VASCONCELLOS, Celso dos Santos. Avaliação: concepção dialética libertadora do processo de avaliação escolar. 17ª ed. São Paulo: Libertad, 2004.

Published

2022-07-28

How to Cite

Costa, R. C. de A. R., Santos, W. M. . B., & Silveira, I. M. S. C. da. (2022). Educação 4.0 e aprendizagem no contexto da pandemia da Covid-19. Revista Verde Grande: Geografia E Interdisciplinaridade, 4(01), 155–173. https://doi.org/10.46551/rvg2675239520221155173