Mapa conceitual enquanto instrumento de avaliação da prática docente: desafios no contexto da pandemia em Tefé – AM

Authors

DOI:

10.46551/rvg26752395202213858

Keywords:

Ensino remoto, COVID 19 , Professor , Mapa conceitual

Abstract

Given the pandemic scenario of covid-19, there were major changes in the new teaching modality. It is important to understand and discuss about education and by the way remote learning. This article presents the use of the conceptual map for the assessment and challenges that teachers are facing in the pandemic in the city of Tefé, State of Amazonas. This work aims at the perception of teaching practices in education during this period, from that, the process carried out consists of evaluating the challenges of teachers in basic education as an instrument that is necessary to identify the main limitations faced by them in the pandemic context. . Therefore, the discussion proposed here illustrates the perception of remote classes during the pandemic, which consists in the setback of the teaching of Geography, the challenges that teachers face in their classes, and students, in turn, do not have access to classes, that is, , hinders the development of their geographical reasoning. The discussion presents results of the current scenario by obtaining data collected in the school that indicate the importance of the classroom teacher and their difficulties in overcoming the new teaching model.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Mery Ana Pacaya Poquis, Universidade do Estado do Amazonas

Licenciada em Geografia. Centro de Estudos Superiores de Tefé (CEST), Universidade do Estado do Amazonas - UEA.

Francisco Davy Braz Rabelo, Universidade do Estado do Amazonas

Doutor em Geografia. Professor Adjunto do Colegiado de Geografia, Centro de Estudos Superiores de Tefé (CEST), Universidade do Estado do Amazonas - UEA. 

References

AGUIAR, J. G. de.; CORREIA, P. R. M. Como fazer mapas conceituais? Estabelecendo parâmetros de referências e propondo atividades de treinamento. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, v. 13, n. 2, 2013.

ARCHELA, R. S.; GRATÃO, L. H. B.; TROSTDORF, M. A. S. O lugar dos mapas mentais na representação do lugar. Geografia, Londrina, v. 13, n. 1, jan./jun. 2004.

ASCENÇÃO, V. de O. R.; VALADÃO, R. C. SILVA, P. A. Do uso pedagógico de mapas ao exercício do Raciocínio Geográfico. Boletim Paulista de Geografia, v. 99, p. 34-51, 2018.

CASTELLAR, S. M. V. A percepção do espaço e a distinção entre o objetivo e seu nome. In: RUFINO, S. M. V. C. (Org.). Ensino de geografia. Cadernos Cedes, n. 39, p. 88-96, dezembro de 1996.

CICUTO, C. A. T.; CORREIA, P. R. M. Estruturas hierárquicas inapropriadas ou limitadas em mapas conceituais: um ponto de partida para promover a aprendizagem significativa. Aprendizagem Significativa em Revista, v. 3, n. 1, p. 1-11, 2013.

FERREIRA, A. da S.; MACIEL, S. A. As dificuldades no ensino-aprendizagem da disciplina geografia na unidade escolar Godofredo Freire (PI). Revista de Estudos e Pesquisas em Ensino de Geografia, Florianópolis, v. 1, n. 1, maio 2017.

HARLEY, J. Brian. A nova história da Cartografia. O Correio da Unesco, v.19, n. 8, p. 4-9, ago. 1991.

KATUTA, Â. M. Uso de mapas. Alfabetização cartográfica e/ou leiturização cartográfica? Nuances, v. 3, 1997.

LACERDA, F. das C. S.; Utilização dos Mapas Mentais Para a Contextualização do Conceito de Espaço Geográfico. V CONEDU Congresso Nacional de Educação. Universidade Federal de Campinas Grande – CFP, 2018

LANDIM NETO, F. O.; DIAS, R. H. L. Mapas mentais e a construção de um ensino de Geografia significativo: algumas reflexões. Revista Eletrônica Geoaraguaia, Barra do Garças, v. 1, n. 1, p. 1-12, jan./jul. 2011.

LIMA, G. Â. B. Mapa Conceitual como ferramenta para organização do conhecimento em sistema de hipertextos e seus aspectos cognitivos. Perspect. ciênc. inf., Belo Horizonte, v. 9 n. 2, p. 134-145, jul./dez. 2004.

MACÊDO, R. C.; MOREIRA, K. da S. Ensino de Geografia em tempos de Pandemia: vivências na Escola Municipal Professor Américo Barreira, Fortaleza – CE. Revista VERDE grande. Geografia e Interdisciplinaridade, v. 2, n. 2, 2020.

MORAIS, Jackson Junio Paulino. Geografia Escolar em Tempos de COVID-19. Pedagogia em Ação, Belo Horizonte, v. 13, n. 1, 2020.

MOREIRA, M. A. Mapas conceituais e aprendizagem significativa. Porto Alegre: Instituto de Física – UFRGS, 1997.

OLIVEIRA, S. B. de; COSTA SOBRINHO, W. F. R. da. Ensino de Geografia: teorias e práticas. Teresina: FAM, 2018.

RICHTER, D. O mapa mental no ensino de geografia: concepções e proposta para o trabalho docente. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2011.

SILVA, M. J. S. da; NASCIMENTO, L. F. A. do; FELIX, P. W. S. de A. Ensino remoto e educação geográfica em tempos de pandemia. Maceió: Centro Cultural de Exposição Ruth Cardoso, 2020.

SOUZA, N. A. de; BORUCHOVITCH, E. Mapas Conceituais: Estratégia de Ensino/Aprendizagem e Ferramenta Avaliativa. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 26, n. 3, p.195-218, dez. 2010.

VIGOTSKI, L. S. A construção do pensamento e da linguagem. Trad. Paulo Bezerra. São Paulo: Martins Fontes, 2000.

Published

2022-02-22

How to Cite

Poquis, M. A. P. ., & Rabelo, F. D. B. (2022). Mapa conceitual enquanto instrumento de avaliação da prática docente: desafios no contexto da pandemia em Tefé – AM. Revista Verde Grande: Geografia E Interdisciplinaridade, 4(01), 38–58. https://doi.org/10.46551/rvg26752395202213858