NATIONAL POLICY OF THE TEXTBOOK AND THE GEOGRAFY TEACHING: A VIEW ON CITIZEN FORMATION

Authors

DOI:

10.46551/rvg26752395202210523

Keywords:

Textbook policy. Teaching geography. citizenship.

Abstract

This article aims to propose reflections in order to identify how textbooks, in the current context, from the dynamics of PNLD, have contributed to the teaching of Geography in the sense formation for citizenship. Therefore, some aspects of the most recent notices of the PNLD (PNLD 2020, PNLD 2021, PNLD 2023) are analyzed in order to understand which considerations encompass the perspective of citizenship and which can contribute to the teaching of Geography in schools. In addition, some aspects related to content, methodological aspects, graphic quality, activities and complementary texts are considered, as it is understood that they are essential in the educational process and for the formation process for citizenship.

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Author Biographies

Carina Copatti, Universidade Federal do Espiríto Santo

Doutora em Educação nas Ciências (UNIJUI). Pós-doutora em Políticas Educacionais (UFFS). Licenciada em Geografia e Mestra em Educação (UPF). Professora Adjunta do Departamento de Educação, Política e Sociedade (UFES, Campus Goiabeiras).

Leonardo Pinto dos Santos, Universidade Federal do Pará

Atualmente é Professor da Faculdade de Geografia da Universidade Federal do Pará - Campus Altamira, onde coordena o Laboratório de Práticas de Ensino de Geografia (LabPrat) e o Curso de Especialização em Práticas de Ensino de Geografia e Estudos Amazônicos (CEPEGEA). Técnico em Geoprocessamento pelo Colégio Politécnico (2013) e Graduado em Geografia Licenciatura Plena pela Universidade Federal de Santa Maria (2013). Especialização em Mídias na Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2018) e Mestre em Geografia pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2015) com ênfase na linha de pesquisa Ensino de Geografia. Doutor em Geografia pela Universidade Federal de Santa Maria (2019). Foi avaliador no PNLD 2017 Geografia Anos Finais, PNLD 2018 Geografia Ensino Médio, PNLD 2019 Projetos Integradores, PNLD 2019 Atualização BNCC Educação Infantil e Anos Iniciais do Ensino Fundamental, PNLD 2020 Projetos Integradores, PNLD 2021 Projetos Integradores e Projeto de vida e PNLD 2021 área de Ciências Humanas e Sociais Aplicadas em diálogo com a Matemática. Tem experiência na área de Geografia, atuando principalmente nos seguintes temas: Educação Geográfica, Ensino-Aprendizagem, Livro Didático, Epistemologia Genética, Espaço Mentalmente Projetado, Autonarrativas e Formação Docente. Vinculado ao projeto de pesquisa Perfil do profissional docente que atua no componente curricular de Geografia nas escolas públicas da educação básica de Porto Alegre desenvolvido na UFRGS.

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Published

2022-02-21

How to Cite

Copatti, C., & Pinto dos Santos, L. (2022). NATIONAL POLICY OF THE TEXTBOOK AND THE GEOGRAFY TEACHING: A VIEW ON CITIZEN FORMATION. Revista Verde Grande: Geografia E Interdisciplinaridade, 4(01), 05–23. https://doi.org/10.46551/rvg26752395202210523