NATIONAL POLICY OF THE TEXTBOOK AND THE GEOGRAFY TEACHING: A VIEW ON CITIZEN FORMATION
DOI:
10.46551/rvg26752395202210523Keywords:
Textbook policy. Teaching geography. citizenship.Abstract
This article aims to propose reflections in order to identify how textbooks, in the current context, from the dynamics of PNLD, have contributed to the teaching of Geography in the sense formation for citizenship. Therefore, some aspects of the most recent notices of the PNLD (PNLD 2020, PNLD 2021, PNLD 2023) are analyzed in order to understand which considerations encompass the perspective of citizenship and which can contribute to the teaching of Geography in schools. In addition, some aspects related to content, methodological aspects, graphic quality, activities and complementary texts are considered, as it is understood that they are essential in the educational process and for the formation process for citizenship.
Downloads
References
BRASIL. Ministério da Educação. Fundo Nacional de Desenvolvimento da Educação. Secretaria de Educação Básica. Edital de Convocação nº 01/2021 – CGPLI. Edital de Convocação para o Processo de Inscrição e Avaliação de Obras Didáticas, Literárias e Pedagógicas para o Programa Nacional do Livro e do Material Didático, PNLD 2023.
BRASIL. Ministério da Educação. Fundo Nacional de Desenvolvimento da Educação. Secretaria de Educação Básica. Edital de Convocação nº 03/2019 – CGPLI. Edital de Convocação para o Processo de Inscrição e Avaliação de Obras Didáticas, Literárias e Recursos Digitais para o Programa Nacional do Livro e do Material Didático, PNLD 2021.
BRASIL. Ministério da Educação. Fundo Nacional de Desenvolvimento da Educação. Secretaria de Educação Básica. Edital de Convocação 01/2018 – CGPLI. Edital de Convocação para o Processo de Inscrição e Avaliação de Obras Didáticas e Literárias para o Programa Nacional do Livro e do Material Didático, PNLD 2020.
CALLAI, Helena C. O livro didático no contexto dos processos de avaliação. OKARA: Geografia em debate, v.10, n. 2, p. 273-290, 2016.
COPATTI, Carina. Livro didático de geografia: da produção ao uso em sala de aula. Élisée, Rev. Geo. UEG – Porangatu, v.6, n.2, p.74-93, jul./dez. 2017.
COSTELLA, Roselane Zordan. Nas entrelinhas do Livro Didático: a voz e a visibilidade do aluno. In: TONINI, Ivaine Maria; GOULART, Ligia Beatriz; SANTANA FILHO, Manoel Martins de; MARTINS, Rosa Elisabete Militz Wypyczynski; COSTELLA, Roselane Zordan (Org.). O Livro Didático de Geografia e os desafios da docência para aprendizagem. Porto Alegre: Sulina, 2017. p. 177-190.
GONÇALVES, Paulo Celso Costa. Políticas públicas de livro didático: elementos para compreensão da agenda de políticas públicas em educação no Brasil. [Tese]. Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Uberlândia - UFU, Minas Gerais, 2017.
PINSKY, Jaime. PINSKY, Carla Bassanezi. História da cidadania. (orgs.). 6 ed. São Paulo: Editora Contexto, 2012.
SANTANA FILHO, Manoel Martins de. Sobre o Livro Didático de Geografia e os dilemas na prática docente. In: TONINI, Ivaine Maria; GOULART, Ligia Beatriz; SANTANA FILHO, Manoel Martins de; MARTINS, Rosa Elisabete Militz Wypyczynski; COSTELLA, Roselane Zordan (Org.). O Livro Didático de Geografia e os desafios da docência para aprendizagem. Porto Alegre: Sulina, 2017. p. 239-258.
SANTOS, Leonardo Pinto dos. Uma viagem geográfica pela Literatura: uma experiência com um clube do livro na Geografia Escolar. In: Revista Tamoios, São Gonçalo (RJ), ano 14, n. 1, p. 98-110, jan-jun. 2018. Disponível em: <http://www.e-publicacoes.uerj.br/ojs/index.php/tamoios/article/view/31135>. Acesso em: 23 de jul. 2018.
SPOSITO, Maria Encarnação Beltrão. A avaliação de livros didáticos no Brasil – por quê? In: SPOSITO, Maria Encarnação Beltrão (Org.). Livros didáticos de História e Geografia: avaliação e pesquisa. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2006. p. 15-25.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Carina Copatti, Leonardo Pinto dos Santos
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
You are free to:
Share — copy and redistribute the material in any medium or format
The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
NoDerivatives — If you remix, transform, or build upon the material, you may not distribute the modified material.
No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.