Popular legal education on agrarian conflicts in the north of Minas Gerais

Authors

DOI:

10.46551/rvg2675239520222301311

Keywords:

Conflitos agrários, Direito e justiça, Educação popular

Abstract

The Free Course “Defense of the rights of peasants, traditional communities and land reform” was an initiative of the Human Rights Nucleus of the Landless Rural Workers Movement (MST), Northern Regional of Minas Gerais, taking place between August and December 2021 through online and face-to-face activities, including visits and field work. From public calls that circulated on social networks, interested students were selected. In the present experience report, we, students of “Turma Saluzinho”, aim to socialize some of the reflections and debates that we produced during the study of each of the legal cases. The narration of the cases, as can be seen, is polyphonic. The ideas start from the perspective of the students involved. Aware of the impossibility of exhausting the complexity of each of the contexts presented below, we show, on the other hand, that the insertion of such problems in the classroom can fertilize consciences and promote alternatives to the logic of systematic and uncritical reproduction of legal doctrines and dogmatics.

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Author Biographies

Alexandre Soares de Almeida, Universidade Estadual de Montes Claros

Bacharel em Direito pela Faculdade Católica de Uberlândia. Pesquisador NEPRA/Unimontes.

Danilo Darley Pereira Santos Filho, Centro Universitário UNIFIPMoc

Bacharel em Direito pelo Centro Universitário UNIFIPMoc.

Fernando Soares Gomes, Universidade Federal de Minas Gerais

Doutorando em Direito na Universidade Federal de Minas Gerais.

Karolainne Veloso, Universidade Federal de Ouro Preto

Graduanda em Direito na Universidade Federal de Ouro Preto. 

Maria Paula Fagundes e Silva, Universidade Estadual de Montes Claros

Graduanda em Direito na Universidade Estadual de Montes Claros.

Maria Tereza Vieira de Paula Lopes, Faculdades Prominas

Graduanda em Direito na Faculdade Prominas.

Thainara Aparecida Oliveira Alves, Universidade Estadual de Montes Claros

Bacharel em Direito pela Universidade Estadual de Montes Claros.

Yasmin Silva Barros, Universidade Estadual de Montes Claros

Bacharel em Direito pela Universidade Estadual de Montes Claros.

References

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DAYRELL, Carlos Alberto. De nativos e de caboclos: reconfiguração do poder de representação de comunidades que lutam pelo lugar. Tese de Doutorado – Desenvolvimento Social. PPGDS/UNIMONTES. Montes Claros: PPGDS, 2019.

Published

2022-10-31

How to Cite

Soares de Almeida, A., Pereira Santos Filho, D. D., Soares Gomes, F., Veloso, K., Fagundes e Silva, M. P., Vieira de Paula Lopes, M. T., Aparecida Oliveira Alves, T., & Silva Barros, Y. (2022). Popular legal education on agrarian conflicts in the north of Minas Gerais. Revista Verde Grande: Geografia E Interdisciplinaridade, 4(02), 301–311. https://doi.org/10.46551/rvg2675239520222301311

Issue

Section

Relatos de Projetos e Experiências