SPATIAL DISTRIBUTION OF SUPERMARKETS AND ITS IMPLICATIONS ON THE URBAN DYNAMICS OF THE CITY OF MONTES CLAROS – MG

Authors

DOI:

10.46551/rvg26752395202310421

Keywords:

Supermarkets. Montes Claros. Medium-sized.

Abstract

Supermarkets are arranged in urban centers in strategic locations that allow greater accessibility to the establishment, thus, medium-sized cities have the potential and urban complexity necessary to become attractive to large supermarket chains. In Montes Claros, a ciudad media city in the north of the state of Minas Gerais, there are six large supermarket chains. Thus, the objective of this research is to identify how supermarkets are strategically located and what are their implications in the urban area of the city. For this, supermarket points were mapped and the construction density index was generated, which were associated with the database of circulation routes and population by planning region. The mapping showed that the supermarkets are located in the areas with the highest building density and arranged in the main access roads. The field work, carried out in the establishments, showed the influence of supermarkets in different urban areas of Montes Claros.

Keywords: Supermarkets. Montes Claros. Medium-sized.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Carla Milena de Moura Laurentino, Universidade Federal de Uberlândia

Mestranda do Programa de Pós-Graduação em Geografia da Universidade Federal de Uberlândia – UFU.

Lucas Augusto Pereira da Silva, Universidade Federal de Uberlândia

Doutorando do Programa de Pós-Graduação em Geografia da Universidade Federal de Uberlândia – UFU. 

Claudionor Ribeiro da Silva, Universidade Federal de Uberlândia

Doutor em Ciências Geodésicas – UFPR, Professor do Programa de Pós-Gradução em Geografia da Universidade Federal de Uberlândia – UFU. 

Marcos Esdras Leite, Universidade Estadual de Montes Claros

Doutor em Geografia – UFU, Professor do Programa de Pós-Graduação em Geografia da Universidade Estadual de Montes Claros – UNIMONTES.

Luiza Rigoni Leão, Universidade Estadual de Montes Claros

Graduanda do curso de Bacharelado em Geografia pela Universidade Estadual de Montes Claros – UNIMONTES.

References

ARAÚJO, J. A. Sobre a cidade e o urbano em Henri Lefèbvre. GEOUSP, São Paulo, n. 31, p.133-142, 2012.

BEZERRA, Juscelino Eudâmidas. Geografia, comércio e consumo: os supermercados como tema geográfico/geography, trade and consumption: supermarkets as a geographical theme. Revista Espaço e Geografia, v. 23, n. 2, 2020.

CACHINHO, H.; BARATA-SALGUEIRO, T.; GUIMARÃES, P. Comércio, Consumo & Governança Urbana. 2020.

CLEPS, Geisa Daise Gumiero. Estratégias de reprodução do capital e as novas espacialidades urbanas: o comércio de auto-serviço em Uberlândia (MG). 2005. 317 f. Tese (doutorado) - Universidade Estadual Paulista, Instituto de Geociências e Ciências Exatas, 2005.

CLEPS, Geisa Daise Gumiero; CARVALHO, Pompeu Figueiredo de. O comércio e a reprodução do espaço urbano na cidade de Uberlândia-MG. GERARDI, Lucia Helena de Oliveira; CARVALHO, Pompeu Figueiredo de Geografia Ações e Reflexões. Unesp, Rio Claro, p. 81-100, 2006.

FRANÇA, Iara Soares de. Urbanização Contemporânea de Desigualdades Sociais: análise de Montes Claros/MG. Revista Geosertões, v. 5, p. 73-100, 2020.

FRANÇA, Iara Soares de; SOARES, B. R... O espaço intra-urbano de uma cidade média e suas centralidades: uma análise de Montes Claros no Norte de Minas Gerais. Caminhos de Geografia (UFU), v. 8, p. 75-94, 2007.

FRANÇA, Iara Soares et al. Dinâmica econômica em uma cidade média: análise do setor de comércio e serviços em Montes Claros/MG. Revista Cerrados (Unimontes), v. 6, n. 1, p. 129-151, 2008.

IBGE. Censo Demográfico, 2010. Disponível em < http://www.ibge.gov.br htm/>.

IBGE. Divisão Regional do Brasil em Regiões Geográficas Imediatas e Regiões Intermediárias. Coordenação de Geografia: RJ, 2017

IBGE. Regiões de Influência das Cidades – REGIC - 2008. Disponível em: http:/www.sidra.ibge.gov.br.

LEITE, Marcos Esdras. Geoprocessamento aplicado ao estudo do espaço urbano: o caso da cidade Montes Claros / MG. 2006. 118 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Humanas) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2006

MARASCHIN, C. Reflexões acerca da descentralização do comércio. In: COLÓQUIO INTERNACIONAL SOBRE COMÉRCIO E CIDADE (CINCCI), IV. 2013, Uberlândia. Anais. Uberlândia: UFU, 2013. p. 01-15.

NUNES FILHO, Roberto. Um grupo de R$ 233,00 bilhões. SUPERHIPER, maio, 2020, p. 40 - 61. Disponível em: http://superhiper.abras.com.br/pdf/259.pdf. Acesso em: 07 jun.2022.

OLIVEIRA, L. C. B.; PEREIRA, A. M. O comércio em supermercados de redes e sua lógica espacial: considerações sobre a cidade de Montes Claros–MG. GEOFRONTER, v. 7, 2021.

OLIVEIRA, N. M. G. DE; BRAIDA, F.; COLCHETE FILHO, A. Padrões arquitetônicos e urbanísticos da inserção dos supermercados nas cidades / Architectural and urbanistic patterns of supermarket insertion in cities. Oculum Ensaios, v. 15, n. 1, p. 67, 3 abr. 2018.

PEVSNER, N. et al. Historia de las tipologías arquitectónicas. [s.l.] Gili, 1979.

PINTAUDI, Silvana Maria. A cidade e as formas do comércio. In: CARLOS, A.F.A. Novos caminhos da geografia. São Paulo: Contexto, 1999, pp. 137-153.

ROCHA, Anderson Mendes. A descentralização do setor terciário na cidade de Santa Maria/RS: análise das aglomerações comerciais e de serviços nos bairros Tancredo Neves e Camobi. 2016.

RODRIGUES, M. Supermercados: 40 anos de Brasil. São Paulo: Abras, p. 39–64, 1993.

SILVA, J. P. G.; CLEPS, G. D. G. EXPANSÃO DAS LOJAS DE BAIRRO E O COMÉRCIO DE AUTOSSERVIÇO EM UBERLÂNDIA-MG1. Caminhos de Geografia, v. 12, n. 39, 2011.

VARGAS, H. C. Espaço terciário: o lugar, a arquitetura ea imagem do comércio. [s.l.] Senac São Paulo, 2001.

VARGAS, Heliana Comin. Espaço terciário: o lugar, a arquitetura e a imagem do comércio. 2001.

ZIMMERMAN, M. M.; ZIMMERMAN, M. M. The super market: A revolution in distribution. [s.l.] New York; Toronto: McGraw-Hill Book Company, 1955.

QGIS Development Team. “QGIS Geographic Information System. Open Source Geospatial Foundation Project”.2021. Available: http://qgis.osgeo.org.

Published

2023-03-31

How to Cite

Laurentino, C. M. de M., Pereira da Silva, L. A., Ribeiro da Silva, C., Esdras Leite, M., & Rigoni Leão, L. (2023). SPATIAL DISTRIBUTION OF SUPERMARKETS AND ITS IMPLICATIONS ON THE URBAN DYNAMICS OF THE CITY OF MONTES CLAROS – MG. Revista Verde Grande: Geografia E Interdisciplinaridade, 5(01), 04–21. https://doi.org/10.46551/rvg26752395202310421