SPATIAL DISTRIBUTION OF SUPERMARKETS AND ITS IMPLICATIONS ON THE URBAN DYNAMICS OF THE CITY OF MONTES CLAROS – MG
DOI:
10.46551/rvg26752395202310421Keywords:
Supermarkets. Montes Claros. Medium-sized.Abstract
Supermarkets are arranged in urban centers in strategic locations that allow greater accessibility to the establishment, thus, medium-sized cities have the potential and urban complexity necessary to become attractive to large supermarket chains. In Montes Claros, a ciudad media city in the north of the state of Minas Gerais, there are six large supermarket chains. Thus, the objective of this research is to identify how supermarkets are strategically located and what are their implications in the urban area of the city. For this, supermarket points were mapped and the construction density index was generated, which were associated with the database of circulation routes and population by planning region. The mapping showed that the supermarkets are located in the areas with the highest building density and arranged in the main access roads. The field work, carried out in the establishments, showed the influence of supermarkets in different urban areas of Montes Claros.
Keywords: Supermarkets. Montes Claros. Medium-sized.
Downloads
References
ARAÚJO, J. A. Sobre a cidade e o urbano em Henri Lefèbvre. GEOUSP, São Paulo, n. 31, p.133-142, 2012.
BEZERRA, Juscelino Eudâmidas. Geografia, comércio e consumo: os supermercados como tema geográfico/geography, trade and consumption: supermarkets as a geographical theme. Revista Espaço e Geografia, v. 23, n. 2, 2020.
CACHINHO, H.; BARATA-SALGUEIRO, T.; GUIMARÃES, P. Comércio, Consumo & Governança Urbana. 2020.
CLEPS, Geisa Daise Gumiero. Estratégias de reprodução do capital e as novas espacialidades urbanas: o comércio de auto-serviço em Uberlândia (MG). 2005. 317 f. Tese (doutorado) - Universidade Estadual Paulista, Instituto de Geociências e Ciências Exatas, 2005.
CLEPS, Geisa Daise Gumiero; CARVALHO, Pompeu Figueiredo de. O comércio e a reprodução do espaço urbano na cidade de Uberlândia-MG. GERARDI, Lucia Helena de Oliveira; CARVALHO, Pompeu Figueiredo de Geografia Ações e Reflexões. Unesp, Rio Claro, p. 81-100, 2006.
FRANÇA, Iara Soares de. Urbanização Contemporânea de Desigualdades Sociais: análise de Montes Claros/MG. Revista Geosertões, v. 5, p. 73-100, 2020.
FRANÇA, Iara Soares de; SOARES, B. R... O espaço intra-urbano de uma cidade média e suas centralidades: uma análise de Montes Claros no Norte de Minas Gerais. Caminhos de Geografia (UFU), v. 8, p. 75-94, 2007.
FRANÇA, Iara Soares et al. Dinâmica econômica em uma cidade média: análise do setor de comércio e serviços em Montes Claros/MG. Revista Cerrados (Unimontes), v. 6, n. 1, p. 129-151, 2008.
IBGE. Censo Demográfico, 2010. Disponível em < http://www.ibge.gov.br htm/>.
IBGE. Divisão Regional do Brasil em Regiões Geográficas Imediatas e Regiões Intermediárias. Coordenação de Geografia: RJ, 2017
IBGE. Regiões de Influência das Cidades – REGIC - 2008. Disponível em: http:/www.sidra.ibge.gov.br.
LEITE, Marcos Esdras. Geoprocessamento aplicado ao estudo do espaço urbano: o caso da cidade Montes Claros / MG. 2006. 118 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Humanas) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2006
MARASCHIN, C. Reflexões acerca da descentralização do comércio. In: COLÓQUIO INTERNACIONAL SOBRE COMÉRCIO E CIDADE (CINCCI), IV. 2013, Uberlândia. Anais. Uberlândia: UFU, 2013. p. 01-15.
NUNES FILHO, Roberto. Um grupo de R$ 233,00 bilhões. SUPERHIPER, maio, 2020, p. 40 - 61. Disponível em: http://superhiper.abras.com.br/pdf/259.pdf. Acesso em: 07 jun.2022.
OLIVEIRA, L. C. B.; PEREIRA, A. M. O comércio em supermercados de redes e sua lógica espacial: considerações sobre a cidade de Montes Claros–MG. GEOFRONTER, v. 7, 2021.
OLIVEIRA, N. M. G. DE; BRAIDA, F.; COLCHETE FILHO, A. Padrões arquitetônicos e urbanísticos da inserção dos supermercados nas cidades / Architectural and urbanistic patterns of supermarket insertion in cities. Oculum Ensaios, v. 15, n. 1, p. 67, 3 abr. 2018.
PEVSNER, N. et al. Historia de las tipologías arquitectónicas. [s.l.] Gili, 1979.
PINTAUDI, Silvana Maria. A cidade e as formas do comércio. In: CARLOS, A.F.A. Novos caminhos da geografia. São Paulo: Contexto, 1999, pp. 137-153.
ROCHA, Anderson Mendes. A descentralização do setor terciário na cidade de Santa Maria/RS: análise das aglomerações comerciais e de serviços nos bairros Tancredo Neves e Camobi. 2016.
RODRIGUES, M. Supermercados: 40 anos de Brasil. São Paulo: Abras, p. 39–64, 1993.
SILVA, J. P. G.; CLEPS, G. D. G. EXPANSÃO DAS LOJAS DE BAIRRO E O COMÉRCIO DE AUTOSSERVIÇO EM UBERLÂNDIA-MG1. Caminhos de Geografia, v. 12, n. 39, 2011.
VARGAS, H. C. Espaço terciário: o lugar, a arquitetura ea imagem do comércio. [s.l.] Senac São Paulo, 2001.
VARGAS, Heliana Comin. Espaço terciário: o lugar, a arquitetura e a imagem do comércio. 2001.
ZIMMERMAN, M. M.; ZIMMERMAN, M. M. The super market: A revolution in distribution. [s.l.] New York; Toronto: McGraw-Hill Book Company, 1955.
QGIS Development Team. “QGIS Geographic Information System. Open Source Geospatial Foundation Project”.2021. Available: http://qgis.osgeo.org.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Carla Milena de Moura Laurentino, Lucas Augusto Pereira da Silva, Claudionor Ribeiro da Silva, Marcos Esdras Leite, Luiza Rigoni Leão
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
You are free to:
Share — copy and redistribute the material in any medium or format
The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
NoDerivatives — If you remix, transform, or build upon the material, you may not distribute the modified material.
No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.