Residência Pedagógica, subprojeto Geografia, da Unimontes e a promoção da formação docente
DOI:
10.46551/rvg2675239520231144161Keywords:
Geografia, Formação Docente, Residência PedagógicaAbstract
The present work aimed to investigate the contribution of the Pedagogical Residency Program (PRP), subproject Geography (Headquarters), of the State University of Montes Claros (UNIMONTES), for the formation of new teachers. As methodology was used: literature review and application of questionnaires to the research subjects in the year 2022. The PRP fosters the tripod: teaching, research and extension and contributes to the formation of teachers' identity.
Downloads
References
ANDES. Associação Nacional dos Docentes de Ensino Superior. Proposta do ANDES-SN para a Universidade Brasileira, n° 2, 3ª ed. Brasília/DF, 2003.
BRASIL. [Constituição (1988)]. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília, DF: Presidência da República, 1988. Disponível em: http://bit.ly/2x9BRkB. Acesso em: 16 nov. de 2021.
_______. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília, DF: MEC, 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/L9394.htm. Acesso em: 02 dez. 2021.
_______. Parâmetros curriculares nacionais: história, geografia. Brasília: MEC/SEF, 1997.166 p.
_______. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: Geografia. Brasília: MEC/ SEF, 1998. 156 p.
_______. Fórum de PróReitores de Extensão das Universidades Públicas Brasileiras. Universidade Federal de Minas Gerais - PROEX, 2017.
_______. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular: Educação é a Base. 2018. Disponível em: http://bit.ly/33xjxwD. Acesso em: 16 set. de 2021.
CAVALCANTI, L. S. Geografia e práticas de ensino. Goiânia: Alternativa, 2002.
_____________. Geografia, Escola e Construção de Conhecimentos. Editora Papirus. São Paulo. 2010.
FRANÇA, I.C S.; SOARES, B. R de. Rede urbana regional, cidades médias e centralidades. Estudo de Montes Claros e dos Centros Emergentes de Pirapora, Junaúba e Januária no Norte de Minas Gerais. In: Revista Brasileira de Estudos Urbanos e Regionais (RBEUR), v. 14, n. 2, p. 169-185, 2013.
GIANSANTI, Roberto. Atividades para aulas de geografia: Ensino fundamental, 6 ao 9 ano. 1. ed. São Paulo: Nova Esperial, 2009.
GONÇALVES, N. Indissociabilidade entre Ensino, Pesquisa e Extensão: um princípio. In: Perspectiva, Florianópolis, v. 33, n. 3, p. 1229 - 1256, set./dez. 2015.
IBGE. Pesquisa Nacional por Amostras de Domicílios (PNAD) Contínua. Agência IBGE Notícias. 2019. Disponível em: https://undime.org.br/noticia/14-04-2021-13-19-segundo-ibge-43-milhoes-de-estudantes-brasileiros-entraram-na-pandemia-sem-acesso-a-internet. Acesso em: 31 out. 2021.
MOITA, F. M. G. S.; DE ANDRADE, F. C. B. Ensino-pesquisa-extensão: um exercício de indissociabilidade na pós-graduação. In.: Revista brasileira de educação, v.14, n.41, pp. 269-393, 2002.
NUNES, L.; VILARINHO, L. Avaliação da aprendizagem no ensino online. Em busca de novas práticas. In.: M. Silva; E. S. (Orgs.). Avaliação da aprendizagem em educação online. São Paulo: Edições Loyola, p.68‐78, 2006.
PONTUSCHKA, N.; PAGANELLI, T. I.; HANGLEI, H. C.. Para ensinar e aprender Geografia. Editora Cortez. São Paulo. 2009.
RAYS, O. A. Ensino-Pesquisa-Extensão: notas para pensar a indissociabilidade. In.: Revista Cadernos de Educação Especial, n. 21, 2003, pp. 71- 85.
SEVERINO, A. J. Metodologia do Trabalho Científico. São Paulo: Cortez, 2017.
THIESEN, Juares da Silva. A interdisciplinaridade como um movimento articulador no processo ensino-aprendizagem. In.: Revista brasileira de educação, v. 13, p. 545-554, 2008.
VIDAL, V. C. C.; ALVES, R de C. Programas e Projeto de extensão da Universidade Estadual de Montes Claros (Unimontes): contribuições do PIBID, RP e NAP na formação inicial docente. In.: Revista Intercâmbio - vol. XVII, pp. 001-17, 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Maria Ines Fernandes dos Santos, Dulce Pereira dos Santos, Rahyan de Carvalho Alves
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
You are free to:
Share — copy and redistribute the material in any medium or format
The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
NoDerivatives — If you remix, transform, or build upon the material, you may not distribute the modified material.
No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.