Educação Ambiental e o Ensino de Geografia: tecendo diálogos e reflexões
DOI:
10.46551/rvg2675239520232619632Keywords:
Environmental education, Geography Teaching, Citizenship Training, EcocitizenshipAbstract
This essay brings the teaching of Geography as an essential tool in school work with Environmental Education (EA). The methodology is a study of bibliographic review in documents, authors and works that address the theme. First, the AE definitions will be contextualized and presented; then the focus will be on teaching Geography. In its trajectory as a science and discipline, Geography shows us its magnitude by forming citizens and instilling in them a critical-reflective sense and knowledge of their living space. We aim to contribute to the upcoming discussions on the subject and enrich the theoretical and bibliographical framework of students, researchers and professors in basic and higher education institutions (HEIs), seeking a harmonious and balanced interaction between man and the environment.
Downloads
References
AB'SÁBER, A. N. Amazônia: do discurso à práxis. São Paulo: EDUSP, 1996.
ALBERTO, A.F. O contributo da educação geográfica na educação ambiental: o caso da Geografia no ensino secundário. Inforgeo, Lisboa, Edições Colibri, 2000, p. 117-136.
ANJOS, E. S; ALMEIDA, E. B; NEGREIROS, A.B. O papel do ensino de geografia na educação socioambiental no município de Pau Brasil – Bahia. Revista de Ensino de Geografia, Uberlândia, v. 4, n. 7, p. 60-XX, jul./dez. 2013. Disponível em: http://www.revistaensinogeografia.ig.ufu.br/N.7/Anjos_Almeida_Negreiros.php. Acesso em: 10 dez. 2022.
ARAÚJO, R. L. Ensino de geografia e educação ambiental: uma discussão teórica. Rede - Revista Eletrônica do PRODEMA, Fortaleza, v. 1, n. 15, p. 52-60, ago. 2021. ISSN 1982-5528. Disponível em: https://www.revistarede.ufc.br/rede/article/view/684. Acesso em: 23 nov. 2022.
BELING, H. M; CANCELIER, J.W; VESTENA, M. H; CAMPOS, J. O. Educação Ambiental na Escola: a Geografia como uma ferramenta da prática interdisciplinar. Revista Ensino de Geografia (Recife), v.3, n. 2, 2020. Disponível em: https://periodicos.ufpe.br/revistas/ensinodegeografia/article/view/246196. Acesso em: 15 nov. 2022.
BOTÊLHO, L.A.V; SANTOS, K. S. Pensar propor a ecocidadania desde a formação de professores de geografia: tecendo diálogos para uma escola reflexiva. Revista Tamoios, v. 14, Nº 2, 2018. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/tamoios/article/view/36571. Acesso em: 15 nov. 2022.
BRUGGER, P. Educação ou adestramento ambiental? 2. ed. Florianópolis (SC): Letras contemporâneas, 1999.
BRASIL. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Ambiental. Brasília, 2012. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=10955-pcp014-12&Itemid=30192. Acesso em: 12 nov. 2022.
BRASIL. Política Nacional de Educação Ambiental. Lei 9795, de 27 de abril de 1999. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9795.htm. Acesso em: 27 nov. 2022.
BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais: meio ambiente. Brasília/DF, 1997. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/meioambiente.pdf. Acesso em: 8 mar. 2022.
CAVALCANTI, L. S. Geografia e práticas de ensino. Goiânia: Alternativa, 2002.
CAVALCANTI, L. de S. Pensar pela Geografia–ensino e relevância social. Goiânia: C&A Alfa Comunicação, 2019.
COCATO, G. P. Crítica à educação ambiental no ensino de geografia: discussão e propostas pedagógicas. Geousp, v. 25, n. 1, p. 1-21, e-158138, 2021. ISSN 2179-0892. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/geousp/article/view/158138. Acesso em 10 nov. 2022
COPATTI, C.; SANTOS, L. P. dos. Livro didático e professor: olhares sobre a geografia escolar em contextos de diversidade. Caminhos de Geografia, Uberlândia, MG, v. 24, n. 91, p. 243–257, 2023. DOI: 10.14393/RCG249162453. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/caminhosdegeografia/article/view/62453. Acesso em: 4 mar. 2023.
GUIMARÃES, M. A Dimensão Ambiental na Educação. Campinas, São Paulo: Papirus, 1995 - Coleção Magistério: Formação e trabalho pedagógico.
LUCA, A.Q.; LAGAZZI, S.M.; SORRENTINO, M. Educação Ambiental e análise de discurso: Uma proposta de pesquisa. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/277201251/download. Acesso em 10 nov. 2022.
MACEDO, Y. M.; ARAÚJO, E. C. D.; Educação ambiental nos livros didáticos de geografia: análise sobre a coleção “geografia geral e do brasil” para o ensino fundamental. Geoconexões, [S. l.], v. 1, n. 12, p. 4–24, 2022. DOI: 10.15628/geoconexoes.2021.13410. Disponível em: https://www2.ifrn.edu.br/ojs/index.php/geoconexoes/article/view/13410. Acesso em: 3 mar. 2023
MENEGUZZO, Paula Mariele; MENEGUZZO, Isonel Sandino. A educação ambiental nos livros didáticos de geografia do ensino fundamental e médio utilizados nas escolas públicas do paraná. Rev. eletrônica Mestr. Educ. Ambient. ISSN 1517-1256, v. 28, janeiro a junho de 2012.
MOURA, P. E. F; MEIRELES, A. J. A e TEIXEIRA. N. F. F. Ensino de Geografia e educação ambiental: práticas pedagógicas integradas. Revista Geosaberes, Fortaleza, v. 6, n. 11, p. 47 - 59, jan. / jun. 2015.
MONTEIRO, G. L. (2015). Educação Ambiental no ensino de Geografia: uma contribuição do PIBID para alunos ao Ensino Fundamental. Revista Brasileira De Educação Ambiental (RevBEA), 10(1), 281–290. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/1882. Acesso em 10 nov. 2022.
PEDRINNI, A. G (org.). Educação Ambiental: reflexões e práticas contemporâneas. Petrópolis: Vozes, 1999.
PEREIRA, P. V; VIÉGAS, A. Educação ambiental crítica e o ensino de geografia: um caminho possível. In: Anais do X - EPEA. Encontro de Pesquisa em Educação Ambiental. Universidade Federal do Sergipe - São Cristóvão, 1 a 4 de setembro de 2019. Disponível em: https://chromeextension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/http://epea.tmp.br/epea2019_anais/pdfs/plenary/0217-1-B-01.pdf. Acesso em: 10 nov. 2022.
PEREIRA, A. W.; DIAS, G. K.; SPIRONELLO, R. L. A Educação Ambiental, o ensino de Geografia e a escola: (re) discutindo algumas (in) certezas cotidianas. Ambiente & Educação, [S. l.], v. 20, n. 1, p. 28–48, 2016. Disponível em: https://periodicos.furg.br/ambeduc/article/view/5816. Acesso em: 4 mar. 2023
PORTELA, J. L.; LIMA, M. D. F. Educação ambiental nos cursos de licenciatura: atendimento aos objetivos fundamentais da PNEA na formação de professores. Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica, v. 5, n. 16, p. 1864-1880, 29 dez. 2020. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/rbpab/article/view/8492. Acesso em 10 nov. 2022.
SUESTEGARAY, D.M.A. Geografia Física (?), Geografia Ambiental (?) ou Geografia e Ambiente (?). In: MENDONÇA, F.; KOZEL, S. (orgs.). Elementos de Epistemologia da Geografia Contemporânea. Paraná: Editora UFPR, 2002, p. 111-120.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Igor Murilo Andrade de Salame, Dionel Barbosa Ferreira Júnior, Robson Alves dos Santos
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
You are free to:
Share — copy and redistribute the material in any medium or format
The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
NoDerivatives — If you remix, transform, or build upon the material, you may not distribute the modified material.
No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.